Vraag

Eenzaam en onzeker

  • 8 April 2019
  • 3 reacties
  • 105 Bekeken

Badge
ik ben K, ik ben een meisje van 13 jaar en ik voel me vaak heel eenzaam. Ik zit nu in het eerste van de middelbare school en sinds ik op deze school zit voel ik me heel eenzaam, ik heb helemaal geen vrienden en ik heb het gevoel dat niemand me mag. In de pauze zit ik meestal alleen en luister ik muziek.

het probleem is dat ik op niemand durf af te stappen omdat ik heel onzeker ben. Ik vind mezelf heel lelijk en dik, ik heb heel veel puistjes en heb ook een kleine onderkin. Hiermee word ik ook vaak geconfronteerd in nare opmerkingen van meisjes uit mijn klas.

Heeft iemand tips hoe ik het best op iemand af kan stappen? Of andere tips, zet ze dan vooral hier onder 🙂

3 reacties

Hi K

Je bent vaak alleen, en vindt het wegens onzekerheid lastig om anderen te benaderen. Ik kan me voorstellen dat die onzekerheid groeit, als je nare opmerkingen van anderen hoort.

Vaak is het minder eng om af te stappen op iemand die ook alleen zit. Zie je weleens leerlingen die alleen zitten? Je zou kunnen vragen of ze het ok vinden dat je naast hen zou komen zitten. Ook in de klas zou je naast iemand die je niet kent, kunnen gaan zitten. Je kan ze bijvoorbeeld aanspreken in verband met de leerstof.

Als je vaker nare opmerkingen krijgt, kan het fijn zijn om dat te melden bij bv. je mentor. Je mentor zou ervoor kunnen zorgen dat de vervelende opmerkingen ophouden.

Groetjes
Kenshin
Hoii K,

Wat vervelend dat je je zo voelt op school en dat je zulke opmerkingen te horen krijgt! Ik begrijp je helemaal onzekerheid is heel erg vervelend. Je bent mooi zoals je bent, echt waar. Iedereen is prachtig van binnen en buiten.

Gebeurd het vaak dat klasgenoten wat naars tegen jouw zeggen. Dan zou ik daar met iemand over praten zoals je mentor of een vertrouwenspersoon op school.

Ik sluit mij helemaal aan bij Kenshin. Als iemand anders ook alleen zit, is het gemakkelijker om naast diegene te zitten. Zitten er in jouw klas bijvoorbeeld geen kinderen die dezelfde interesse hebben als jouw? Dan kan je op hun af stappen en praten over dat onderwerp. Of je kan naast iemand gaan zitten in de klas en vragen of die iets kan uitleggen dus praten over de lesstof.

Misschien kan je er met iemand over hebben zoals je ouders of een zus of broer. Die kunnen je dan helpen en ook tips geven om vrienden te maken. Tevens staan er tips staan ook op de site van de kindertelefoon voor het maken van nieuwe vrienden. Je klikt eerst op familie en vrienden en bij het kopje Nieuwe vrienden maken staan tips.
Ik hoop dat je er wat aan hebt 🙂 Het gaat je lukken 🙂

Groetjes Anne
Hey K,

Wat vervelend! Ik herken dit ook van de eerste en tweede klas. Wel goed dat je weet wat het probleem is, namelijk dat je onzeker bent. Dit klinkt misschien heel filosofisch wat ik nu ga zeggen maar het klopt wel. Iedereen heeft dilemma's in zijn leven oftewel problemen. Door het hele leven zijn die er en heb je twee opties: het probleem oplossen en meer geleerd hebben over het leven of ervan weglopen maar dan heb je het probleem nog steeds. Daarom is het dus goed dat je weet dat onzekerheid nu jouw dilemma is! Dat betekent niet dat je minder bent dan anderen. Anderen hebben ergens in hun leven ook dit probleem gehad of hebben dit nog steeds en iedereen lost zijn eigen problemen zelf op.

Wat ik zou doen als ik jou was, is dit probleem goed aanpakken!! Mijn tips voor jou zijn allemaal hobby's proberen die je nog nooit hebt gedaan zoals toneelspelen, ergens tekenlessen met andere kinderen volgen, een sport gaan doen, in een bandje gaan spelen. In ieder geval een hobby waarbij je contact moet maken met anderen. Zo ga je het probleem aan, je gaat het confronteren en oplossen! Juist om het op te lossen moet je doen waar je bang voor bent. Spreek mensen aan en doe dingen die je normaal nooit zou durven.

Het leuke is dat als je die dingen hebt gedaan waar je bang voor was, je in een keer meer zelfvertrouwen hebt! Want het is je gelukt. Jij kan alles waarvan je nu denkt dat je het niet kan. Je moet het gewoon proberen en vergeten dat je er bang voor bent. En daarna doe je het nog een keer en nog een keer zodat je er goed in wordt, je gaat oefenen. Want natuurlijk lukt het de eerste keren niet zoals je precies wilde maar dat maakt niet uit, want dat is logisch, je hebt het nog niet zo vaak gedaan. Uiteindelijk wordt je er heel goed in.

Ik zou op school ook oefenen met je angst te overwinnen! Ga naast iemand zitten, vraag of je bij mensen in de kantine mag zitten, gebruik bepaalde situaties om dingen te zeggen tegen iemand. Sta ook open voor mensen, misschien spreken mensen je niet zo gauw aan omdat je muziek luistert. Als mensen je aanspreken, kijk ze dan aan zodat ze weten dat je nieuwsgierig bent. Ik zou ook op school oefenen met zelfverzekerder worden. Mijn tips daarvoor zijn heel vaak tegen jezelf zeggen dat je geweldig bent en het waard bent. Elke keer als je in de spiegel kijkt zeggen dat je er heel sexy gorgeous uitziet hahaha. Ook al geloof je het niet, doe het toch. Want gedachtes zoals 'ik ben een monster' helpen echt nergens mee. Dat zijn gedachtes die komen uit angst en onzekerheid en die ga jij dus bestrijden met tegenovergestelde gedachtes. En blij met jezelf de klas in lopen. Het helpt trouwens ook heel goed als je op een andere manier gaat lopen, let er op dat je rechtop loopt met je schouders naar achteren en durf met je hoofd omhoog naar voren te kijken. Wat ook heel belangrijk is, is dat je lacht! Zo laat je zien dat je niet bang bent voor andere mensen en dat zij ook niets hoeven te denken van jou.

En vergeet niet, je bent net zo veel waard als de mensen in jouw klas! Zij zijn niet beter dan jij! En jij bent ook niet beter dan hen! Van wat ik net las, begreep ik dat je een paar stomme meisjes in de klas hebt die denken dat ze beter zijn dan jij. Laat ze gewoon, dat is hun probleem dat ze dat denken maar jij hoeft dan niet te denken dat ze echt beter zijn dan jou. WANT DAT IS NIET ZO!!! Wees gewoon altijd aardig en doe wat je wilt doen, zeg wat je wilt zeggen en laat je niet tegenhouden door angst!

Als je nog meer actie wilt ondernemen, zijn er ook trainingen waarbij je leert om zelfverzekerder te zijn.
Veel succes! Je kunt dit probleem overwinnen!!

Reageer