Skip to main content
Vraag

eetstoornis?

• July 3, 2025
  • 9 reacties
  • 124 Bekeken

eendje
Forum|alt.badge.img+3

Ik heb al een paar maanden last van een probleem. eten. eten eten eten.  ik voel me dik, vies en waardeloos als ik eet. het liefst eet ik gewoon niet. 

Ik weet niet zoveel van eetstoornissen af, wat houdt het eigenlijk precies in? Wat veroorzaakt een eetstoornis? Wat is het verschil tussen een eetprobleem en eetstoornis? 

Ik ben heel slecht bezig, dat weet ik. Ik val heel veel af. Heb mn goal gewicht al behaald, maar ik moet meer afvallen. Ik ben niet dun genoeg. Dat zegt de stem in mn hoofd. De regels worden heftiger. Het liefst geen ontbijt (behalve als mn ouders thuis zijn) geen lunch en maar 1 bord avondeten. geen snacks tussendoor en veel sporten. (Bijv extra hard fietsen naar school)

Ik zie vaak bleek, ik heb het altijd koud, ik krijg opmerkingen over hoe dun ik ben geworden. mn moeder vindt dat ik moet aankomen (terwijl ze eerst altijd zei dat ik moest afvallen) Ik weeg mezelf meerdere keren per dag (zodra ik wakker word, zodra ik thuis kom van school, net voordat ik ga slapen etc.) Ik staar altijd in de spiegel en bekijk wat er beter moet. Ik ben jaloers op anderen, omdat zij dunner en mooier zijn dan ik. Ik ben rillerig, Geef/ gooi eten weg etc. 

Als ik moet eten, drink ik eerst een grote beker water en daarna ook. 

Ik weet niet of dit een eetstoornis is. Wat vinden jullie?

9 reacties

• July 4, 2025

Dit klinkt zeker als een eetstoornis en wat erg dat je hier last van hebt ​@Tr0ubl3d !

Mijn zus heeft waarschijnlijk ook anorexia. Ze is heel dun en wil nooit iets eten.

KG: 48

LENGTE: 1,72

​​ik weet niet wat je moet doen eendje... ik heb er zelf geen verstand van🤷‍♀️

Ik hoop dat het goed komt.

Groetjes ​@Ducklover27 

• July 4, 2025

Hallo eendje,

Wat erg dat je daar zo veel last van hebt! Dat klinkt inderdaad als anorexia.

Hoeveel weeg je dan eigenlijk? Ik weet niet hoe oud en lang je precies bent, maar ik heb met 13 jaar (ik zag dat je geboortejaar 2012 was) en 165 cm berekend dat je minimaal 41 kilogram moet wegen (en dat is al best laag) en maximaal 61 kilo (en dan zit je aan de zware kant). Als je langer bent dan 165 cm, dan is je minimum en maximum iets hoger en als je kleiner bent iets lager. Als je wilt kun je zelf je BMI berekenen op deze site: BMI berekenen | Voedingscentrum .

Daarnaast zijn sommige mensen wat 'zwaarder' en anderen wat 'lichter' gebouwd. En als je dan bijvoorbeeld heel erg afvalt naar 41 kilo (even voorbeeld) dan is dat ook niet gezond, want jouw lichaam leeft niet van 41 kilo maar van bijvoorbeeld 50 kilo. Dus dat is ook niet gezond. 

Nu is het natuurlijk een beetje lastig om jouw bouw te weten (en dat geldt ook voor die van mij, die van iedereen eigenlijk), maar in de situatie dat je gezond zou leven (dus gezond en genoeg eten en normaal sporten) dan is dat ongeveer je natuurlijke gewicht/bouw, maar dus niet zoals je dat nu doet (volgens het verhaal). Nu kan ik natuurlijk helemaal gaan uitwijden wat er zo ongezond is aan jouw eetpatroon en zo, maar dan wordt dit bericht zo verschrikkelijk lang van en je kunt er toch niet zo veel mee.

Ik heb wel een paar tips gevonden om van anorexia af te komen op internet:

1. Maak een contra-stemmetje

Je zei dat je een stemmetje had die zei dat je te dik was, nietwaar? Als je jezelf aanleert om telkens als dat stomme stemmetje weer komt dat tegen te spreken met dingen die ik hierboven had opgeschreven, dan zal je je minder genoodzaakt voelen om niet te eten, hard te fietsen, et cetera.

2. Kom op normaal gewicht

Als het je gelukt is om dat contra-stemmetje zodanig te trainen dat je minder naar dat vervelende stemmetje gaat luisteren, is het goed om op gezond gewicht te komen, dus ongeveer 50 kg. Iets meer is ook niet erg. Gezond en genoeg eten is heel belangrijk en niet eten gaat je niet per se helpen om af te vallen.

3. Ga naar een deskundige

Als zelfs je moeder vindt dat je moet aankomen, dan kun je het beste naar een specialen diëtist gaan die je hiermee kan helpen als je het heel erg moeilijk vindt. Het is namelijk veel makkelijker gezegd dan gedaan, dat begrijp ik ook wel. 

Ik hoop dat dit je een beetje geholpen heeft. En ik was dit nog even vergeten te zeggen maar zeker niet onbelangrijk: je vorm maakt niet uit. Je hoeft niet graatmager te zijn om mooi te zijn. Een beetje dikkig is ook prima, zolang je maar jezelf bent. Vooral niet forceren.

Veel sterkte en ook veel liefs van mij! 🖤

eendje
Forum|alt.badge.img+3
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • July 4, 2025

@natuurlijk_roodharige en ​@Ducklover27 bedankt voor jullie reactie!

Ik heb een gezond gewicht (bmi gecheckt) maar nogsteeds voel ik me dik. Iedereen zegt dat ik dun ben Enzo maar als ik in de Spiegel kijk zie ik mezelf als een dik persoon. Ik snap er niks van! Liegen de mensen of liegt mijn brein?

Het liefst wil ik hier over kunnen praten met mn ouders of vrienden, maar ik ben bang dat ze me niet gaan geloven omdat ik niet dun genoeg ben.. Ik heb een gezond gewicht, dus anorexia.. Dat kan niet toch!? Of wel?

• July 4, 2025

Hallo ​@Tr0ubl3d maatje 

Ik dacht dat je wel door had dat je anorexia had 😅 of ben je gaan twijfelen. (sorry beetje moe)

Jou brein laat jou geloven dat je dik bent, en door jou brein (jou leuke stemmetje 😉) ga jij minder eten, meer bewegen.  Beter uitleg kan je op Google vinden 😅

Jou brein liegt tegen jou lichaam, al die mensen hebben gelijk. 

Ik wil je geen put in praten, wil je er juist uit halen. 

Maar volgensmij zeg je het zelf al. Ik voel me dik als ik in de spiegel kijk en je weel nog dunner worden.    Waarschijnlijk is het nu nog gezond (is niet goed dus)

Waarschijnlijk als jij nog een tijd naar jou stemmetje luisterde, word je dunner zoals jij stem zegt, maar dan heb je geen gezond gewicht meer. 

Je bent al dun genoeg, je hoeft niet dunner. Jij bent goed zoals jij bent. Mieschien zelf beter als je wat aankomt 😉

Groetjes badeend 

• July 5, 2025

Hallo,

Helemaal eens met wat ​@Badeend hier zegt.

Maar een kenmerk van anorexia is wel dat je jezelf telkens te dik vindt terwijl dat niet zo is.

In ieder geval is het fijn dat je een gezond gewicht hebt (ik niet trouwens 😞, ik weet alleen niet of mijn BMI betrouwbaar is vanwege gigantisme maar ja) en dat moet je zeker zo houden.

Dus niet naar dat stemmetje luisteren. Je bent goed zoals je bent, zoals ik de vorige keer al zei. De één is gewoon wat dikker gebouwd dan de andere. 

En weinig eten en te veel bewegen is trouwens sowieso ongezond, of je nou een gezond gewicht hebt of niet😶.

Veel liefs,

eendje
Forum|alt.badge.img+3
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • July 5, 2025

Mn moeder kwam naar me toe om te vragen of alles goed gaat..

Ze zei dat ze op me heeft gelet en heeft gemerkt dat ik heel mager wordt. Papa hoorde dat en kwam ook. Hij gaf aan dat hij dat ook vond. Maar hij zei dat het vast niks ernstigs is aangezien ik nog gewoon eet (ehm ehm)

Ze weten natuurlijk niet waar ik mee bezig zijn.

Ik wilde het ze op dat moment zo graag vertellen maar dat mocht niet van die stem.. Het voelt alsof ze me toch niet zullen geloven- Soms voelt het alsof ik mezelf voor de gek houd en overdrijf en dat die mogelijke eetstoornis nep is voor aandacht.. Ik twijfel hier echt over en zit hier heel erg mee..

• July 5, 2025

Hoi maatje. 

Dat stemmetje mot een keer op houden. 

Ik ken jou ouders natuurlijk niet, maar ik denk dat ze je wel geloven, maar dan moet je het hele verhaal vertellen. Dat is veel en ik snap ook dat dat je nu niet lukt 😅

Eendje, ik ken iemand die alles zegt voor aandacht.    Er is niks nep van jou, als jij aandacht wou had je het al lang aan iedereen verteld. Wat jij nu allemaal voelt/hebt is echt en je stelt je niet aan 😉

Mieschien Om je even op te vrolijk, ik ben kaal 😅 (bijna kaal 3mm over) 

Jij stelt je niet aan, echt niet 

Groetjes badeend 

• July 6, 2025

Hallo @eendje,

Aan de ene kant heel fijn en aan de andere kant niet, toch? Het is op zich al heel wat dat je ouders zich zorgen om jou gaan maken. Alleen stom dat je dan van dat stemmetje niks mocht zeggen.

Over dat stemmetje heeft ​@Badeend net al uitgewijd, daar heb ik niet zo veel aan toe te voegen. 

Maar als je ouders inderdaad naar je toe komen en zeggen dat ze zich zorgen maken hierover, dan denk ik dat je dan alles aan hen kan vertellen en daar ook zelf over kunt beginnen. Ze hadden toch immers gevraagd hoe het ging?

Ik begrijp dat dat absoluut niet makkelijk is, maar anders loop je hier nog zoveel mee rond en dan wordt jouw situatie alleen maar slechter 😔en daar worden wij ook niet blijer van🖤. 

Helaas heb ik niets grappigs te vertellen, ik ben niet (bijna) kaal zoals ​@Badeend. O wacht, mijn kat bedacht om over mijn toetsenbord te lopen zojuist😅 dus ik moest 20 seconden op backspace drukken (toen ik weer te ver ging en de laatste alinea's weer opnieuw moest typen🙄). Toevallig dat dat juist nu gebeurt, heb ik toch nog iets grappigs😉.

Veel liefs!

• July 6, 2025

Hoi eendje.. ik zou het echt tegen je ouders zeggen ook al zegt het stemmetje dat je dat niet moet doen.

Ik snap het, het is makkelijk praten voor mij omdat ik daar geen last van heb.

@Badeend  hoezo ben je kaal?!

Ik hoop dat het goed komt ​@Tr0ubl3d .

Groetjes de eendenfan Ducklover27