Skip to main content

eetproblemen

Forum|alt.badge.img

hey, ik ben 16 jaar oud en ik struggle nu al een langere tijd met eetproblemen. Ik ben heel bang om aan te komen en tel hierdoor heel strikt mijn kcal, ook sport ik veel en wil ik op een dag minimaal 10.000 stappen zetten. Maar hierdoor kan het ook omslaan in eetbuien ( dat tot misselijkheid en opgeblazen voelen leid) en daarna voel ik me kei schuldig en wil ik gaan compenseren door veel te gaan sporten en enzovoort. Ik merk dat het mentaal steeds zwaarder word en ik heb mijn moeder al verteld over dit, maar ze lijkt het niet echt te begrijpen. Kan iemand me hier AUB mee helpen? Hoe zijn jullie gestopt met kcal tellen? En hoe ga je eetbuien uit de weg? lmk :)

<3 - sammy

2 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Praat goed mee
  • 64 reacties
  • 26 maart 2025

Hoi,

Wat naar voor je.

Ik heb zelf geen eetstoornis gehad, maar iemand in mijn omgeving heeft dat wel. Ik heb van dichtbij gezien hoe pittig dat kan zijn. En hoe vervelend het is als iemand zegt dat je ‘gewoon maar weer moet eten’. 

Ik ben geen expert, dus ik kan je er niet vanaf helpen. Maar mijn tip zou zijn om hulp te zoeken. Dit kan bij de huisarts (en vast ook bij meer mensen, maar dat weet ik niet precies).

Ik vind het super knap van je dat je dit als tegen je moeder hebt verteld en nu ook hier!

Ik hoop dat ik je wat heb kunnen helpen!

Je staat er niet alleen voor!🍀

Groetjes

Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • 29 reacties
  • 26 maart 2025

Hey,

Ik heb zelf geen eetstoornis gehad, maar ik ken wel mensen die hiermee worstelen, en ik weet dat het mentaal echt zwaar kan zijn. Het is goed dat je al met je moeder hebt gepraat, ook al lijkt ze het misschien niet helemaal te begrijpen. Het kan helpen om haar meer uitleg te geven over hoe het je voelt, of mss samen met een professional naar een oplossing te zoeken.

Wat betreft kcal tellen: veel mensen die hiermee worstelen, proberen langzaam af te bouwen door niet elke dag meer te tellen. Probeer jezelf niet te veel te straffen of schuldig te voelen—je lichaam heeft gewoon wat zorg en aandacht nodig.

Als het echt te zwaar wordt, aarzel dan niet om hulp te zoeken. Je hoeft dit niet alleen te doen, en er zijn veel mensen die je kunnen ondersteunen. 

Je bent niet alleen, en er is hulp voor jou.

Sterkte xx

Ellen

Reageer

Cookiestatement

We gebruiken cookies om je bezoekerservaring te verbeteren en om analyses te kunnen maken van het forum. Ga je akkoord, of ga je door naar het forum, dan ga je akkoord met ons cookiebeleid.

Cookie instellingen