Eenzaamheid en depressie

  • 28 January 2021
  • 3 reacties
  • 70 Bekeken

Badge

Hey hey, 

Ik ben een meisje van bijna 13 en ik voel me vaak eenzaam. Op de basisschool hebben mensen met mijn vertrouwen gespeeld en de vriendinnen die ik toen had hebben mij de rug toe gekeerd. Ik heb om deze reden nu moeite met mensen vertrouwen in mijn nieuwe klas. Ik zit nu al een half jaar in de brugklas en dit hele halve jaar zijn de gesprekken die ik met mensen voer niet verder gegaan dan hoi, hoe gaat t? Ik vind dit heel lastig. Elke keer als we een opdracht met iemand samen moeten doen blijf ik de hele tijd alleen achter. 

Ik hoop dat iemand mij tips kan geven hoe ik hier beter mee om kan gaan of hoe ik mensen sneller kan vertrouwen

Dankjewel voor het lezen, 

-Dolfijnte2


3 reacties

Reputatie 6
Badge +7

Hoi dolfijntje2,

vervelend dat je je vaak eenzaam voelt. Ik weet niet zo goed wat ik voor je kan doen behalve wat tips geven, maar ik hoop dat je daar genoeg aan hebt.

Ik was altijd heel verlegen, ik kwam uit een best vervelende, discriminerende en nog veel meer stomdoenende klas. Toen ik net in de brugklas kwam dacht ik bij mezelf: dit is een nieuw begin, dus ik ging gewoon naast iemand zitten die me wel aardig leek. Later lukte er iets niet bij haar en ik hielp. Vanaf dat moment waren we echt vriendinnen. Dat is dus ook mijn tip, probeer een band op te bouwen met iemand, het is een nieuw begin. Echt niet iedereen is zo als je oude vriendinnen.

Als er weer eens groepjes gemaakt worden en je blijft alleen achter, probeer je dan bij een van de kleinere groepjes aan te sluiten, dit kan eerst best eng zijn, maar wie weet hoe het uitpakt? Misschien is dat wel het begin van een hechte vriendschap. 

Ik kan je helaas geen tips geven over hoe je mensen sneller kan vertrouwen. Dat licht bij jezelf, en jou kan ik niet veranderen.

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt gehad, als ik je nog kan helpen zeg je het maar.

 

Groetjes,

Paardebloem

Badge

Hoi Paardebloem83,

Dankjewel voor je antwoord en dat het zo uitgebreid is. Ik heb hier zeker wat aan! 

Ik had precies hetzelfde; ik dacht nieuwe klas, nieuwe kansen. Maar nee. Niemand ziet me staan in de klas alsof ik ze iets heel ergs heb aangedaan. Ze zijn zelf gewoon niet open voor nieuwe vriendschappen en daar ben ik dan de pineut van…

Maar ja in ieder geval, heel erg bedankt!

-Dolfijntje2

Reputatie 6
Badge +7

Hoi dolfijntje2,

hè, wat vervelend dat de kinderen niet openstaan voor een nieuwe vriendschap. Weet je zeker dat echt niemand ervoor openstaat? Er is vast nog wel iemand die zich een beetje eenzaam voelt of nog wat minder close in een vriendengroepje zit. Ik denk echt niet dat jij de enige bent. Misschien voelt dat zo, maar kijk maar eens rond (nu kan dat toevallig niet i.v.m. de lockdown, dat maakt het ook weer lastiger) op het schoolplein of in de klas is er vast nog wel iemand die wat vaker alleen zit. En als er echt niemand is moet je misschien eens kijken naar kinderen uit andere klassen.

Maar ik denk eigenlijk dat de kinderen van jouw klas wel openstaan voor een vriendschap, je moet alleen met ze in contact zien te komen en een goed gesprek aan proberen te knopen. Of ga, als we weer naar school kunnen, wat vaker naast ze zitten. 

Maarja, ik heb die kinderen van je nieuwe klas nooit gezien dus eigenlijk kan ik er ook niet over oordelen. Maak je geen zorgen dolfijntje! Er komt vast ergens een nieuwe vriend/vriendin aanzetten die jou wel ziet zitten :)

 

Groetjes,

Paardebloem

Reageer