Vraag

Emdr

  • 10 May 2018
  • 1 reactie
  • 115 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hallo,
Ik heb een angststoornis. Door die angststoornis heb ik paniekaanvallen gekregen. Die hebben mijn hersenen soort als het ware opgeslagen als een trauma. Nu ga ik emdr doen om daarvan af te komen. Maar heeft iemand hier dat ook gedaan en kan die er wat meer over vertellen. Ik weet nog niet heel goed wat die emdr nou precies inhoud.

1 reactie

Hoi!

Toen ik laatst bij mijn psychiater was, lagen in de wachtzaal foldertjes i.v.m. EMDR. Ik zal daar wat info proberen uithalen waar jij hopelijk mee geholpen bent.

EMDR gaat verder dan klassieke praattherapie. Een EMDR-therapeut betrekt namelijk niet enkel je gedachten, maar ook je onderliggende gevoel en lichaamsgewaarwordingen om zo diepere heling mogelijk te maken. Op die manier weet je niet enkel met je verstand dat je ok bent, maar kan je dit ook voelen in je hele lichaam.

Eerst stel je samen met je hulpverlener een tijdlijn op van pijnlijke of onverwerkte gebeurtenissen, die verbonden zijn met jouw huidige klachten. Vervolgens worden alle herinneringen op deze tijdlijn veilig geïntegreerd in de hersenen. Op deze manier roepen huidige situaties niet langer automatisch negatieve gevoelens op. EMDR is dus niet zozeer een middel om met klachten om te gaan, maar een manier om problemen bij de wortel aan te pakken.

De kracht van EMDR-therapie ligt in de bijzondere combinatie van een wetenschappelijk onderbouwd stappenplan en afwisselende oogbewegingen (of andere stimulatie). Deze bewegingen zouden volgens wetenschappers een helend mechanisme in gang zetten dat vergelijkbaar is met onze REM-slaap.

Nog een quote die op de folder staat: 'Gelukkig maakt het niet uit hoelang herinneringen al in het brein liggen opgeslagen, ze kunnen altijd nog worden verwerkt.'

Er staan enkele recensies op de folder, die positief zijn. De getuigen vertellen hoe ze met EMDR bepaalde gebeurtenissen een plaats hebben kunnen geven, en de pijn niet meer herleven als ze over die gebeurtenissen praten.

Groetjes
x

Reageer