Vraag

emoties

  • 14 June 2020
  • 3 reacties
  • 77 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hey,

Ik ben een meisje van veertien en ik heb heb nogal wat problemen met mijn emoties. Ik ben normaal gesproken samen met mijn vrienden een tamelijk vrolijk iemand die om bijna alles lacht. Maar van binnen voel ik me echt waardeloos. Ik probeer het te verbergen, want ik wil niet dat bijvoorbeeld mijn ouders gaan denken dat het hun schuld is. Ik had me een tijdje erg droevig gevoeld, maar nu heb ik het gevoel dat ik... verdoofd ben. Ik voel me als een soort leeg omhulsel. Ik heb geprobeerd met mijn vrienden erover te praten, maar ze zeggen dat er kinderen zijn die het veel erger hebben dan ik. Wat natuurlijk ook waar is, maar me niet bepaald opbeurt. Ben ik ondankbaar? Ik heb alles wat ik zou kunnen wensen, lieve vrienden, goede cijfers, lieve ouders, een schattig zusje en hobby's, maar dan kom ik aan zetten met dat ik me niet lekker in mijn vel voel. Het voelt gewoon alsof het allemaal geen zin meer heeft. Het voelt zo doorsnee.  Ik ben een van deze wereld, maar ik voel me als een buitenstaander. Wat mensen ook zeggen, het ligt aan mijn mindset en ik kan er niks aan doen. Ik zou niet zeggen dat ik depressief ben, want ik heb wel degelijk buien waar ik me echt vrolijk voel, maar de dag erna gaat het weer als eerst. Kan iemand mij advies geven? (Sorry dat het zo'n lang verhaal is.)


3 reacties

Badge

Hey Ik zal zeggen gewoon je zelf blijven en praat er met een vriend of vriendin over ik praat regelmatig met iemand die in het noorden van Nederland woont en zij voelde zich ook niet heel goed dus ik zal zeggen blijf positief over wat je doet😁

Reputatie 3
Badge +2

Beste @FluffyCat77 

Ik heb je verhaal ff door gelezen en ik vind het écht heel erg voor je, je zit in de puberteit je leert nieuwe gevoelens ondekken en nieuwe eigenschappen... Het kan best zijn dat je snel in de emoties zit en dat je dat lastig vind, als ik je mag helpen, zou ik dat masker afdoen, ik zou gwn mezelf zijn... Als ik jou was zou het er met je ouders over hebben... Die hebben vast wel raad... En anders kan je altijd nog met de kindertelefoon bellen, zij staan altijd voor je klaar

 

Ik hoop dat je dr wat aan hebt, bekijk het leven vanaf de zonnige kant😁

 

Sterkte💪

Leroy

Hey,

Als je iets niet bent, is het ondankbaar. Wat je ook hebt, je kan je altijd slecht gaan voelen. Neem bijvoorbeeld depressie, veel mensen zeggen dan leuk "Maar hoezo ben je depressief? Jij hebt alles!" Depressie is een ziekte. Dat kan iedereen overkomen. Net als kanker, net als griep, net als iedere andere ziekte. En ja, als je rookt heb je meer kans op kanker, als je iemand met griep gaat knuffelen heb je ook meer kans op griep en als alles in je leven tegenzit qua school, thuissituatie, etc dan heb je ook meer kans op depressie. Echter kan het nog steeds iedereen overkomen…

Nu zeg ik niet dat jij depressief bent, maar het toont wel aan dat iedereen te maken kan krijgen met nare gevoelens. We zijn mensen, niemand is immuun voor pijn en leed. 

Ik ben depressief. Ik haal hoge cijfers, heb lieve ouders, fantastische vrienden en hobby's. Toch ben ik al jaren immens ongelukkig. Dat kan gewoon, helaas. 

En ja, er zullen altijd mensen zijn die het "erger" hebben dan jij, maar dat maakt jouw situatie niet leuker. Daarbij heeft het helemaal geen nut om jouw situatie te vergelijken met die van anderen. Dat kan helemaal niet. Iedereen dealt met z'n eigen problemen. Sommige dingen die voor de een kleiner zijn, zijn voor de ander veel groter. We ervaren de wereld en het leven allemaal op een andere manier. Het is goed om dat te erkennen en te respecteren. 

Dus, je voelt je eigenlijk heel leeg. Je hebt hierover gepraat met je vrienden, maar dat hielp dus niet echt. Zou je hier met je mentor over durven te praten? Vaak helpt praten al heel erg. Het is mogelijk dat er iets anders aan de hand is waardoor je je zo voelt en misschien merk je wel dat je met een professional wil praten. Het is allemaal oké, maar alles begint bij de eerste die je in vertrouwen neemt. Je hebt die stap al heel knap gezet tegenover je vrienden, dus hopelijk lukt het je ook om iemand anders in vertrouwen te nemen :) 

Verder kan het ook helpen om dingen op te schrijven en om actief te blijven. Als je meegaat in dat lege gevoel, wordt het vaak versterkt. Als je bv een blokje om gaat lopen of afspreekt met vrienden, kun je een positief gevoel triggeren of in ieder geval voorkomen dat je verder wegzakt in je nare gevoel.

Hopelijk helpt dit iets,

Gr. Pin

Reageer