Skip to main content

Een onbereikbare droom sloopt me

• October 29, 2025
  • 10 reacties
  • 141 Bekeken

Yusa
Forum|alt.badge.img+14

Hoi Yusa hier 😕
Ik word helemaal gesloopt door mijn droom waarvan ik weet dat het onmogelijk is, maar ik krijg het niet uit mijn hoofd wat ik ook probeer.
Ik moet er nog helemaal niet mee bezig zijn op deze leeftijd (tussen 12 en 18 want ik hou het geheim) En ik dacht dat het gewoon een fase was. Zoals ik met alles weleens heb gehad. Maar dat is het niet. Ik zeg het nu maar. Ik wil later rechercheur worden. Of iets anders bij de politie. Maar hoe is dat mogelijk? Ik kan niet tegen prikkels want ik heb ASS en misschien ook wel ADHD, daarom ga ik niet naar school en thuisschool is helemaal k*t want ik loop 2 jaar achter met rekenen/ wiskunde, en verder doe ik alleen af en toe Engels en dat werkt ook voor geen meter. Ik boei niemand. School wil van me af. Ik moet fysiek ergens heen, anders willen ze me niet. Het heeft lang geduurd voordat ik eindelijk thuis school Engels les had. Heel lang. Ze willen echt graag van me af. Heel graag.
Mijn moeder gelooft niet dat ik echt naar school wil maar het niet kan. Ze denkt dat ik thuis wil zitten ofzo. Het doet gewoon pijn als we het over de vakkenkeuze van mijn zus hebben. Ze weet nog geen richting. Maar ze heeft tenminste de keuze. Om te doen wat ze ook maar wil.
Natuurlijk kies ik een beroep wat totaal onwaarschijnlijk en onmogelijk is. Waarschijnlijk moet je opleidingen doen. Ik ga niet eens naar school. Hoe dan?
Anders wil ik forensisch onderzoek doen, of desnoods advocaat worden. Ik weet het, de beroepen die ik bedenk zijn volslagen idioot.
Ik wist nooit waarom ik True Crime keek. (Waargebeurde misdaden). Toen, een maand of twee geleden realiseerde ik het me ineens, ik kijk het omdat ik het interessant vind om zoiets te doen. Maar niks helpt. Ik heb al geprobeerd te minderen met kijken- zelfs een tijdje gestopt, maar ik vergeet het niet.
Ik durf het niet tegen mijn ouders of zus of ook maar iemand te zeggen. Ik liet mijn zus zelfs raden wat ik wil worden en op een gegeven moment vroeg ze "rechercheur?" En ik zei "Nee" gewoon gelogen. Hartstikke gelogen.
Mijn moeder ontdekte ook dat ik True Crime keek. En ik voelde me betrapt. Omdat ze het ontdekte. Wat ik wilde worden. Maar ze heeft het nog niet door. Ik kreeg het toen door. Toen zij het ontdekte. Dat begon het allemaal.
Sorry, ik moest dit echt kwijt.

Liefs, xxx Yusa 

10 reacties

PietPirat
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • October 29, 2025

Waarom is het zo erg dat je rechercheur wilt worden? Je lijkt erover te praten alsof het iets is waar je je voor schaamt. Volgens mij is er niks raars aan iets bij politie/justitie wil doen, en misschien is het in jouw situatie onrealistisch, maar er is niks mis met proberen. Er zijn zoveel mensen die ervan dromen muzikant, acteur of Youtuber te zijn, rechercheur is nog een van de meest realistische dromen die ik heb gehoord.

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 29, 2025

Hey ​@Yusa  ik weet niet of het onbereikbaar is hoor! Bijvoorbeeld defensie zoekt voor de toekomst allerlei mensen die heel veel functies gaan vullen. En ze gaan daarmee out of the box, en dat betekent dat iemand ook met bepaalde uitdagingen of beperkingen een functie gaat kunnen krijgen maar dan op hun manier. En bij defensie heb je bijvoorbeeld ook rechercheurs en forensische onderzoekers ( o.a. Marechaussee) ! 💪😎 En ik denk dat je met goede steun ook op jouw manier dingen kunt leren en voldoen. Als je op jouw beste manier dingen kunt leren weet ik zeker dat je deze beroepen gewoon kunt krijgen later. Wat je kunt en je skills worden steeds belangrijker dan alleen je diploma of certificaat. Houd de moed erin want dit gaat kunnen! 😘♥️

Liefs, Tover xxxx

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Topic-opener
  • Vaste gast
  • October 29, 2025

@PietPirat Ik schaam me er niet voor hoor, maar ik vind het moeilijk dat ik niet gewoon een beroep heb gekozen wat wel zou kunnen (bijv thuis iets waarvoor je geen studie hoeft te doen)

@Tover01 Ik weet eigenlijk niet zo veel over defensie en wat het precies is (sorry als het dom klinkt) en ik ken Marechaussee ook niet 🫣

Maar ik vind beide jullie reacties heel lief hoor! ❤️

Liefs xxx Yusa 

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 29, 2025

Het is super cool dat je een duidelijke droom hebt, zelfs als het nu misschien moeilijk lijkt. Je hoeft je echt niet te schamen of je zorgen te maken, veel mensen weten niet eens wat ze willen. Misschien is het nu niet makkelijk, maar dat betekent niet dat het later niet kan. Als je zoekt naar een manier die bij je past, komt het wel goed. Blijf in jezelf geloven!

xx liefs Wolf 🐺

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • October 30, 2025

@Yusa : Ook als je sociaal niet zo bijzonder sterk bent, kun je bij de politie.  Er zijn technische rechercheurs die sporenonderzoek en zo doen en die zich volledig kunnen concentreren op hun onderzoekswerk . Ik denk wel dat je daarvoor een bepaalde opleiding moet gevolgd hebben.  Misschien kun je bij je plaatselijke politiebureau eens gaan vragen wat de mogelijkheden zijn voor jou. Of je kijkt op: kombijde.politie.nl.  Succes!

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Topic-opener
  • Vaste gast
  • October 30, 2025

@Wolf Bedankt 🙂

@Diana heel erg bedankt voor de tips en ideeën! Er is wel een politiebureau op loopafstand, misschien daar eens heen? Moet ik eerst wel tegen mn ouders zeggen, dat ik dat wil 😬

Liefs xxx Yusa 

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Topic-opener
  • Vaste gast
  • December 2, 2025

Ik voelde me echt heel naar door wat mijn moeder net zei. 

"Je komt in een een of andere instelling waar je papieren doosjes moet vouwen. Je kan niet op jezelf gaan wonen of diploma's halen. Het zit er gewoon niet in. Je wil ook niks."

Ik zit nu te huilen. Ik weet niet wat ik moet. 

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • December 2, 2025

Heyy lieve ​@Yusa ,

Ahh wat stom zeg, snap dat je verdrietig bent nu..😓❤ Snap eig niet zo goed waar dat op slaat..😓 Ken je natuurlijk niet in het echt maar ken wel mensen die wel op dat soort werkplekken hebben gewerkt/werken en die zijn echt compleet anders dan jij/ hebben een lage intelligentie of grote psychische problemen.. Dat is bij jou volgens mij echt helemaal niet zo❤

Ik kan ook niet goed tegen prikkels maar dat betekent echt niet dat je op zo'n werkplek terechtkomt.. ❤ Bijv een vriendin van mijn moeder kan dat ook niet en ze werkt op een basisschool dan niet als docent omdat dat niet gaat, maar wel als onderwijsassistent en dat lukt wel.. Bedoel het als voorbeeld dat er echt wel mogelijkheden zijn ook al kan misschien niet alles❤

Veel liefs en dikke knuffel😘

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • December 2, 2025

Hey lieverd! Laat je niet ontmoedigen. Je moeder zei dat vast in een boze bui en dan zeggen mensen soms heel rare dingen. Ik weet 100% zeker dat jij later een heel leuke nuttige baan vind waar je plezier hebt. En waar mensen jou echt waarderen, net als hier.  Komt goed, zeker weten!! ♥️🫂

Liefs, Tover xxx

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Topic-opener
  • Vaste gast
  • December 2, 2025

@Cantaloupe & ​@Tover01 dankjewel ❤️ ik heb maar even geschreven in mijn dagboek. (2 bladzijden 🥲)

Dat gesprek kwam omdat ik niet eens snap hoe je moet afronden met rekenen. Gelukkig nu wel 🙂 tenminste ik denk het? 

Ik weet trouwens niet wat voor vakkenpakket je nodig hebt voor de banen die ik zou willen. Weten jullie dat ook? Ik ga later misschien nog een apart topic maken, ik wil niet off topic gaan 🫢

Maar jullie hebben me wel iets blijer gemaakt.

Liefs Yusa 😘