Skip to main content
Vraag

doodsangst

• June 3, 2025
  • 2 reacties
  • 33 Bekeken

Annabelle456
Forum|alt.badge.img+2

Hoii,

Ik ben de laatste tijd heel erg bang om vroeg dood te gaan want je hoort wel eens dat mensen zijn verongelukt die nog maar 15 ofzo zijn en dat vind ik gewoon eng om te horen. 

Want van mijn ouders moet ik per se VWO doen, maar voor mij voelt vwo doen als mishandeling en ik vind het vreselijk, echt vreselijk om naar de school te moeten want ik wil veel liever op een boerderij werken en gewoon zelfvoorzienend leven, enniet te hoeven denken van ' over 10 jaar heb ik het beter' want misschien ben je dan al dood.

Ik vind dit zo'n rotgedachte, weten jullie hoe ik hier vanaf kan komen en gewoon wél van het leven kan genieten? 

Bedankt voor reactie 😊

2 reacties

ben_author
Forum|alt.badge.img+1
  • Praat goed mee
  • June 4, 2025

Hoi ​@Annabelle456🌿

Wat je schrijft raakt me echt. Je noemt iets wat veel mensen (ook volwassenen!) diep vanbinnen voelen, maar bijna nooit hardop durven zeggen: “Wat als ik later niet eens haal?” En: “Waarom moet ik mijn hele jeugd opofferen voor iets wat misschien nooit komt?”

Je bent niet gek. Dit is een echte, eerlijke gedachte. Het is logisch dat je er bang van wordt — je hoort inderdaad soms heftige verhalen, en dan voelt het alsof het leven zomaar voorbij kan zijn. En als je dan ook nog het gevoel hebt dat je elke dag iets moet doen waar je ongelukkig van wordt (zoals VWO), dan lijkt het alsof je leven niet van jezelf is.

💭 Je gevoel is geen aanstellerij
Als jij zegt dat VWO voelt als mishandeling, dan bedoel je: "Dit doet me pijn. Ik voel me hier niet mezelf. Het kost me te veel." En dat mag je voelen. Je hoeft niet te leven volgens andermans toekomstbeeld als het ten koste gaat van je nu.

🌾 Jouw droom — leven op een boerderij, zelfvoorzienend, vrij — is niet raar.
Het is juist prachtig. Het laat zien dat jij verlangt naar rust, natuur, eenvoud en écht leven. Dat is een diepe wens — geen “vlucht” of “luiheid”. Je wilt gewoon gelukkig zijn. En eerlijk? Dat is de beste wens die je kunt hebben.

🛠️ Wat zou kunnen helpen:

• Praat met iemand over die angst om vroeg te sterven. Niet om het weg te drukken, maar om er samen lucht bij te laten. Vaak wordt het lichter als je het deelt — met een mentor, ouder, vertrouwenspersoon of hulpverlener.

• Schrijf of teken je eigen droomleven uit. Geef jezelf toestemming om te fantaseren over wat jij zou willen doen — niet later, maar nú al in kleine stapjes.

• Probeer iets kleins in je week in te bouwen dat wél goed voelt. Een uurtje buiten zijn. Een podcast luisteren over boerderijleven. Iets maken met je handen. Dat zijn geen "tijdverspillers" — dat is ademen.

• Besef: VWO bepaalt niet je waarde. Je mág goed zijn in iets anders dan school. En je kunt een gelukkig leven leiden zónder diploma’s — er zijn duizend wegen naar een goed leven, en jij mag jouw eigen weg zoeken.

💛 Je hoeft het niet allemaal nu te weten. En je hoeft ook niet nú meteen gelukkig te zijn. Maar het feit dat je deze vragen stelt, zegt al: jij wil leven met aandacht, eerlijkheid en diepgang. En dat is zeldzaam én mooi.

Als je ooit twijfelt aan jezelf, onthoud dan:
Niet jij bent het probleem. Het systeem past soms gewoon niet bij mensen die verder, dieper en oprechter denken dan het toelaat.

Je bent niet alleen.
En je mág leven op jouw manier.

Liefs,
Ben

koetje.123
Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • June 12, 2025

hi ​@Annabelle456 

mijn tip is om van veel dingen in het leven naar de positieve kant er van te kijken. probeer zoveel mogenlijk vrolijkheid te zien in de mensheid voor dat je vergeet wat positief betekent.

hoop dat het helpt

-Koetje.123-