Skip to main content

Eerst onschuldig, nu draait alles om eten

• April 30, 2025
  • 10 reacties
  • 174 Bekeken

Definitely.maybe
Forum|alt.badge.img

Hoi allemaal,

Ik ben een meisje van net 15 jaar en ik zit in de derde. Dit is mijn eerste topic en eigenlijk wil ik het meteen over het onderwerp hebben wat de reden is geweest waarom ik dit account op 1 mei 2025 om 00.19 heb aangemaakt. Oke, het gaat over... eten. Jep! Over eten en over alles wat daar mee te maken heeft. Calorieën, vetten, gewicht, sporten, jezelf te dik vinden en jezelf vergelijken, een slecht zelfbeeld creëren. En er zo erg mee bezig zijn dat je uiteindelijk nergens anders meer over kunt denken dan eten. Dat is dus in het kort een beetje wat mij is overkomen; ik ben uit de bocht geschoten. 

Het begon allemaal precies een jaar geleden in de meivakantie. Ik voelde me al een tijdje wat slechter die periode. School ging slecht (en niet alleen de cijfers maar ook het sociale gedeelte) had niet zoveel vrienden, en familieproblemen. Nou ja, ik was die tijd veel alleen en ik dacht ook veel na. Ook was ik vaak boos op mezelf omdat ik “dingen verkeerd deed” en het toch “allemaal mijn eigen schuld” was. Ik vond mezelf stom en lelijk en ik bedacht een plan om af te vallen. Ik was er zo mee bezig en deed zo mijn best maar er veranderde eerst niet zoveel. Ik kwam terecht op pro anorexia websites. Ik wilde dunner en dunner worden en dacht dat alles beter zou worden. Toen ik begon met een bv een dag niets eten voelde dat zo goed! Alsof ik wel iets kan volhouden, alsof ik wel ergens goed in ben. Ik ging calorieën tellen en ik mocht geen snoep/ chips enzo meer van mezelf. Dat zijn dan regels die ik voor mezelf had bedacht en daar MOET ik mezelf aan houden. Na een tijdje kwamen er steeds meer regels bij. En ik heb bijvoorbeeld al bijna een jaar geen pindakaas meer op. Als ik te veel heb gegeten moet ik het van mezelf overgeven. Ook moet ik 2x perweek hardlopen en minimaal 6 dagen in de week een thuis workout/ pilates doen. Oh en dagelijks 10k stappen. Ik denk er de hele dag aan. De hele dag reken ik mijn calorieën uit, de hele dag denk ik aan het moment wanneer ik mijn lunch stiekem kan weggooien, de hele dag loop ik dan weer rond met dat schuldgevoel. En ik wil de hele dag bewegen om calorieën te verbranden !!!

Dit speelt dus nu al bijna een jaar, maar het heeft zich heel langzaam opgebouwd. Wat begon met “op mijn eten letten” en “wat meer sporten” is nu dus uit de hand gelopen. Heel lang wist niemand hiervan maar laatst heb ik het een beetje aan een vriendin verteld. Eigenlijk had ik er meteen spijt van en ik ben zo zo zo bang er dat meer mensen achter komen. Maar het is ook niet dat ik er nu helemaal mee wil kappen, net nu het een beetje lekker gaat. Dat klinkt stom maar ik zit er nu al zo ver in dat ik er gewoon niet meer KAN stoppen. Ik moet wel door tot ik mijn doelgewicht heb gehaald. Maar aan de andere kant weet ik hoe enorm slecht het is. Echt een tweestrijd dus. Ik weet ook echt niet wat ik moet doen. Ik wil niet dat mijn moeder het weet. Ik weet gewoon dat ze teleurgesteld gaat zijn. En ik zit al helemaal niet te wachten op een doktersbezoekje. Heeft iemand een idee wat ik kan doen ??? XX Z

10 reacties

Forum|alt.badge.img+2

Hey hey lieve,

wat super stom dat je je zo voelt en dat je hier zo veel last van hebt!! :(

Ik snap dat je niet zit te wachten op hulp maar ik denk wel dat het slim is want zo te horen gaat het echt heel moeilijk en slecht met je…

Die mensen kunnen je echt helpen maar je moet het wel echt willen.❤️

Je kan ook nog zelf opzoek naar dingen die je kan doen om het zonder hulp op te lossen,

misschien ietsjes meer eten of 1x minder sporten, en dat dan opbouwen(het eten en het sporten juist afbouwen, je snapt wel wat ik bedoel denk ik)

Misschien dat dat al helpt.

Ik vind het echt heel goed van je dat je het een vriendin hebt verteld, misschien kan/wil zij je ook wel helpen, ik denk dat ze wel graag wil dat het goed met je gaat namelijk!! ❤️❤️

Ik hoop echt dat je hulp gaat zoeken want zo te horen gaat het echt slecht.❤️

Heel veel liefs!!

Xx  everythingisok

Anna_KT
Forum|alt.badge.img+2
  • De Kindertelefoon
  • May 1, 2025

Hoi,

Heel goed van je dat je dit vertelt! Super knap van je dat je het aan een vriendin hebt verteld en nu ook hier. Je zit in een nogal lastige situatie zien we. Onthoud dat je er niet alleen voor staat.  ​@everythingisok  heeft je al heel veel mooie en goede tips gegeven. Je kunt ook met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Nogmaals heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Anna (De Kindertelefoon) 

Bl0bs
Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • May 2, 2025

Hallo!

Je zit vast niet te wachten op mensen die zeggen dat je hulp moet zoeken. Je weet zelf ook dat het niet gezond is wat je doet, dus ik ga ook niet zeggen dat je hulp moet zoeken als je dat niet wil of durft.

Superleuk als je wilt afvallen, maar het moet niet te heftig zijn. Check ff op een website je BMI en of die gezond is. Doe dat misschien ook voor je doelgewicht.

Als het niet gezond is, misschien kan je langzaam eten opbouwen.  Misschien een keertje uit eten met vrienden, of ga een keer sporten met een vriend of vriendin en volg zijn/haar tempo. Sporten is ook gezond, maar te veel niet.

Dat je de hele tijd aan calorieën denkt en aan stappen is niet heel gezond. Misschien kan je een andere hobby vinden die je bezig houd.

Je kan reageren of niet, ik hoop dat het binnenkort beter met je gaat!😁

groetjes, bl0bs

Ps: zelfde dag en bijna zelfde tijdstip account aangemaakt! 

PrivatTeen
Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • May 3, 2025

He, ik weet hoe ik hier op wil antwoorden ook weer niet.

ik heb ook soms zo’n gevoel.

maar ik ben een gevoelens eter, ik eet alles weg.

en ik vind mezelf ook te dik en ik wil afvallen maar het lukt niet.

een vraag, hoe ver ga je hardlopen? en met hoeveel pauzes?

Een kleine tip: zit er een atletiek team in de buurt? 

bij atletiek moet je veel hardlopen en sprinten.

maar je bouwt ook veel spieren op, omdat je moet werpen en springen.

anders zijn er ook nog heel veel andere sportclubs in de buurt waaruit je kan kiezen.

ik zit op handbal en we doen spelletjes en kracht trainingen, een leuke combinatie. we trainen 2 keer in de week 1.5 uur, waardoor we onszelf niet kapotmaken.

ik hoop dat je hier iets aan hebt, veel succes!

Definitely.maybe
Forum|alt.badge.img

Bedankt voor de lieve reacties! ❤

@everythingisok Ja je hebt gelijk over het hulp zoeken, dat is natuurlijk het beste. Maar het voelt gewoon alsof ik het (nog) niet nodig heb ofzo. En mijn stomme brein vind dat ik nu juist goed bezig ben, en dat is echt vervelend. Ik ben steeds gewoon trots en blij als ik een dag weinig heb gegeten of mn doelen heb gehaald enzo. En als ik geholpen zou worden zal alles wat ik nu heb steeds minder worden en dan voelt het gewoon alsof er een “deeltje van mij” weg zal gaan want het hoort nu al helemaal bij me ofzo? Ik weet het niet. ​@Anna_KT Ja dat zal ik zeker doen bedankt  
@Bl0bs Ik heb mijn bmi gecheckt en ik heb inderdaad wel ondergewicht… Maar bedankt voor de tips en met vrienden sporten is ook een goeie. En wat toevallig dat we ons account bijna op het zelfde moment hebben aangemaakt!! ​@PrivatTeen Haha heel toevallig doe ik zelf al aan atletiek! (alleen doe ik geen werpen, meestal sprint, horden, verspringen, en langere afstanden) Als ik zelf hardloop is het meestal tussen de 5 en 8km en ik probeer het zonder pauzes (maar dat lukt zeker niet altijd haha)

Nogmaals bedankt voor de reacties en tips xxxxxxx

Forum|alt.badge.img+2

Lieve ​@Definitely.maybe ,

ik snap het heel goed en ik heb hetzelfde, dan met depressie maar wij kunnen dit!!

Wat ​@Bl0bs ook zegt, je zit er niet op te wachten idd maar als ik je een duwtje in de goede richting kan geven probeer ik dat maar gwn 🙃.

Lief dat je reageerde!❤

Groetjes,

everythingisok!

• May 4, 2025

Hoi. 

Julie wille het dan waarschijnlijk ook niet horen van me, maar de bmi bepaalt niet of je dik of dun bent. 

En je zegt dat je een doel gewicht hebt gesteld, wat is dat dan en hoe zwaar was je. En nee ik ben geen pro anorexia coach. 

En ik wil niet het verkeerde voorbeeld geven, maar ik hoop voor je dat je je doel haalt en dan kan stoppen. 

Weet niet of dit nuttig was maar ja 

Groetjes badeend 

Definitely.maybe
Forum|alt.badge.img

Hoi ​@Badeend 
Ik heb dat eigenlijk nog nooit met iemand gedeeld maar aangezien dit toch anoniem is;
Toen het ongeveer allemaal begon (al een tijdje geleden dus weet het niet meer precies) woog ik ongeveer 49kg (Ongv. 162cm) nu weeg ik 43kg (Ongv. 165cm) 
X

post aangepast door De Kindertelefoon ivm forumregel 6: plaats geen schadelijke content

Definitely.maybe
Forum|alt.badge.img

Mn doelgewicht kan ik niet zeggen door de forumregels!!

• May 16, 2025

Maar er worden best veel goede tips gegeven toch