Skip to main content
Vraag

Een brief schrijven die je nooit zal sturen

• November 19, 2022
  • 110 reacties
  • 2718 Bekeken

Toon eerste bericht

110 reacties

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • July 25, 2024

Hey, ahw wat een lieve brief @Anoniema ! Echt warm en lief! 😘 Tover xxx

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • September 19, 2024

Hoi spiegel

Vaak  's morgens en ook 's avonds laat je mij zien waarom ik jou nuttig vind. Ik kan niet altijd naar je kijken, maar de laatste tijd wel steeds vaker. Wat je mij laat zien is ook beter dan een half jaar geleden. Toen had ik aan de helft van jou (in de breedte) al zo'n beetje genoeg.  De jongen die je mij laat zien, ziet er, met al zijn twijfels, beter en sterker uit dan het holle ogen mannetje dat toen voor jou stond. Jou maakt het niet uit. Jij bent hard, eerlijk, onpartijdig en zeer consequent. Eergisteren liet je mij een jongen zien met twijfels in de ogen. Kneep ik ze dicht, dan zag ik die twijfel niet. Maar zodra ik mijn ogen opende, was daar weer glashard (zou dat woord daardoor zijn bedacht?) dat joch met die vragende blik. Wat jij doet, helpt mij met nadenken. Over mezelf, over hoe ik ben, er uit zie, over welke kleding die dag om mijn sterkere lijf gaat komen. Het helpt ook met oefenen. Heb je een leuke mededeling of verrassing voor iemand, dan kun je jou gebruiken om te oefenen hoe je gaat kijken en wat daar voor mimiek bij hoort als je dat gaat vertellen. Heb je een moeilijk gesprek aanstaande, dan kun je jou gebruiken om te oefenen hoe je daar bij hoort te kijken en of je gezichtsuitdrukking op die en die manier beleefd of onschuldig of medelevend genoeg is. Maar jij doet meer. Eergisteren dus, liet je mij ongewild zien wat ik eigenlijk niet wou weten. Namelijk toen ik aan dit forum dacht, en aan mijn gevoelens daarbij, en ik naar jou bleef kijken, zag ik 2 ogen die vochtig werden.  Jeetje, mis ik iets?  Mijn gedachten gingen naar al die ontzettend lieve, weliswaar anonieme, mensen die bijna elke dag zo hun best doen om anderen tot steun te zijn. Ik liet een paar mensen mijn gedachten passeren. Vele nicknames kwamen langs. En hun lieve bedoelingen. Hun inbreng. Wat ook weer even langskwam was de steun die ik zelf heb ervaren. Vanaf het eerste moment dat iemand reageerde op mijn eerste topic hier, het lijkt alweer zo lang geleden,  over het verdriet,  de vernedering en twijfel nadat ik als 12 jarige jongen voor de ogen van mijn crush langdurig in de hoek had gestaan bij gym,  tot het heden waar ik met diezelfde voormalige "crush”nu al een flinke tijd ontzettend gelukkig ben en nog altijd veel steun aan haar heb. En die mij zo waardeert, lief vind en stoer, en waar ik serieus heel oud mee wil worden, hoe jong we ook nog zijn.  En beste spiegel, die ogen werden nog vochtiger en er rolden twee tranen.  En ik, die jongen die die tranen had, kon daar niet onderuit en moest het zien. Het besef was, dat ik weliswaar best boos ben over een aantal dingen, die ook niet beter zijn geworden, maar dat dat niet werd en wordt veroorzaakt door diegenen waar ik aan dacht. Ik dacht aan al die leuke fijne warme meisjes en jongens die elke keer weer zulke lieve tektsen en steun en begrip hadden getoond. Vooral toen de depressie en de angst toe sloeg. Toen de wereld even een gevangenis werd en het leven een cel. Toen waren zij er ook voor jou, zo zeiden die tranen. En omdat je boos bent op een aantal volwassen mensen die bepaalde besluiten namen, laat je nu die kinderen en jongeren in de steek? Zo dacht ik. En weer rolden er tranen. Het voelde verdrietig.  Ik zal afronden, met zeggen dat ik mede dankzij jou, spiegel, en dat ene moment, nu toch wel weer terug wil zijn. Dat het me spijt. Dat ik geen ander middel had om mijn frustratie te uiten.  Dat ik er weer ben, voorlopig met mate, dat wel. Voor hun, voor de leeftijdsgenootjes die het verdienen. Met nadruk op hun dus. Al het andere is net als wanneer je in een land leeft, je bent er, maakt er het beste van voor de lieve mensen. En wie het bestuurt en hoe, kun je toch weinig aan doen. Dus spiegel, met dat gevoel dat ontstond toen ik naar jou keek, log ik weer in en typ deze brief.  Voor de lieverds via jou ! Ik kan ze nog niet missen.  💖

Groetjes en liefs, Tartan X

ItsJustMe
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • September 19, 2024

@Tartan14 Wat een super mooie en lieve brief heb je geschreven echt heel mooi! Wil niet te veel off topic gaan, maar je krijgt iig een dikke knuffel van mij en vind het echt fijn dat je weer wat van je hebt laten horen want je wordt hier echt gemist!💖😘

Liefs, ItsJustMe <3

• September 19, 2024

Heel mooi geschreven @Tartan14  Jij kan hier ook zeker nog niet gemist worden.

Big hug van mij.

NightShadow

Echt mooi geschreven @Tartan14! Ik ben zo blij dat je er weer bent!!! Je kan hier echt niet gemist worden!!! 

smokey
Forum|alt.badge.img+7
  • Vaak actief
  • September 22, 2024

hoi J,

je hebt het zelf niet eens door en dat vind ik het ergste, je hebt er voor gezorgd dat de hele buurt me uitkotst en ik voel de blikken van de buren gewoon in mijn rug, ik heb nooit iets fout gedaan, jij deed het lijken alsof ik iets fout had gedaan. toen ik 7 was begon het al, je hebt me mentaal misbruikt, en kapot hard gepest. als ik als kind naar de speeltuin wou wist ik dat er een grote kans was dat je daar ook naartoe zou komen, je bent maar 1 jaar ouder dan ik en toch kan je me dit aandoen, ik was anders als kind, dat weet ik, ik liet me te makkelijk door jou meeslepen, maar dat was niet mijn fout, je hebt er misbruik van gemaakt dat ik zo naïef was. heel af en toe zie ik je nog, je woont tenslotte bij me in de straat. ik voel ook jou blik mij aanstaren en in mijn gedachte hoor ik je nog even gemeen lachen, de laatste keer dat ik me kut voelde door jou is 5 weken geleden en was in de speeltuin, ik ging even lekker chillen na het avondeten samen met mn jongere broertje en zat op de mandschommel je kwam met je '’ leuke'’  groepje om me heen staan  en begon de schommel gemeen te duwen hoger en hoger ik kon niks doen mijn broertje stond er een beetje bij en leek het wel grappig te vinden. ik probeerde aan vrolijke dingen te denken en niet te janken, niet waar jij bij was je deed me metaal heel veel pijn. hierna en na alles wat je me eerder toen ik nog zo klein en kwetsbaar was hebt gedaan besloot ik om geen woord meer te zeggen tegen je, om nooit meer naar de speeltuin te gaan om de buurt te negeren en om niet meer te denken aan jou en alles wat je hebt gedaan. het laatste lukt niet echt daarom schrijf ik deze brief.  ik hoop dat je ooit beseft wat je hebt gedaan en dit iemand anders niet aandoet. ik kan het er over hebben met wie ik wil maar die mensen zullen nooit de pijn evaren die ik heb gekend.

gr Smokey

• September 22, 2024

2 brieven die ik wil schrijven, maar nooit zou willen sturen.

Hoi iPhone.

Ik kan niet zonder jou, maar af en toe ben ik ZO boos op je.

Laat ik wat redenen noemen.

Door jou kijk ik van die creepy zombie filmpjes.

Door jou kijk ik filmpjes van geesten oproepen.

Door jou kijk ik Onnedi die allang geen leuk of meuk filmpjes meer maakt en filmpjes waarin ze slijm maakt.

Door jou vinden E. en A. me skeer, omdat het raar is om een gedicht op je Whatsapp kanaal te zetten.

Door jou heb ik uitgezocht hoe je op Dark Web kan komen, waar de meeste mensen kannibaal zijn.

Door jou is er minder liefde in huis, doordat we ´s avonds allemaal achter een scherm zitten.

Door jou, door jou, door jou.

Sorry, maar het lukt me niet om er ´Liefs Feline´ neer te zetten.

• September 23, 2024

Btw, er moest 1 brief staan

Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • December 1, 2024

Hallo R,
Ik weet dat je mij echt super vervelend vindt en ik snap het opzich ook wel 
Sorry dat ik nu verkering heb met je beste vriendin, N
Sorry dat ik je niet met rust heb gelaten
Sorry dat ik jou veel te snel leuk vond 
Sorry voor alles wat ik tegen je heb gezegd 
Sorry voor alles wat ik je heb gegeven 
Sorry dat ik alles voor je wou doen 
Sorry dat ik je zo heb uitgescholden
Sorry voor mijn eerste brief
Sorry voor mijn gevoel
Sorry dat ik je nu minder aandacht geef
Sorry dat ik bij een band zit
Sorry dat je teveel voor me betekende 
Sorry dat ik het nu heb losgelaten
Sorry voor deze brief
En sorry dat ik er nog steeds niet helemaal over ben
Sorry voor mij
Sorry voor mijn bestaan

Sorry,

Kleine

Forum|alt.badge.img

Hey M

Ik snap gewoon niet dat je me nog steeds niet echt accepteert. ik wou R echt niet van je af pakken en naar mijn idee heb ik dat ook niet gedaan. ik vraag me echt elke keer weer af waarom ik het nog probeer maar ja, ik wil gwn dat onze vriendengroep 1 vrienden groep is en niet dat wij nog steeds afstandelijk doen van elkaar. ik ben heel benieuwd hoe je zou reageren als ik nu opeens doodga ofzo. ben je dan blij? ik ben er dan niet meer om R van je af te pakken.

ik hoop dat je me een keer accepteert en dat we dan gwn goeie vriendinnen worden

groetjes!!

Hey Girly.

Iets wat ik elke meid (en ook jongen) wil meegeven in deze tijd is stuur dat “Hey Girly” bericht gewoon. Als je niet weet wat dat is, het is bvb een dm die je stuurt naar een meisje als je er achter bent gekomen dat haar vriend vreemd gaat. 

Anyway dit is al 7 jaar geleden gebeurd. Ik was op dat moment net 15 en zat in een voor mijn gevoel goede relatie (achter af gezien was het fucking toxic maar op dat moment wist ik niet beter want het was mijn eerste relatie) Hij was mijn eerste alles dus ik keek tegen hem op. Hij was ook 3 jaar ouder. Aan het begin van onze relatie ging alles goed tot hij mij dingen begon te verbieden. Zo mocht ik op school niet tegen jongens praten (ookal waren het zijn vrienden). Ik moest altijd mijn telefoon opnemen en binnen 30 minuten reageren of hij was boos. Ik kan zo nog wel even doorgaan met een lijstje met deze controlling dingen maar dan ben ik lang bezig. Na een tijdje begon hij zelfs met zijn agressie te uiten en heeft mij meerdere keren geslagen. Kort samengevat deze jongen was niet goed voor mij maar ik was blind door verliefdheid en zou nooit uit mezelf weg kunnen gaan bij hem. Op een gegeven moment na 5 maanden een relatie gehad te hebben begon ik een beetje een dubbel gevoel te krijgen. Er klopte iets niet maar ik wist niet wat. Hij deed vaag en wou niks anders meer van me dan alleen mijn lichaam. Tot ik op een dag mijn instagram opende en zag dat ik een dm had van een account met 0 volgers.

“Het meid, ik stuur dit vanaf een anoniem account omdat ik niet meer drama wil creeëren dan nodig is. Ik ga sinds 2 maanden met … tot ik er vanochtend achter kwam dat hij een relatie met jou heeft. Hierna heb ik hem geblokkeerd en wil niks meer met hem te maken hebben. Maar ik wou jou dit laten weten lieverd want je verdient beter dan deze jongen. Pas goed op jezelf en maak juiste keuzes. Hou je sterk en kusjes.

Ik geloofde dit bericht niet en besloot stiekem in zijn telefoon te kijken toen hij aan het gamen was. Toen zag ik idd meerdere meiden in zijn telefoon staan. In totaal 4 meiden en 2 van hun wisten van mij en bleven contact met hem zoeken. Samen praten ze slecht over mij en ik zag ook meerdere naaktfotos van die meiden en van mijn vriend van toen in de chats staan. De andere 2 meiden wisten niet van mij af dus hun kan ik niks kwalijk nemen. Toen ik dit zag heb ik stiekem terwijl ik nog in zijn huis was mijzelf verwijderd van zijn snapchat, op insta ontvolgt en zijn nummer geblokkeerd. Ik heb toen de sieraden die hij mij tijdens onze relatie gegeven had afgedaan en op zijn nachtkastje gelegt. Daarna heb ik zijn telefoon uitgeklikt maar de chats met al de naaktfotos open laten staan en zijn telefoon weg gelegt. Ik ben naar beneden gegaan met het excuus dat ik naar de wc moest en ben toen naar zijn moeder gegaan en heb haar bedankt dat ik me altijd thuis voelde en heb haar uitgelegd wat er gebeurd was. Daarna ben ik naar huis gegaan en heb sindsdien nooit meer contact met hem opgenomen terwijl hij mij bleef benaderen via allemaal nep accounts.

Nu 5 jaar later heb ik de liefde van mijn leven ontmoet. In januari volgend jaar zijn we van plan te trouwen en er is al een kleintje onderweg. Als ik nooit dat ene bericht had gekregen die dag was de kans groot dat ik nog steeds met iemand was die mij niet respecteerde en achter mijn rug andere vrouwen sprak. Tot op vandaag ben ik (-verwijdert vanwege forumregel 3: deel geen persoonsgegevens-) op instagram zo erg dankbaar (waarschijnlijk is haar naam nu veranderd x). 

Maar meiden en ook jongens als je ooit er achter komt dat iemand vreemdgaat laat het weten want je helpt iemand zo erg❤️

Hearts4God
  • Weet de weg
  • December 15, 2024

Hey S, E en E

Jullie waren in het begin super leuk en leuke meiden groep, ik dacht eindelijk ik heb leuke vriendinnen gemaakt op me nieuwe school het komt nu sws wel goed! Nee dus, S, jij gaat nu nog maar met 1 meisje om en laat me gewoon stikken en praat nooit met me en wacht niet meer op me en gaat alleen maar voor de populaire meisjes en E jij denkt alleen maar aan jezelf wat jij leuk vind en negeer me soms en wacht ook nooit op mij en andere E jij bent ook het zelfde jij denkt ook maar alleen aan jezelf en loopt alleen maar mee met de andere populaire meisjes terwijl je geen eens vriendinnen bent met hun en je negeert me ook gewoon soms en scheld me ineens uit en je denkt dat iedereen je leuk vind en je wacht ook nooit op mij waarom zijn jullie zo !! Ik haat school, als ik echte vriendinnen had zal het beter zijn. :(

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • April 19, 2025

Hoi mensen met vooroordelen,

waar zijn jullie toch zo bang voor ? Wat maakt het jullie uit of iemand een ander uiterlijk heeft, of van een mens houd? Wat kan het jullie nou raken, dat iemand een lichaam heeft waar hij/zij zich niet in thuis voelt, en daar wat aan wil doen? Waarom is het erg dat 2 jongens hand in hand lopen? Waar bemoeien jullie je nou mee als iemand een ander, mooi kleurtje heeft dan jezelf?  En persoonlijk, waarom is het nou zo noodzakelijk om elke keer als jullie mij zien opmerkingen te maken? Ik verander er toch niet door, en jullie hebben wel wat beters te doen toch? Heb je een boterham minder te eten, of kost het je geld of spullen, of wat anders, als ik een rokje aan heb? Wat is er voor jullie erg aan een jongen met armbandjes en een lijntje op de ogen? Snap jij het snap ik het? En waarom moeten julie toch zo oordelen over dingen waar je helemaal niks mee te maken hebt, letterlijk? Wat worden jullie minder als een ander gewoon van een mens houd? En waarom is het erg, als ik “meisjesachtig”ben? Ik vind dat prima en jullie leven gaat gewoon door, toch? En voor sommigen, wat is er nou erg aan dat mijn meisje en ik zijn wie we zijn? Dat zij wat meer de leiding neemt vind ik prima. Ik heb mijn ruimte wel en voel me er gelukkig bij. Wat maakt jullie dat dan uit? Ik voel me vrij en happy en kan doen wat ik wil. Dat zij soms iets meer de beslissingen neemt dan ik en een leiderstype is, zo what? Wat voor schade hebben jullie nou, als ik het gewoon fijn vind om wat meer te volgen dan te leiden? Ik heb genoeg eigen inbreng hoor. Dus ? En ik ben een open boek, dat weet ik. Ik vertel graag, help graag en ben beleefd. Ook dat schijnt voor jullie een ding te zijn. Waarom? En weet je wat nou zo grappig is ? Ik zeg steeds “jullie”terwijl “jullie”eigenlijk niet bestaan. Want ook jullie zijn allemaal verschillend en hebben maniertjes en dingen. Maak ik me niet druk om hoor. Ik geef "jullie”de ruimte. Mag ik dan ook ?

Liefs, Tover

Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • April 24, 2025

Mag ik een brief schrijven aan ​@Tover01 ?

Hoi Tover

Je brief is mooi, en ik snap je wel. Het is zoals jij bent, en zoals jij je gelukkig voelt. Er is helemaal niets mis met hoe jij bent. En doet. Niet met jouw beleefdheid, niet met jouw gehoorzaamheid of met jouw kijk op het leven. Niets met hoe jij je kleedt. Trek je rokjes aan als jij wilt! Mooi toch?! Wees jezelf. Het is mooi om zo gelukkig te zijn. Het is goed om lief met je meisje te zijn. Dat zij is zoals ze is en jij zoals jij. Dat is alleen maar fijn.  Dat zij iets meer de leidster is en jij wat onderdaniger, en haar vaak gehoorzaamt  is toch jullie ding, en niemand moet zich bemoeien met hoe jullie dingen doen.  Ik vind jou super stoer omdat je juist bent zoals je wilt zijn. En mooi dat je dat niet van je laat afpakken. Ik geef je het grootste gelijk. Neem je ruimte en blijf heerlijk jezelf! 

Lieve groetjes Tjempie xxxx

xx-me
Forum|alt.badge.img+1
  • Praat goed mee
  • April 25, 2025

heey, ik zal maar niet zeggen voor wie dit is, maar sorry. het spijt me oprecht. het was eigenlijk niet eens mijn fout en toch had ik er de meeste last van, maar jij gaat toch geen sorry zeggen dus doe ik het maar: sorry. als ik terug in de tijd kon was ik zo om je heen gelopen en had ik nooit tegen je gepraat. dat was misschien beter geweest. maar toch ook bedankt voor alle mooie momenten en leuke herinneringen, levenslessen die ik nooit meer vergeet, alle woorden die je zei, de bewegingen die je maakte, alles wat je deed. ik mis je, sorry daarvoor, ik weet dat jij me niet mist en dat is oke. ik hoop dat je nu blijer bent dan dat je was, blijer dan dat ik nu ben, ik hoop dat je iemand vindt waarvan je houdt en waar je blij mee bent. even blij als wij waren maar dan voor altijd... de kans is best groot dat je dit leest en geen enkel idee hebt dat ik dit ben en dat het voor jou is, maar dat is de bedoeling. ik hoopte dat je na had gedacht en sorry ging zeggen, maar helaas was dat niet zo. ik mis je, sorry daarvoor…  

xx me 

Ik denk met je mee
Forum|alt.badge.img+2

Echte ouders van *********

Pleegouders van *************

Ik wil eens laten weten hoeveel jullie hebben stuk gemaakt voor mij en mijn vriendin 

Bedoel haar misbruiken haar op laten draaien om jullie plezier serieus 

Weet je wel hoe gestoord je dan wel niet bent 

En het ergste is nog dat jullie als pleegouders het niet beter maakt 

Drijgen om het gedrag 

Alleen maar willen horen dat het fout gaat met haar 

Om haar later te dumpen 

En zeggen dat een vriend niet goed is 

Waar haal je het in je hoofd 

Weet je wel hoeveel verdriet hier in zit en trauma's 

Weet je dan niet dat in miljoenen gezinnen dit soort narigheid gebeurt en jezelf er mee veder gaat 

En jullie zijn ook christelijke 

Nou dat is er niet van te merken 

Ga toch niet het slechte liefhebben 

Maar juist het vele goede wat in haar zit liefhebben 

Maar nee jullie als (pleeg)ouders hebben alles maar ook dan alles verpest 

Een als ik dan vraag aan mij vriendin wil je ze vergeven als ze dat vragen zegt ze nee 

En ik snap haar ook wel 

Pijn en trauma's kan je niet vergeten en dat blijft 

Maar ik probeer jullie toch te vergeven 🙏 

Maar ik wil wel laten weten dat je veel heb stuk gemaakt hebt 

En laat heel Nederland vergeven omdat we nog lang in vreden mogen leven 

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • September 27, 2025

Mijn  besef

Beste "leidster17" ( zo noem ik je maar even)

Ik wil dit aan je kwijt, maar twijfel nog of het iets toevoegt. Ik wilde je graag schrijven over dat moment dat jij me aanwees, mij me liet verantwoorden... Dat was voor mij als een blikseminslag van besef. Eerst voelde ik een golf van hitte, pure, ongemakkelijke schaamte, omdat ik wist dat iedereen keek. Ik ben immers 15, de oudere jongen, en daar stond ik dan, openlijk gecorrigeerd. Ik kon de ogen van de jongere scouts op die steiger bijna in mijn rug voelen branden. Mijn eerste reactie was om me te verdedigen, om iets te mompelen over hoe het niet mijn schuld was. Een smoes, een uitvlucht. Mijn ego redden zo je wilt. Ik, de stoere jongen tegenover de jongere meisjes en jongens daar bij die boten. 

Maar jouw blik was niet zozeer boos, maar heel scherp  en teleurgesteld. Dat raakte me harder dan een tirade en uitbrander zou hebben gedaan. Jij had hoge verwachtingen, en ik had die nonchalant aan de kant geschoven. Ik besefte toen: dit ging niet om een vlek op de vloer of mijn vergeten veiligheid tools en de grappen daarover , maar om het patroon erachter. Ik liet met mijn eigenwijze manier de kinderen misschien wel risico's lopen die onnodig en verkeerd waren. Dat begreep ik ineens en kwam binnen.  Het realiseren, dat jij, 2 jaar ouder nog maar, eigenlijk zoveel meer overzicht had over de situatie en de activiteiten dan ik. Dat jouw positie en je verantwoordelijkheid eigenlijk mijn diepe respect verdienen in plaats van een hoop tegenwerpingen van mijn kant. Ik zag dat daar op dat moment in en er was maar 1 juiste reactie van mij mogelijk. 

Toen ik van jou het strafcorvee kreeg en je terechte opmerkingen accepteerde en met twee woorden ("Ja L17") bevestigde dat ik je begreep, en daarna met emmer en dweil op mijn knieën ging, voelde ik dat de schaamte er was maar ook   plaats voor oprechte verantwoordelijkheid. Geen prestige of stoer gedrag. Schrobben in mijn korte broek op de grond, knieën nat, voelde als een heel fysieke daad van nederigheid. Het dwingt je letterlijk om naar beneden te kijken, min of meer naar de fout, en deze met je eigen handen te herstellen. Het was voor mij een resetknop voor mijn houding. En een kwartiertje een lesje "leer mijn plaats kennen".  

Ik besefte ook dat ik door dit te doen aan de kinderen een beter voorbeeld gaf dan te gaan discussiëren. Achteraf was ik trots dat ik me niet had verzet. Deed wat je zei zonder tegenspraak. En toen een meisje na afloop informeerde of ik geen pijn had aan mijn knieën, maakte dat het af. Zo lief en meelevend. Zonder verwijten. Het luchtte op en maakte het weer wat lichter. Zo bekeken was het  een straf, maar ook een teken dat ik erbij hoorde. En voor die kinderen een duidelijk beeld dat ook zo'n "grote jongen" maar gewoon een kind nog is en fouten maakt. En daarvan moet leren. Doordat ik voor hun ogen gewoon mezelf was, straf had, verlegen en wat beschaamd maar wel eerlijk en schuldbewust, hebben ook die kinderen iets geleerd. En natuurlijk vooral ik. Zo nonchalant zal ik nooit meer zijn en ik heb hier echt wat van geleerd. Het klinkt misschien erg braaf maar ik bedoel dit als compliment en bedankje naar jou toe. Hoe jij op je 17e al leiding geeft is voor mij een voorbeeld en ik kan hopen dat ik dezelfde capaciteiten heb tegen die tijd.  En trouwens toen mijn vriendin dit zag omdat ze later pas op het clubhuis terug was, had zij precies dezelfde reactie. Goed gedaan van Leidster17 en een terechte consequentie voor mij, zo zei ze. Dat maakt het compliment nog waardevoller denk ik. En de les voor mij nog steviger.  Ik bloos terwijl ik het typ. 

Ik wilde je dit graag laten weten.

Met vriendelijke groet,

Tartan 

Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • September 28, 2025

Hoi ik weet niet of het wel de bedoeling is dat je reageert op de brieven. Maar ​@Tartan15  je brief is echt heel mooi en eerlijk. Echt ook knap dat je zoiets zo opvat. Niet stoer maar lerend. En ik ben het wel eens met je meisje 😊.  Het was miss even nodig voor je maar heel goed hoe je er van leert.  Ik denk dat je dit zeker naar die jonge leidster kan sturen hoor! Zal haar goed doen, ik vind haar wel een voorbeeld . Top brief. Complimenten. 😘 Groetjes Tjempie xxx

Lupus
Forum|alt.badge.img+21
  • Ster
  • September 28, 2025

Voor mijn nieuwe vriendengroep, Lie, Pi, Nien en Sil

(Mijn oude vriendengroep: To, Me, Ax en Sky)

Ik ben zo blij dat ik bij jullie mag zijn. Jullie geven me het gevoel dat ik er bij hoor, in tegenstelling bij de andere, heb ik dat gevoel vorig jaar nog nooit gehad. 

Nog steeds voel ik me slecht, depressief over dingen waarvan ik later denk, maar ik heb jullie toch? Waarom voel ik me nog zo alleen? Ik had jullie vertelt dat ik daardoor wel eens depressief word, maar het is erger. Ik heb wel eens, nee niet wel eens, vaak, het gevoel dat ik mezelf wil vermoorden. Dat niemand me wilt. Maar dan denk ik weer aan jullie, en dat geeft me kracht om door te gaan. Nu ik bij jullie ben, en niet meer bij hun durf ik meer mezelf te zijn. Ik sta mezelf toe om meer dingen te doen die niet 'jongens' achtig zijn zonder me te schamen. Een dans na te doen uit een serie bijvoorbeeld. Ik heb spijt dat ik niet eerder ben weg gestapt, en eerlijk gezegd, is dat nog steeds moeilijk. We hebben wel eens seks gehad, niks ergs, gewoon experimenteren. We hadden een rad en die besloot wie wie ging pijpen. Toen deed ik mee omdat ik er bij wou horen, een eerlijk gezegd is dat ook gewoon de puber in mij die daarna verlangt. Later dacht ik, waar ben ik mee bezig? Ik wil dit helemaal niet met hun. Seks is iets moois, en dat is het niet bij hun. Voor hun is het gewoon iets grappigs. Ik betrap mezelf er wel eens op dat ik er aan terug denk, maar dat wil ik niet. Dus dank jullie wel dat ik met jullie mag blijven, ook al wonen jullie de compleet andere kant van school op, en is het drie kwartier fietsen naar school voor jullie, en voor mij vijf, dank jullie wel dat ik met jullie mag zijn, dat jullie me gewoon accepteren, en dat ik niet zo 'stoer' hoef te doen. In deze twee weken heb ik meer plezier met jullie gehad dan het hele jaar met hun.

Hou Sky er alsjeblieft buiten, hij wilt ook gewoon ergens bij horen, volgensmij is hij het niet eens met hun (To, Me, Ax) maar anders is hij alleen. Mag hij ook (af en toe) bij ons zitten?

@Tartan15 , knap van je dat je dat zomaar accepteerde, niet veel mensen zouden dat doen, ze zouden zich verdedigt hebben. Je kunt prachtig vertellen! 

Groetjes Lupus

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • September 28, 2025

Hey! Ik wil ook heel graag reageren als het mag😊Wat prachtig geschreven lieve  ​@Lupus . Ik hoop echt dat je nu wat meer licht en liefde en geluk voelt en de heerlijke vrijheid om te zijn en te kleden en gedragen zoals je wilt. Want dat is echt fijn!  Ik zou echt je maatje kunnen zijn en dan samen de dingen doen die je zo leuk vind. Misschien shoppen, of make up bij elkaar of rokjes passen, of ook stoeien of hiken of whatever! Ik doe zulke dingen ook en het is zo leuk! En ​@Tartan15  wat mooi. Het klinkt echt niet "erg braaf". Het klinkt heel oprecht. Je reactie op haar berisping. En dat je op je knieën gaat, je corvee doet en je straf accepteert die je krijgt, van best nog een jong meisje eigenlijk. Dat is heel wijs en groot. Trouwens, ik zou het ook doen, zonder twijfel. Daarom voel ik je. Al zal dit ook vernederend zijn geweest denk ik, maar je bestraffing was voor die kinderen idd ook een mooie les. Je hebt je fouten helemaal goed gemaakt vind ik hoor!

Liefs, Tover xxx

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • September 29, 2025

Hoi, dank jullie wel! Ik ben er verlegen onder! 🫣 Ik zal het onthouden 😘 ​@Lupus  ik sluit me graag aan bij Tover zijn prachtige woorden! Groetjes liefs Tartan X 

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • September 29, 2025

Hey lieve ​@Tartan15 ,

Vind je brief heel mooi en echt bijzonder hoe je er over schrijft/ naar kijkt😊 op een positieve manier dan😉

@Lupus fijn dat je nu goede vrienden hebt, is je heel erg gegund!!❤ hoop idd dat je nu wat losser komt en jezelf bent 😊

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • September 29, 2025

Dankjewel lieverd  ​@Konijntje8 ! P.S. ik ga de brief met de hand overschrijven en dan geven. Dankzij jullie positieve feedback. Al is het dan eigenlijk dus geen brief meer die ik nooit zou versturen, sorry daarvoor 🤭♥️

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • September 29, 2025

Heyy lieve ​@Tjempie ,

Dankjewel, super lief!!😊 Dit laat mij blozen 😉 En idd mijn beeld van jongens was eerst ook wel anders, maar je hebt ook gelijk en dat ik als jongen ´anders´ ben is ook oke🙂

Liefs🤗

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • September 29, 2025

♥️Ahw wat ontzettend schattig en lief ​@Tjempie . Heel mooi gezegd.  Het raakt me en het is of je erbij was. Jij bent ook een bijzonder meisje hoor! Ik hoop dat je veel geluk hebt en dat die lieve jongen samen met jou warm zal worden! Ik werd het al van je brief 😘😘 Liefs, Tover xxx