Vraag

Dissociatie?

  • 18 January 2018
  • 3 reacties
  • 174 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Jup. Daar ben ik, alweer.
Ik voelde me gisteren de hele dag al niet goed, had heel veel onrust en kon me slecht concentreren. Op school ging het nog wel maar sinds ik thuis kwam, niet echt meer. Weet ook niet meer zo goed wat er gisteren allemaal is gebeurd. Wel dat het gisteren avond goed mis is gegaan. Ik was heel erg in de war, te veel onrust. Was de controle over mezelf kwijt, bleef ook maar snijden. Kon geen rust vinden, ook niet door het snijden. Had stemmen in Mn hoofd. Ofja het voelde als stemmen, achteraf denk ik dat het misschien ook wel Mn gedachtes waren. Ze zeiden dat ik moest snijden, dat ik het niet waard was, dat ik Mn polsen door moest snijden. Uiteindelijk moest ik huilen, weet niet waar het vandaan kwam, maar ik moest heel veel huilen. En na een poosje was ik wel weer een beetje rustig en begonnen dingen langzamerhand weer een beetje helderder te worden. Ben heel erg van mezelf geschrokken, de afgelopen dagen waren best rustig, maar gisteren ging het opeens allemaal mis. Het mes stond ook in Mn pols, met de gedachte ik ga Mn polsen doorsnijden, uiteindelijk maar een heel klein beetje gesneden in Mn pols en meer gesneden op Mn heup en schouder. Nu moest ik vandaag, gelukkig, weer naar de psycholoog. Had haar alles verteld over gisteren, hoe moeilijk ik het ook vond, het moest eruit. (Trots?) Ze vertelde mij dat dit een dissociatie was geweest. Nu weet ik niet precies wat dit inhoud. Jullie wel?

3 reacties

Dat is als ik het goed heb en neem het me niet kwalijk als ik niet goed heb maar volgens mij houd dat in dat je iets doet zondet dat je er dus echt bewust van bent ik heb het oook wel eens dat ik iets gedaan had en daarna pas besef dat het niet goed is gegaan en vooral als de rest van dagen wel rustig verliep maar vilgens mij is dat dissociatie ik hoop dat je het een beetje begrijpt en zo niet stel me maar gerust vragen ik heb het ook wel js mee gemaakt en komt soms nog voor maar dats echt zeden door dat ik therapie heb

Gr lian
Hoi,

Wou, knap dat je het hier met je psycholoog over hebt gehad!

Een dissociatie is dat je tijdelijk geen controle hebt over wat je doet/denkt. Volgens Encyclo is het ook wel een toestand dat je geen aandacht voor je omgeving hebt . In jouw geval hield het in dat je geen controle over jezelf had. Sommige mensen kunnen zich hier later niks van herinneren, anderen (zoals jij) wel. Een dissociatie is volgens mij ook dat je je (tijdelijk) niet kan herinneren wie je bent o.i.d.

Ik heb ook wel eens een dissociatie gehad. Ik heb toen een kras gezet. Als ik niet 'wakker' was geworden, had ik hem doorgetrokken. Blij dat ik dat niet gedaan heb. Ook heb ik een keer bijna mijn polsen doorgesneden.

Goed dat je er over praat met je psych, blijf dat vooral doen! Je psych kan je hiermee helpen!

Gr. Pin

*De tekst in dit bericht is aangepast*
Hey,
Bedankt voor jullie reacties!
Het maakte me een stukje duidelijker wat het nou precies inhoud. Mijn hele woensdag is wel vaag, het is niet dat ik het niet meer weet. Maar weet alles niet precies meer.

Het ging de dagen voor woensdag best wel een beetje goed met me, en opeens was het woensdag weer zo anders. Alles was de hele dag vaag en kon niet helder denken en ‘s avonds ging het dus helemaal mis. Ik ben heel erg van mezelf geschrokken en wist niet dat ik tot dit in staat was. Het is fijn dat ik er nu een klein beetje meer duidelijkheid er in heb, bedankt!

Reageer