Skip to main content
Vraag

Een paar gedachten

• November 5, 2025
  • 8 reacties
  • 158 Bekeken

Tover01
Forum|alt.badge.img+19

Hey allemaal. Ik wil even een pieker ding met jullie delen. Gewoon even  een paar dingetjes waar ik wel eens wakker van lig ☺️ het is zo raar hoe dingen werken soms. Ik lees veel nieuws en dan zie je verhalen waar ik echt van knipper met mn ogen. Mensen die elkaar mishandelen, echt ontzettend gemeen en sadistisch. Of groepen die met hakenkruis en al door steden gaan en dingen vernielen. Meisjes die zich niet veilig kunnen voelen op straat. Overvallen, rellen, bedreiging... als je alles leest denk je echt wat is dit voor wereld?! Kinderen van mijn leeftijd die serieuze wapens hebben en drugs dealen, overvallen plegen, mensen chanteren, een ontzettend grote mond (ik houd het netjes) hebben tegen hun docenten, de politie en handhavers. En dan denk ik hoe dan?  Ben ik nou raar? Ik voel me zo anders dan dat. Zelf sta ik bijvoorbeeld  zwaar onder de indruk voor een boze lerares straf te ondergaan met beleefdheid en wat stamelen als reactie, zeg overal u,  kijk op tegen mensen met bevoegdheden enzovoort. Leraressen (ik heb nu geen man als docent) beschouw ik als een soort baas, laat staan agenten enzo..ik heb daar ontzag voor. ik voel mij nog lang niet gelijk aan veel volwassenen en een grote mond kan ik niet. Ik bedoel, het is zo raar en onvoorstelbaar als je dan leest van kinderen van 12,13 die een winkel overvallen met een mes of erger. En al dat soort dingen. Ik ben echt geen jongen die blindelings achter mensen met een positie aan loopt, integendeel. Maar zo onbeschoft en grof en agressief als sommige kinderen al zijn, daar kan ik over piekeren. Ik denk dan aan mijn eigen opstelling. Ik vraag of ik iets mag zeggen. Als ik kritisch ben ben ik dat maar wel rustig.  Ik spreek volwassen mensen standaard met u aan. Twee woorden ook vaak (ja mevrouw, nee meneer). Handjes op mn rug. Maar beleefdheid en luisteren zoals ik doe lijken wel raar te zijn soms. Ik weet het dat is niet zo. Natuurlijk zijn "wij" in de meerderheid. De meeste kinderen om mij heen zijn ook gewoon leuk en lief en netjes in manieren. Maar toch soms voelt het zo weird. Wat je soms leest is zo raar. En ik ben niet de norm hoor, zeker niet. Maar het contrast is zo groot, ver van me af. Herkennen jullie dat? En ook hoe deal jij met akelig nieuws?  Voel je ook soms verbazing en hoe is dat in jouw omgeving?

Dankjewel voor je reactie alvast! Liefs, Tover xxx

8 reacties

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • November 5, 2025

Heyy lieve ​@Tover01 ,

Dat herken ik wel hoor😬 Ik kan het ook echt niet begrijpen en verbaas me er ook wel over, soms raakt het me ook.. 

In mijn omgeving valt het opzich wel mee denk ik.. Sommige uit mijn klas waren wel vervelend maar ik denk niet zo erg dat ze dat soort dingen uithaalde, in ieder geval niet toen ik bij hun in de klas zat (12-14 jaar). Mijn klassen van daarna is iedereen eig wel netjes en denk ik het al helemaal niet. 

Van een vriend waar ik op de basisschool mee bevriend was weet ik wel dat hij ook verkeerde vrienden heeft gekregen, dingen ging stelen etc.. maar heb geen contact meer met hem.

Weet van vriendinnen wel dat ze wel lastig gevallen zijn door jongens, vind ik ook super erg en zou ik echt nooit doen😓

Zag een paar dagen geleden ook een docu over een online sadisme, maar schok alleen van de titel eigenlijk al wel en heb het niet eens gekeken.. mss is dat ook een tip voor jou dat als je iets leest waarvan je weet dat je akelig gaat voelen, je niet erop klikt?❤

Jij bent iig juist echt super lief en echt niet raar hoor!!!  Snap wel dat je hier mee zit😓 

Liefs :)

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • November 5, 2025

@Tover01 Mijn opa is een heel wijze man en telkens als iemand iets zegt over de jeugd en hoe vervelend jongeren kunnen doen en waar het met de wereld heen moet en zo, is zijn antwoord: ‘jij hebt geen idee hoe het vroeger was’.  Vroeger was er oorlog en honger en ziektes waar hele groepen aan stierven en massale kindersterfte en geen onderwijs en dictatuur.  Alles waar wij nu over klagen, zinkt in het niet bij alle eindeloze ellende die het leven voor 99% van de mensheid was 100 jaar geleden.  We moeten de nadelen er maar bijnemen, aldus mijn opa (die het communisme heeft meegemaakt en dus wel het een en ander weet van ellenden ondergaan).

Hoe kinderen zich gedragen, heeft misschien ook wel te maken met in wat voor omgeving ze opgroeien.  Ik kom uit een dorp en ga naar school in een klein stadje, waar alles eigenlijk lief en netjes is.  Als ik in de grote stad kom, valt het me vaak op hoe luid en schreeuwerig leeftijdsgenoten daar zijn.  Misschien omdat er daar meer omgevingslawaai is en je dus meer moeite moet doen om gehoord te worden?

Ik ben zelf een raar geval, wat gedrag betreft.  Je weet dat ik een Tsjechische vader heb (jij hebt zelf toch ook familie daar, niet?) en die heeft mij de dingen meegegeven die hij belangrijk vindt in een opvoeding: rust, discipline, beleefdheid en ook wel wat wantrouwig.  Mijn moeder is een Nederlandse die mij de typisch Nederlandse levenshouding heeft bijgebracht: vol zelfvertrouwen, direct, kritisch, hartelijk.  Ik (en zusje en broertje) zijn nu zo’n merkwaardige hybride: luid en direct maar wel altijd met goede manieren.  

Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • November 5, 2025

Hoi lieve ​@Tover01 

Naar nieuws en akelige lelijke dingen probeer ik te negeren. Dat lukt niet altijd maar toch. Doe zoals ​@Cantaloupe  zegt, ga het beter niet lezen het doet je pijn en je kunt er niets aan veranderen. Je hebt gelijk hoor dat de meeste kinderen heel anders zijn dan de lelijke dingen die je leest. Bij mij in de klas is iedereen ook gewoon netjes. Ik zeker ook. En bijvoorbeeld mijn crush die toch best stoer is staat ook met grote ogen en handjes achter zich  voor de docent als ze boos is hoor. En dat is ook goed, en jij bent ook helemaal goed! En de meeste kinderen. Die uitzonderingen komen altijd in beeld. Wij niet. Je doet het hartstikke goed en twijfel maar niet aan jezelf.  En als ik iets heel naars heb gelezen of gezien praat ik er over en ik probeer dan ook te denken aan leuke dingen. Wel heb ik altijd heel veel inleving, ik zie dingen voor me. Zoals jouw verhaal van je straf of een grappige blunder in die topic. Maar ik probeer dan de positieve kant te zien of anders denk ik heel even aan degene die het overkomt. Ik geloof niet maar eventjes denken is goed. Maar blijf positief! En blijf zoals je bent. Belooft? 😉Want dat verdien jij. Positief zijn. En wij hier allemaal vind ik. 

Groetjes Tjempie xxx

ja_ppie
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • November 5, 2025

Hoi Tover. Als ik jouw reacties lees lijk jij me een heel lieve, zorgzame en gehoorzame jongen. Ik vind dat niet raar, daar mag je best trots op zijn.

Ik kijk ook vaak verbaasd om me heen. Bij mij in de buurt wordt er bv nu al best veel vuurwerk afgestoken! Ik zou dat niet eens durven!

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Topic-opener
  • Ster
  • November 6, 2025

Hey! 

@Cantaloupe  lief, dank je voor je woorden. Het is altijd fijn om te merken dat meer mensen het herkennen 😘

@Diana  inderdaad een wijs en respectabele man ♥️ het is ook zo. Alleen de narigheid komt dichterbij door alle communicatie enzo. En klopt! Ik heb via oma inderdaad Tsjechische roots ook. 

@ja_ppie  Dankjewel 😊 ik zal het onthouden. 😘 En ik durf zoiets ook absoluut niet. Wil het niet maar durf ook niet hihi. 

Ja ​@Tjempie  belooft!  Dankjewel 😘

Liefs, Tover xxx

Dobymeis13
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • November 6, 2025

Lieve gevoelige stoere jongen ben jij toch ♥️ ik begrijp je wel. Ik vermijd het ook. Vreselijk. Goed hoe je je opstelt. Ik blijf herhalen dat jij sterk en mooi  bent in je beleefdheid.   Gepaste (leeftijds)nederigheid is wel een fijne eigenschap als jongen! 

Doby xxx

Boterbloempjee
Forum|alt.badge.img+10

Hi lieve ​@Tover01

Ik snap je wel hoor en sluit me aan bij wat de rest al heeft gezegd.  Ik vind het ook onbegrijpelijk, gelukkig is het in mijn eigen omgeving niet heel erg, maar van sommige sta ik wel versteld en echt denk van  wow waarvoor is dit nodig😞😰  Ik spreek veel mensen ook gewoon aan met u hoor daar is écht niks mis mee en laat ook zien dat je beleeft bent😘 ik vind juist dat je je netjes en beleeft  opstelt, dat maakt je echt niet vreemd en is het ook niet, verander ook niet zoals je bent, je bent écht goed lieve ​@Tover01 ! ♥️Veel kunnen daar nog iets van leren! 💪🤗

Liefs♥️

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Topic-opener
  • Ster
  • November 6, 2025

Dankjewel ​@Dobymeis13  dat is mooi gezegd en ontboud ik! ♥️

En ​@Boterbloempjee  lieve woorden en ik zal zeker mezelf blijven hoor ♥️  erg lief van je en wederzijds!! 😘😘

Liefs Tover xxx