Skip to main content

een brief die ik nooit zal sturen

• October 8, 2025
  • 4 reacties
  • 78 Bekeken

S4GEEE
Forum|alt.badge.img+1

Heyy, ik zag net een topic, en dat topic zei: schrijf eens een brief die je nooit zal versturen. En toen dacht ik, waarom ook niet? Dus lees dit als je wilt, hoeft ofc niet en wees niet bang om er vragen over te stellen <3

Papa en mama

Hey papa en mama. Hoezo heb ik alles alleen moeten doen? Hoezo moest ik gepest worden totdat ik er zulke erge trauma aan kreeg dat ik het me niet eens meer kan herinneren? Hoezo konden jullie er nooit voor mij zijn? Hoezo kreeg mijn zus alle aandacht, niet alleen op een goeie manier maar ook op de manier van ruzie? Waarom was het vroeger zo, en waarom doen jullie nu alsof jullie me nooit aan de kant geschoven hebben voor mijn zus? Waarom geven jullie me nu pas aandacht, nu, wanneer alles uit de hand loopt, en ik nouwelijks naar school kan? En nu mijn zus aan de kant schuiven? Hoezo konden jullie nooit de ouders zijn die ik nodig had, en hoezo blijf ik altijd van jullie houden..? Het leven dat jullie me hebben gegeven wil ik niet eens meer, en het komt omdat jullie me niet hielpen toen ik zo gepest werd, en omdat ik nooit de aandacht kreeg. Nu is het uit de hand gelopen, allemaal omdat ik niet de aandacht kreeg die ik nodig had. Nu vertelt mijn psychiater me dat ik te zelfstandig ben voor mijn leeftijd. En waardoor komt dat? Omdat jullie me aan de kant schoven. Waarom hebben jullie me leven gegeven als jullie me nooit wilden? Waarom hebben jullie me leven gegeven terwijl ik nu elke avond hoop dat ik niet zal wakker worden en elke ochtend me kut voel omdat ik weer moet leven, bestaan, hetzelfde kut gevoel moet hebben wat erger en erger word? Ik heb elke dag paniekaanvallen, allemaal omdat ik nooit de aandacht van jullie kreeg die ik nodig had. Nu zit ik hier, in therapie, maar ik wil niet beter worden. Ik wil niet meer verder in dit leven, en toch blijf ik leven. Ik blijf leven omdat ik ergens weet dat jullie om me geven.. waarom weet ik dat? Omdat ik weet dat mijn zus meer aandacht nodig had door haar autisme en adhd. Maar toch doet het pijn en toch wil ik nu mijn leven niet meer. Ik zou willen dat jullie het hadden gelaten bij mijn zus. Ik zou willen dat jullie gewoon haar de aandacht konden geven zonder dat het mij pijn zou doen. Toch hou ik nog van jullie. 

Liefs, jullie minst favoriete kind <3

4 reacties

Marieke
Forum|alt.badge.img+8
  • Kindertelefoon
  • October 9, 2025

Hoi ​@S4GEEE ,

wat kan je dat mooi verwoorden! Hopelijk lucht het op, om het zo eens op te schrijven. Je zegt dat je niet meer verder wil in dit leven, en toch wil je leven. Dat lijken me zware gedachten.

Als je hier eens over wil praten, dan ben je van harte welkom om eens met De Kindertelefoon te bellen (0800-0432) of met ons te chatten, gratis en anoniem. Ook kan je voor hulp of ondersteuning contact opnemen met 113 Zelfmoordpreventie via www.113.nl.  Zij zijn 24 uur per dag bereikbaar via telefoon en chat.

In Vlaanderen is er ook een hulplijn, waar je kunt bellen, chatten en e-mailen. Hun website vind je via https://www.vlaanderen.be/organisaties/zelfmoordlijn. Ook zij zijn dag en nacht bereikbaar.

Veel sterkte en hartelijke groetjes,

Marieke / De Kindertelefoon

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 9, 2025

Hey! Aah wat een ontroerende en eerlijke brief! Ik vind het echt aandoenlijk en ik gun je dat het anders zou zijn. Ik hoop dat je wat hebt aan het advies van ​@Marieke  en dat je daar heel goede tips en steun krijgt! Van mij krijg je een hug en ik leef met je mee! 🫂😘

Liefs, Tover xxx

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • October 9, 2025

Ik vind het heel pijnlijk om deze brief te lezen.  Ik kan me echt niet voorstellen hoe eindeloos veel pijnlijker het voor jou moet zijn om dat allemaal mee te maken en te voelen.

Dit is een brief over een concrete situatie gericht aan concrete mensen.  Waarom verstuur je hem niet echt?  Misschien realiseren je ouders zich niet hoeveel jij lijdt.  Erger kan de situatie toch niet worden , denk ik, dus kun je hem net zo goed aan je ouders geven.

Er is veel wanhoop in je brief en eigenlijk, diep verstopt, ook nog wel wat liefde.  Misschien kan dat je toch nog hoop geven.

Voor de rest kan ik echt niets zeggen en wat ik zeg is zinloos.  Alsnog: dikke knuffel en kus, al zijn die maar virtueel.

S4GEEE
Forum|alt.badge.img+1
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • October 9, 2025

Heyy ​@Diana 

Ik vind het lief dat je zo reageert (hetzelfde voor ​@Tover01 trouwens) 

Alleen wat het is, mijn ouders weten dat ik me er kut over voel, alleen niet op deze manier. Ik zou deze brief niet willen versturen, want dat vind ik ontzettend eng. Misschien zal ik ooit het lef hebben om dit naar ze te sturen, maar voor nu niet. Elke keer dat ik erover begon bij ze dat ze me aan de kant hebben geschoven proberen ze erom heen te gaan door dingen te zeggen zoals: "ja maar we hebben ook heel veel leuke dingen met jou gedaan" of "het is een hele tijd geleden, je kan het je niet goed meer herinneren" dus ze gaan er denk ik niet veel mee doen.