Skip to main content
Hi allemaal,

Ik Ben nieuw hier
Oh, volgens mij is het niet helemaal doorgekomen zie ik nu
Wat ik wilde zeggen:

Ik heb last van soort dwanggedachten. Ik vroeg me af of ik de enige Ben. Ik geloof in God en ik dan hele erge dingen over Hem. Ik word er helemaal gek van, ik heb ook hele enge gedachten met bloed enz, ik vind het een beetje heftig om te vertellen. Ook heb ik last van handelingen, ik moet bijvoorbeeld heel vaak mijn handen wassen, of heel vaak checken of ik de deur wel echt op slot heb gedaan en dat soort dingen. Zijn er meer mensen die hier last van hebben? Ik word er helemaal gek van, soms denk ik ook dat ik een dwangstoornis heb. Ik schaam me heel erg voor, want ik wil het helemaal niet, maar het gebeurt gewoon. Kan iemand me hier misschien mee helpen?

Groetjes,

Thoughts
Hi Thoughts,

Ik heb OCD, dus een dwangstoornis. Ik heb hier heel goed mee om leren gaan en heb er geen last meer van!

De gouden regel is eigenlijk: het gewoon niet doen. Klinkt heel makkelijk, is het niet, dat weet ik.

Eerst de handelingen:

Maak een lijstje van al je rituelen en hoe vaak je ze doet enzo. Spreek dan met jezelf af dat je steeds minder ervan gaat doen. Dus bijv. Je moet iets 10x aantikken, daarna 8x dan 5x enz. Als je ook last hebt van getallendwang (dat je een enorme hekel aan bepaalde getallen hebt en die vermijdt en bepaalde getallen juist opzoekt), neem dan de getallen die je NIET fijn vindt. Dat is dan een extra oefening.

Over je gedachtes:

Klinkt heel dom, maar als je wilt dat ze weg gaan moet je er juist aan denken. Op de repeat stand. Ik had een angst dat ik mijn knuffels in het vuur zou gooien, dan moest ik doen: Ik gooi mijn knuffels in het vuur. Ik gooi mijn knuffels in het vuur. Ik gooi mijn knuffels in het vuur. Enz. Ik geloofde het ook niet, maar het werkt echt!

Ben je je bewust van wat allemaal dwanghandelingen zijn? Op die manier kun je ervoor zorgen dat je dat juist niet doet. Als je ze herkent, ben je al een heel eind.

Schaam je er niet voor, heel veel mensen hebben dit!

Als je een bepaalde dwangvorm hebt die ik niet heb genoemd, reageer maar, daar weet ik vast wel wat op!

Gr. Pin
Hey,

Super knap dat je dit op het forum hebt gedeeld!

Eerlijk naar jezelf zijn over dat je die dwang gedachten en handelingen hebt is al een hele goede stap!

Ik heb zelf OCD en ik weet hoe moeilijk het is niet aan die dwangen toe te geven.

Zelf is het moeilijk hier van af te komen. Vaak zit er namelijk meer achter dan alleen de drang.

Kan je hiermee naar je huisarts? Die kan je doorverwijzen naar een psycholoog en die heeft hier meer verstand van en kan je echt verder helpen! Ik weet dat het schaamtevol voelt om dit allemaal aan iemand te vertellen, maar het is denk ik wel goed!

Want jij wil toch ook niet je hele leven moeten controleren of de deur wel echt dicht zit? Of je handen keer op keer wassen tot ze kapot gaan van het vele wassen, en dan nog niet kunnen stoppen met ze te wassen? Zo wil je je leven toch niet leven?

Die er dan nu iets aan! Vecht! Zoek hulp!

En stapje bij stapje kan jij dan weer de controle over je leven pakken.

En als je je dwanggedachten over bloed alsnog wilt delen, dan mag dat natuurlijk altijd! Je hoeft je er niet voor te schamen.

Liefs,

Pheebe
@ pin

Bedankt voor je snelle reactie!

Fijn om te horen dat het over kan gaan!

Heel erg bedankt voor je tips, ik ga het zeker proberen!

Ik vind het wel heel eng om de gedachtes juist te denken, omdat ik er soms van in paniek raak.

Zelf heb ik geen last van getallendwang. Ik moet zoals ik al eerder zei heel vaak mijn handen wassen, met mijn voeten een bepaald aantal keer tikken of bewegen tot het "goed" voelt, en ik moet dingen heel vaak checken. Nogmaals heel erg bedankt voor je tips en snelle reactie.

@pheebe

Ook jij bedankt voor je snelle reactie!

Ik zit al wel bij een soort psygoloog voor andere problemen, ik Ben al lang aan het twijfelen om het te vertellen. Ik schaamde me tot nu toe toch altijd te erg om het te vertellen. Ik ga erover nadenken om het toch te doen, ik wil er inderdaad heel graag vanaf komen.

Ik voel me in ieder geval al veel minder alleen nu ik weet dat meer mensen dit herkennen.

Heel erg bedankt jullie allebei!

Groetjes,

Thoughts
Goed dat je erover na denkt het te vertellen!

Je kan het misschien ook opschrijven als je dat fijner vind? Dan kan je er gelijk bij zetten dat je je er voor schaamt. Je kan je psycholoog ook dit topic laten lezen (dat doe ik soms)? Zoek naar een manier die voor jou fijn is!
@pheebe

Ik ga erover nadenken hoe ik het zal gaan vertellen. Bedankt!
Je bent in je voordeel dat je niet een achterliggende gedachte hebt die het veroorzaakt. (Zoals; als ik het niet doe vergaat de wereld.) Jij hebt het ''not just right''. Had ik ook.

Ik snap dat het eng is, misschien moet je het dan samen met iemand proberen die je kan steunen?

Het is wel goed om het te vertellen aan je psych, die kan je er ook vast mee helpen en/of steunen!

Grts
Ja idd, ik heb niet echt een achterliggende gedachte. Ik kan wel helemaal in de stress raken, of zelfs paniek als ik iets niet Doe. Dan klopt het niet in mijn hoofd en word ik helemaal gek!

Maar ik ga er gewoon voor, en hoop echt dat ik ervan af kom!
Hoi!

Je bent niet de enige die dit heeft. Echt niet. Ikzelf heb dat ook. Ik moet van mezelf dingen altijd een bepaald aantal keer aantikken, omdat ik anders denk dat er iets mis zal lopen. Je kunt op specifieke forums op internet opzoeken wat je hiertegen kunt doen.

Succes!

Ik heb ook een dwangstoorenis. Ik heb dit al 4 jaar. En er zijn momenten dat het erger is, en momenten dat het beter gaat, maar als het slechter gaat dan wordt ik helemaal gek, het lukt dan niet op te schrijven zonder bijna ieder woord te doorstrepen. Momenteel in Corona gaat het beter omdat ik geen school heb en dus ook geen stress heb. Maar ik vraag me soms af of ik er ooit nog van af zal raken. Ik hoop van wel. Ik ben altijd bang dat het weer slechter zal gaan. Om huiswerk te maken moet ik bijna altijd iemand naast mij zitten gewoon op af en toe te checken of ik niets doorstreep. Terwijl ik dat eigenlijk niet nodig heb. Ik ben veel harder geworden in mijn gevoelens want ik heb al zoveel gehuild en bang geweest voor mijn dwanggedachtes en dwanghandelingen, bijna niemand weet erover, alleen mijn gezin en een paar mensen erbuiten. Ik kon het niet langer onzichtbaar laten lijken en mijn familie maakte zich zorgde, dus ging ik naar een psycholoog maar dat ging dan maar voor enkele weken. Het is nu 4 jaar geleden toen ik ze kreeg, ik ben al heel wat sterker maar ik ben er nog steeds niet van af. Soms ben ik bang dat ze me mijn hele leven zullen achtervolgen. Hebben jullie nog tips?

Reageer