Skip to main content

Hiii, 

ik ben een HSP (high sensitive person) en voel sterk sferen. Ook neem ik emoties en pijn van personen met wie ik close ben over. Ik heb dan vaak vage klachten; sterke vermoeidheid of een gevoel in mijn buik. Ik had het bijvoorbeeld laatst op vakantie toen mijn zusje ziek werd; ik was moe en ging op bed liggen en een uur later werd zij ziek. Het is meer een gevoel en lastig uit te leggen, maar voor degenen die Winx saga hebben gezien, ik voel me een beetje als Musa. Ik kan alleen niet zo goed de emoties en pijn onderscheiden; of het van mezelf of van iemand anders is en ook niet precies welke emotie. Ik vroeg me af er iemand is die iets vergelijkbaars ervaart. En hoe je ervoor kan zorgen dat je minder uitgeput raakt van het overnemen van al deze emoties. En of ik het kan trainen, zodat ik beter kan voelen of het verdriet of de boosheid die ik voel van mij is of van iemand om me heen. 

Ik heb ook nog een ander vraagje; afgelopen zomer heb ik op een kamp een jongen ontmoet. Hij zat niet goed in zijn vel en ging ook eerder naar huis. Ik merkte zelf dat mijn energie in zijn omgeving heel erg afnam en ik voelde me erg uitgeput en gedraineerd. Hierdoor werd ik zelf ook ziekjes en ging ik uiteindelijk ook eerder naar huis. Bestaat er zoiets als mensen die energie kunnen afpakken (een soort van energievampires)?

Bedankt voor het lezen!! en alle advies is welkom :)))

Hoi,

Ik ben ook HSP en ik herken het wel.

Het ding van emoties en pijn overnemen, zullen volgens mij wel meer mensen herkennen, misschien ook mensen die niet HSP zijn. Het lijkt me erg vervelend om niet te weten of het nu je ‘eigen’ emoties zijn of die van iemand anders. Ik heb daar ook wel soms last van, maar het best helpt om te kijken naar de context. Voelde je je wat ziek toen de ander je vertelde dat die ziek was, dan is het waarschijnlijker dat je niet echt ziek bent, al kan dat natuurlijk nog steeds, maar met die context is het ene waarschijnlijker. 

Ook vervelend dat je moeite hebt om je emoties te beschrijven. Daar kun je wel op trainen, had ik ergens gelezen. Je kan wat emoties opzoeken en kijken of iets daarvan goed past bij hoe jij je voelt en dat regelmatig doen. Of je kan eens zoeken naar ‘arousal-valence matrix’. Je kunt het opzoeken op internet. Ik heb er een keer wat over gelezen. Ik denk dat het vooral werd aangeraden bij alexithymie, maar je kan het ook zeker gebruiken zonder dat je dat hebt (want ik denk niet dat je alexithymie hebt, als ik je bericht lees).

Hoe je ervoor kunt zorgen dat je minder uitgeput raakt: dat je er uitgeput van raakt, is best normaal en daar kun je vrij weinig aan doen. Het kan wel helpen om de tijd te nemen voor jezelf. Af en toe eens even rustig worden en denken ‘hoe voel ik me en wat heb ik nu nodig’. Heel even de tijd nemen om alleen aan jezelf te denken en ook niet meer bezig te zijn met de andere mensen. 

Je vraagje: Ja, dat herken ik heel erg! Het is denk ik zo dat je minder energie krijgt bij sommige mensen, maar ook gewoon omdat iemand anders zich slecht voelt en weinig energie heeft, neem ik dat sowieso eerder over. De situatie lijkt me niet abnormaal, maar wel vervelend. In die situatie kun je best voldoende tijd voor jezelf nemen en sowieso als er iemand bij je is die zich niet goed in zijn vel voelt, moet je er (zeker als HSP) voor zorgen dat je goed voor jezelf zorgt. 

Ik hoop dat ik je wat heb kunnen helpen :)

Liefs, Salaam💗

Reageer