Vraag

eerlijk zijn tegen psychologe help hoe moet ik het doen

  • 10 December 2019
  • 5 reacties
  • 233 Bekeken

Reputatie 2
Badge +4

Ik heb vanmiddag een gesprek en moet eerlijk zijn dat ik snij maar ik durf dat niet te zeggen hoe kan ik het het beste vertellen en weet iemand wat dan gebeurt als ik het vertel


5 reacties

Ik snap dat het heel moeilijk is, ik heb dat uiteindelijk ook tegen mijn psycholoog moeten zeggen.

 

Je hoeft het niet meteen te vertellen. Misschien is het fijner en minder spannend als je het dan tegen haar zegt op het juiste moment terwijl jullie in een gesprek zitten? Dat vind ik persoonlijk altijd makkelijker en minder eng. 

 

Toen ik dat uiteindelijk zei hielp mijn psychologe me er gewoon mee en moest ik een lijstje opschrijven met dingen die me vrolijk maken en alternatieven voor snijden (Bv als je onder de douche staat een poosje het water heel koud zetten of met een elastiekje tegen je pols schieten. Hardlopen helpt ook nog omdat dan hetzelfde stofje (endorfine) vrijkomt die je krijgt bij het snijden en men vaak juist aan net dat stofje  verslaafd raakt. Misschien niet meteen, maar als je eventjes doorzet wel.)

 

Volgens mij mag een psycholoog niet zomaar iets over een gesprek (beroepsgeheim) kwijt behalve dat ze/hij met haar/zijn collega’s moet overleggen over jouw gesprek met haar/hem. In feite zou ze dus niet naar je ouders of dergelijken mogen gaan met het feit dat jij jezelf snijdt.

 

Ik hoop dat ik je goed heb kunnen helpen!

 

Reputatie 2
Badge +4

hoi

ik ben eerlijk geweest omdat ik het moest van mijn ouders want mijn ouders weten dat ik het doe dus dat ze het aan mijn ouders zou vertellen zou ik niet bang zijn maar ik was bang dat ik dan naar een kliniek/instelling moest omdat daar al een keer eerder over is gepraat maar dat hoeft gelukkig niet bedankt voor je informatie ik zal even hieronder opschrijven wat ik moet doen als ik het wil doen

 

niveau 1 [als je wilt snijden maar niet dat er geen andere optie meer mogelijk is]

  • gaan appen met vrienden/vriendinnen 
  • tegen een kussen gaan slaan
  • tekenen
  • erover praten

niveau 2 [als je geen andere oplossing meer ziet dan het te doen]

  • alles wat hierboven staat
  • tegen een kussen gaan slaan
  • schreeuwen
  • tekenen
  • schrijven
  • gaan sporten 

en niveau 3 [hoort ook bij 2 eigenlijk maar deze doen wel pijn]

  • ijsblokje in je hand houden totdat het teveel pijn gaat doen
  • een elastiekje op je pols laten knallen
  • gaan zitten [op een manier die je niet fijn vindt en dan lang zo blijven zitten]
  • papier in kleine stukjes gaan scheuren 

voor mij komt misschien binnenkort bij stap 3[of 2] dat ik dan medicatie moet slikken waar ik rustig van wordt

ik hoop dat mensen die het zelf doen hier wat aan hebben

 

eigenlijk moet ik mijn alles waar ik me mee beschadig inleveren bij mijn ouders van mijn psychologe maar dat durf/wil ik niet 

 

groetjes waarom ik

Hallo waarom ik :)

Goed van je dat je eerlijk bent geweest tegen de psycholoog! Ik ben trots op je. Ik hoop dat het wordt opgelost dat je jezelf niet meer hoeft te snijden. Je kan wel alles waarmee je je beschadigt weggooien in een vuilniszak en die wegbrengen.

-Dr8gon99

Reputatie 2
Badge +4

dat wil ik niet maar heb het al een week niet meer gedaan ik wil sterker zijn dan de drang en daarom hou ik liever alle dingen waar ik me mee beschadig bij me

 

Hallo waarom ik :)

Wel goed dat je wilt dat je sterker wordt dan de drang maar de psycholoog heeft het natuurlijk niet voor niets gezegd met angst voor een terugval in gewoontes als er iets weer verkeerd gaat in je leven en dat wil je natuurlijk ook niet.

-Dr8gon99

Reageer