Vraag

Een aantal vragen over wat ik denk en zie


Reputatie 6
Badge +3

Hallo allemaal,

Ik heb een aantal vraagjes over dingen die ik zie en denk.

 Als ik naar voorwerp of persoon kijk zie ik aan de randen van het voorwerp of persoon (beter kan ik het niet echt beschrijven) een soort kleurloze rand. Soms is de rand ook donkerblauw of oranje/geel. De ene kant van het voorwerp of persoon is dan de ene kleur en de andere kant de andere kleur.

Weet iemand wat het is en of het normaal is?

Dan, soms als ik iemand of iets zie die iets doet of als ik soms iets hoor kan ik ineens een heel verhaal erbij verzinnen. Zonder dat ik erover na denk. Best handig, want ik houd van verhalen schrijven, maar het is soms ook best vervelend. Het zijn namelijk niet echt hele vrolijke verhalen, maar meer verhalen over zelfmoord of iets anders ergs. Ik ben trouwens ook depressief.

Weet iemand hoe ik het zou kunnen verminderen?

En het laatste, ik denk dat iets van stemmen hoor. Het zijn niet echt stemmen, maar meer een gedachte die ik wel kan sturen, maar niet echt 100% bepaal. De gedachte is vooral erg kritisch op dingen die ik doe. 
 

Weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat die mogelijk weg gaat?

 

Dankjewel voor het lezen van alles!

Groetjes van iemand ;)


15 reacties

Reputatie 1
Badge +1

Hoi,

We lezen dat je in een lastige situatie zit. Je kunt De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wilt delen of samen met de Kindertelefoon wilt kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Je kunt altijd bij ons terecht.

Groetjes,

Sofie

De Kindertelefoon

 

Heey,

Dit klinkt lastig voor je, het zijn dingen die je best wel beïnvloeden en waar je niet zomaar vanaf zult zijn.

Er is wel iets aan te doen. Je zegt dat je depressief bent, heb je daarvoor ook iets van hulp? Het lijkt me dan goed om dat daar aan te geven en daaraan te werken.

Als je geen hulp hebt zou ik je adviseren om wel hulp te zoeken.

Je kunt zelf ook wat doen aan die kritische gedachten, het zijn wat cliché tips, maar het helpt echt wel. Geef het jezelf alleen de tijd en wees mild voor jezelf.

-Schrijf elke dag minimaal drie positieve dingen van die dag op
-Noem elke dag iets leuks, moois van jezelf op of dingen waar je over jezelf tevreden mee bent.
-Geef jezelf dus elke dag een compliment.
-Probeer in plaats van kritische niet-helpende gedachten, helpende gedachten daarvoor in de plaats te zetten;
Dit is een erg lastige en zal zeker aan het begin moeite kosten. Bijvoorbeeld in plaats van “ik kan niks, ik ben niet goed genoeg" → “ik hoef ook niet alles te kunnen en ik ben wel heel goed in tekenen of sporten of leren of..”

Groetjes,
Simply Me

 

Reputatie 6
Badge +3

Hey Simply Me,

Erg bedankt voor jouw reactie!

Momenteel heb ik geen hulp voor mijn depressie, omdat ik geen idee heb tegen wie ik het moet zeggen. En ik durf het ook niet echt. De tips tegen de gedachtes hebben geholpen, dus dankjewel daarvoor! Helaas voel ik me de laatste tijd steeds vaker en meer leger vanbinnen. Eerst was het alleen in de avond maar nu komt het steeds vaker voor. Heb je daar nog tips voor?

In Ieder geval, heel erg bedankt!

Reputatie 6
Badge +12

Dat van die randen had ik ook erg raar he...

Heey,

Fijn om te horen dat de tips je geholpen hebben, daar ben ik blij om!
Wel rot dat je je de laatste tijd vaker en meer leger voelt..

Wat houdt bij jou het gevoel van 'leeg' in? Het is sowieso lastig te omschrijven, maar vaak zit er wel iets achter. Bij mij bijvoorbeeld moeheid of heel veel emoties of gedachten waardoor dat gevoel van leegte ontstaat. Dat alles teveel is. Ik heb zelf ook een depressief, ik kan je gevoel wel begrijpen. Al zal het natuurlijk bij iedereen anders zijn.

Weet je hoe het kwam dat het gevoel eerst alleen voornamelijk in de avond was? Wat is er veranderd waardoor je het nu meer voelt? Doe je andere dingen, slaap je minder of.. Wellicht heeft dat ermee te maken. Ik heb natuurlijk geen idee, maar jij misschien wel en als je dat weet is het makkelijker om dingen toe te passen om je anders te voelen.

Wat vind je leuk om te doen, heb je hobby's? Het gaat vaak al om de kleine dingetjes die je net even kunnen helpen op zo'n moment. Bijvoorbeeld lezen, muziek luisteren, puzzelen, schrijven. Wat jij fijn vind om te doen. Je kunt kijken naar manieren van afleiding of naar manieren om je gevoel kwijt te kunnen (of allebei natuurlijk). Misschien zou je daarover na kunnen denken en dat inzetten op die momenten.

Hoe kijk je zelf aan tegen hulp voor je depressie? Sta je ervoor open of is het geen optie? Ik denk zelf namelijk dat het je wel heel erg kan helpen. Je kunt dan ook leren om met je gedachten en depressie om te gaan. Ik snap dat het lastig is om erover te praten en iemand in vertrouwen te nemen. Heb je een mentor, docent, familielid, vriend(in) om mee te praten? Waarschijnlijk heb je op je school ook een vertrouwenspersoon. Deze persoon is heel geschikt om gewoon eens een keer mee te praten. Om even je verhaal kwijt te kunnen en misschien heeft hij/zij nog wel tips of kan hij/zij met je meedenken.

Je kunt ook altijd een afspraak maken bij de huisarts. Deze is er ook om je verhaal te doen en met je mee te denken. De huisarts oordeelt niet en is er om je te helpen. Deze hoort wel vaker verhalen van andere mensen. Je hoeft je niet te schamen of te denken dat je de enige bent, want dat is echt niet zo!

Hopelijk kom je hier iets verder mee, succes, ik hoor graag wel weer!

Groetjes,
Simply Me

 

Reputatie 6
Badge +3

Hey Simply Me,

Het omschrijven van het gevoel is inderdaad erg moeilijk, maar het voelt als een soort van buikpijn achtig iets dat je vanbinnen verteerd .(rare beschrijving, maar ja...) 

Dat het gevoel meestal alleen in de avond was kwam denk ik doordat ik toen niet echt iets deed of geen afleiding had waardoor ik over van alles na ga denken. Ik heb zelf eigenlijk geen idee waarom ik het nu meer voel. Misschien omdat ik me hopelozer ben gaan voelen, maar dat kwam dan weer door het gevoel.

Ik heb zeker dingen die ik leuk vind en waarmee ik de tijd kan doden. Dan is het inderdaad ook veel fijner om iets te doen. Om mijn gevoel kwijt te maken schrijf ik soms een beetje.

Ik zou er wel met iemand over willen praten, maar ik durf niet echt en zou dan ook niet echt een idee hebben hoe een gesprek erover te beginnen. Mijn mentor is niet echt een optie, maar ik heb wel een vriendin met wie ik het erover zou kunnen hebben.

In ieder geval, heel erg bedankt voor jouw hulp!

 

Heey,

Het voelt alsof je vanbinnen wordt opgegeten door je eigen gedachten en gevoelens. Het klinkt inderdaad wel gek (niet in negatieve zin), maar ik begrijp denk ik wel wat je bedoelt.

Het klinkt alsof je in een vicieuze cirkel zit: je voelt je leger → daardoor voel je je hopelozer → daardoor voel je je op meer momenten zo → waardoor je je dan weer meer leeg en hopeloos gaat voelen.

Die cirkels zijn vaak moeilijk te doorbreken, maar het is wel van belang dat je hier iets aan gaat doen om te voorkomen dat het erger word. Gelukkig heb je al wat dingen die je fijn vind om te doen schrijf je soms van je af, dat zou ik ook zeker doorzetten. Het zijn vaak al de kleine dingetjes die je weer iets helpen.

Het praten begint met iemand hebben die je vertrouwt of waarmee je het zou willen bespreken en voor jou is dat een vriendin. Heel fijn dat je haar hebt, dan ben je alweer een stap verder. Ik weet dat het moeilijk is om erover te praten en te bedenken hoe je een gesprek kunt beginnen.

Je kunt bijvoorbeeld dit zeggen: “Ik wil graag iets met je in vertrouwen delen. Ik loop hier al een tijdje mee en vind het lastig om erover te praten en ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen, maar ik ga het proberen.” Dan kun je rustig op jouw tempo je verhaal doen. Je kunt dan ook aangeven wat je van haar verwacht. Wil je dat ze luistert of ook meedenkt over bijvoorbeeld verdere hulp zoeken. Het is aan jou om dat aan te geven. Je kunt ook mailen, appen of een brief schrijven. Wat voor jou fijn werkt. Succes!

Groetjes,

Simply Me

 

Reputatie 2
Badge +2

de eerste en laatste vraag is het antwoord dat je waarschijnlijk paranormaal begaafd bent. Dat is iets wat je mee krijgt van je ouders. Mensen die paranormaal begaafd zijn zien vaak aura's (die kleur dingen die je ziet) maar kunnen ook bijvoorbeeld geesten, demonen etc zien, horen of voelen. Je paranormale gaven kan je depressie erger maken, daarom moet je hem leren te besturen. Ik zou zeggen dat je eens meditatie moet gaan proberen of iets wat je rustig maakt.

 

groetjes killian.

Reputatie 6
Badge +3

Hey Simply Me,

Ik zal je tips om een gesprek te beginnen zeker gebruiken, alleen kan ik de komende twee/drie weken geen afspraak met haar maken. Verder lukt het wel een beetje om elke dag afleiding te vinden. Daardoor voel ik het minder vaak, alleen als ik het voel wel steeds heftiger. Ook heb ik het gevoel dat ik steeds vaker in mezelf/ tegen mezelf zit te praten. Mijn gedachten zijn één grote chaos. Ik ben steeds vaker afwezig bij dingen. Gelukkig merkt niemand het, omdat ik het niet laat merken. (Zucht).

Groetjes iemand!

Reputatie 6
Badge +3

En Killian, ik vind paranormale dingen soms een beetje onzin ( niet helemaal) , maar wat zou ik dan bijvoorbeeld kunnen doen?

Groetjes iemand.

Heey,

Jammer dat het je niet lukt om die vriendin op korte termijn te spreken. Is er iemand anders bij wie je kunt aankloppen?

Fijn dat het je lukt om wat meer afleiding te vinden je je daardoor minder alleen voelt. Misschien voelt het wel heftiger, omdat het verschil tussen een 'slecht' en 'goed' moment wel groot is. Daardoor ervaar je het meer als heftig. En je bent jezelf er misschien ook wel meer bewust van.

Dat in jezelf praten hoeft geen probleem te zijn. Ik praat altijd al tegen mezelf, wel onbewust, soms kijken mensen wat gek of reageren raar. Het is wel zo dat je daardoor meer in jezelf gekeerd en afwezig raakt.

Heeft dat misschien ook te maken met concentratie/motivatie? En heb je nagedacht over manieren om jezelf meer aanwezig te maken. Probeer jezelf bij anderen te betrekken, door bijvoorbeeld eens af te spreken of te bellen. Probeer echt leuke, positieve activiteiten in te plannen, want dat is echt heel belangrijk!

Groetjes,
Simply Me

Over dat niemand het merkt:

Je geeft het zelf ook aan → je laat het zelf ook niet merken. Ergens kunnen mensen misschien wel merken of zien dat je wat meer afwezig bent, maar dan weten hun nog niet wat er is.

Het is ook een stukje aan jou om meer open te zijn. Dat doe je niet alleen voor de ander, maar bovenal voor jezelf. Je kunt daarmee een stukje openheid creëren, steun ontvangen en je bent niet meer zo alleen.

Heb je enig idee hoe je dat zou kunnen bereiken?

Groetjes,
Simply Me

Reputatie 6
Badge +3

Hey Simply Me,

Ik probeer wel met anderen in contact te komen, maar niet vaak. Ik ben namelijk niet heel erg sociaal. Ik weet niet hoe een gesprek te beginnen of met iemand iets te doen. Ik heb wel vrienden waarmee het makkelijk gaat, maar nieuwe maken is altijd erg moeilijk. 
 

Ik heb zelf niet echt een idee hoe ik meer open zou kunnen zijn. Ik ben voor iets bang, waarschijnlijk een reactie,  wat ik niet begrijp wat me van heel veel dingen weerhoud. Ik probeer het wel, maar dan stop ik er uiteindelijk mee voordat ik met iemand heb gepraat. Ook weer een vicieuze cirkel dus. :p

Heey,

Je zal dus toch op de een of andere manier moeten gaan leren praten. Je kunt niet zo sociaal zijn, maar het is deels ook een vaardigheid die je kunt ontwikkelen.

Hoe je het doet, maakt niet zoveel uit. Zolang het voor jou maar goed uit. En je hoeft niet perse te praten, je kunt ook een brief/mail/appje/berichtje sturen.

Wat bijvoorbeeld vaak helpt is om te praten als je iets aan het doen bent, zoals een rondje lopen, de afwas of iets wat je graag doet. Dan heb je ook iets anders om je heen en hoef je elkaar niet continu aan te staren.

Het gaat je echt wel lukken. Geef het een kans, ga het proberen en zet door. Ook als je voelt dat je blokkeert. Je kunt er namelijk echt zelf voor kiezen om je daar over heen te zetten. Succes!

Groetjes,
Simply Me

Reputatie 2
Badge +2

Gefeliciteerd je bent paranormaal begaafd. Die kleuren zijn aura's, door die dingen kun je zien welke energie een persoon of voorwerp heeft. Met deze gaven kan je levens redden, want als je de aura's gaat begrijpen kan je ook zien of iemand bijvoorbeeld ziek is. Dit en al die andere dingen kosten veel energie en drukte, daarom is het belangrijk dat je het kan beheersen. Dit lukt alleen als zeg maar je mind rustig is, want anders loopt het uit de hand. Het is normaal dat mensen met deze gaven depressief zijn of zelfs gek worden maar geloof me, het komt goed. Praat er over, des noods

Reageer