Skip to main content
Vraag

Eten word lastiger

Hoii

ik ben een meisje va 14 en even wat background info

Ik heb al sinds ongeveer de helft van de eerste dat ik lunch oversla en eigk minder eet dan de meeste mensen. Ik denk dat dit komt omdat ik altijd ben opgegroeid met het idee van veel eten is slecht en elke keer als ik eten aanraak mijn moeder dan zegt/zei van wat eten die kinderen altijd veel. Mijn moeder is sowieso altijd best streng met eten enzo ook met fruit (ja dat snap ik zelf ook niet) dan vraagt ze of ik al fruit op heb en dan mag ik geen sinasappel omdat daar teveel suiker in zit. Ik heb zelf ook niet het idee dat ik heel erg ben afgevallen maar mijn vrienden vinden van wel en ik vind mezelf nogsteeds dik. ik ben 1,75 en weeg 53kilo maar ik wil onder de 50

Ik heb dus al een tijdje moeite met eten. Eerst was het nog alleen weinig eten maar nu sinds  ongeveer 2/3 maanden krijg ik ook steeds hele erge schuldgevoel als eet en heel erg de drang om te gaan bewegen en sporten en caloriën tellen. Maar vandaag ging het iets erger door.

In de pauze neemt een vriendin van mij altijd extra koekjes mee en probeert dan dat ik die ga eten. ik had een half koekje op en 1 zo'n kleine cracker en een paaseitje. Voor mijn doen is dat best veel voor lunch en ik voelde me best opgeblazen enzo en ik begon langzaam aan een beetje gestresst te raken door het idee dat ik niet wist hoeveel caloriën ik op had en ik teveel gegeten had. Uiteindelijk had een vriendin van mij (we noemen haar even Lisa) het door en vroeg aan de docent of we even een rondje mochten lopen. We gingen naar buiten en ik had een best wel erge paniek aanval. Lisa heeft zelf OCD en een best heftige angststoornis en weet goed hoe ze met paniekaanvallen om moet gaan en kreeg mij weer rustig en we hadden even erover gepraat enzo. Ik merk echt dat eten heel veel moeilijker wordt en ik kan het er niet met mijn ouders over hebben omdat zij mij dan gaan forceren om te eten en dat maakt het juist erger. 

Ik heb geen idee wat ik moet doen want Lisa is de enige die het nog soortvan begrijpt maar aangezien zij ook nog jong is en haar eigen angststroornis. Ik wil haar er niet teveel mee belasten en ze kan ook niet heel veel doen (btw lisa en ik zitten niet bij elkaar in de klas. we hebben activiteitenweek en zitten bij elkaar ingedeeld)

Weet iemand wat ik moet doen? Ik vind het best lastig om erover te praten

xx je voetballertje

2 reacties

AanNOonNOonNIieEMm
Forum|alt.badge.img+1

Heyy

Ik vind het schokkend om te lezen….

Je eet patroon is slecht geworden. Ik kom nu een beetje gemeen over maar dit is goed bedoelt. Ik denk dat je jezelf hebt aangeleerd om weinig of zelfs niets te eten. Dit heet anorexia (betekenis volgens het internet: een eetstoornis waarbij het beeld van je lichaam en gewicht niet klopt met de werkelijkheid). 

Je ouders spelen hier ook een grote rol in. Sinaasappel bevat veel suikers ja, maar dat zijn natuurlijke suikers. Ook bevat sinaasappel veel vitamine. 

Wat erg om te lezen dat je al vol zit na maar 1 paaseitje, een half koekje en een crackertje. Ik denk dat je dit jezelf hebt aangeleerd of dat het in je gedachten zit. Geloof me, je kan zeker nog veel meer op. Maar als je blijft denken en focussen op “ik zit zo vol”, dan blijf je ermee bezig. “Alles wat je veel aandacht geeft groeit” zeggen mijn ouders vaak. Als je dus gaat focussen op het slechte, wordt het slechte alleen maar erger. Als je gaat focussen op het goede, wordt het alleen maar fijner.

Bijv stel je hebt een wond op je knie. Als je blijft focussen op “het doet zo veel pijn”, maak je het erger. Als je gaat focussen op “het gaat wel met me” dan wordt de pijn minder. Omdat je gaat geloven dat het wel gaat. Ookal doet de wond op dat moment pijn, blijf focussen op dat het gaat met je en blijf positief.

Wat ik je dan dus ook wil vragen: neem morgen eten mee naar school. Ik wil dat je me belooft dat je tenminste een halve boterham (het liefst een hele maar als dat te veel is, begin maar met een halve) op eet. Terwijl je de boterham eet, kan je denken: wat een lekkere boterham zeg! of: ik heb deze boterham nodig, ik wil het eten en ik vind het lekker. 

Vindt je het een goed idee als je me een update geeft hier? (of gewoon 2-3 keer per week even verteld hoe het is gegaan op school) 

Je kan dit! Je hoeft niet meteen te grote stappen te nemen, maar begin wel. 

Doe het voor mij :) 

Groetjessss <3

Anna_KT
Forum|alt.badge.img+2
  • De Kindertelefoon
  • 92 reacties
  • 25 maart 2025

Hoi ​@voetballertjeeee ,

Je zit in een nogal lastige situatie zien we. Wat knap van je dat je daar hier over komt praten. Onthoud dat je er niet alleen voor staat.  ​@AanNOonNOonNIieEMm  heeft al een hele mooie reactie gegeven op jouw post, maar als je er behoefte aan hebt kun je ook met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Nogmaals heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Anna (De Kindertelefoon) 

Reageer

Cookiestatement

We gebruiken cookies om je bezoekerservaring te verbeteren en om analyses te kunnen maken van het forum. Ga je akkoord, of ga je door naar het forum, dan ga je akkoord met ons cookiebeleid.

Cookie instellingen