Vraag

EMDR therapie ervaringen?

  • 25 September 2020
  • 4 reacties
  • 126 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hey,

Ik moet vanaf volgende week EMDR therapie gaan volgen om een trauma waar ik nog steeds last van heb beter te gaan verwerken. Ik ben er alleen best wel zenuwachtig voor omdat ik het zelf erg moeilijk vind om aan deze gebeurtenis terug te denken. Het helpt ook niet echt mee dat iemand die ik ken het als 'erg heftig' heeft ervaren, en me daarmee niet echt gerust stelt.

Heeft iemand misschien ervaring met EMDR therapie die dat zou willen delen? Wat kan ik er ongeveer van verwachten?

Groetjes,

Lana_Feline 

PS. Ik zie net dat ik de titel van dit topic verkeerd heb gespeld, want ervaringing moet natuurlijk ervaringen zijn. Ik weet alleen niet hoe ik dit moet veranderen, dus vandaar dat ik het hier nog even onder zet.


4 reacties

Hallo Lana_Feline :)

Ik zat 2 maanden speciaal op een locatie voor EMDR therapie. Het is soms zwaar en verdrietig, want je moet tenslotte nare ervaringen ophalen. Ook is het vermoeiend. Je merkt na een paar sessies al het effect van de therapie dat je er makkelijker mee kan omgaan.

-TheMightySlayer <3

Ik heb t ook gehad, ik werd er heel moe van maar het werkte heel goed. Ik vond het ook vervelend om de herrinering op te halen

Hoi Lana_Feline

 

ik heb zelf ook EMDR therapie gehad, en ja het is moeilijk maar iedereen ervaart die therapie anders. Het is heel moeilijk om herinneringen op te halen die heel veel pijn doen, maar met die therapie leer je het wel een plek te geven. Ik was in die tijd dat ik het had heel moe omdat het heel veel energie kost want je lichaam is met van alles bezig. Neem optijd je rust en als het niet gaat zet een stapje terug. Je gaat naar jezelf leren luisteren en je leert die herinneren een plekje te geven zodat als je er aan terug denkt de pijn minder is. Ik heb er persoonlijk heel veel baad bij gehad en het heeft me echt geholpen. Ik hoop dat het bij jou ook gaat helpen, maar 1 tip als je klaar bent met heel de therapie blijf dan nog steeds met mensen praten. Sluit jezelf niet buiten want samen sta je altijd sterker. En ja eerlijk gezegd word het een zware tijd maar je gaat er alleen maar beter uitkomen. Ik geloof in jou, en geloof ook in jezelf want je kan meer als dat je zelf denkt! Jij komt er wel! <3

Hey,

EMDR was bij mij een experimentele therapie voor een issue anders dan trauma. Ik weet wel hoe het werkt en hoe het voelde enzo.

Het is lichamelijk en geestelijk wel vermoeiend. Ik vond het een stuk vermoeiender dan "normale praat therapie". Zelf had ik dus geen traumatische dingen waar ik aan moest denken, dus dat scheelt wel een hoop denk ik. Ik denk wel dat EMDR een veilige plek of therapie is om er aan te denken. De hele setting had voor mij wel iets kalmerends en het voelde soms alsof ik in een soort trans zat, waardoor de gedachten niet echt binnenkwamen ofzo. 

Kijk, iedere therapie is zwaar. Probeer dat in je achterhoofd te houden. Je bent in een veilige omgeving. Ze weten wat ze doen. Dan kom je er wel doorheen, stapje voor stapje.

Gr. Pin

Reageer