Skip to main content

dingen niet snappen

• June 30, 2025
  • 2 reacties
  • 23 Bekeken

Kipfillet
Forum|alt.badge.img+2

Hoiii

ik (14) ben er laatst achter gekomen dat ik echt een slecht doorzettingsvermogen heb.
Ik doe eigenlijk nooit iets op school en ik leer alrijd de dag van tevoren, als ik dan aan het leren ben en ik snap iets niet de eerste keer dat ik het lees krijg ik meteen een soort paniek. Ik krijg een kleine mental breakdown van soms een oaar sexonde en soms een paar minuten. Ik wil niet opscheppen ofzo, maar ik ben niet zo gewend aan dingen niet meteen snappen. Ik vind het best lastig als het dan niet lukt. Ik heb niet per se een vraag, maar hebben anderen dit ook of heb je tips, gaat het beter worden later als ik ieys ouder ben?

2 reacties

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 2, 2025

Hoi ​@Kipfillet !

Allereerst: JA! je bent écht niet de enige die zo denkt en voelt. Veel tieners (en ook veel volwassenen) ervaren precies deze twijfels: paniekmomentjes als iets niet in één keer lukt, leren tot de laatste dag, en in het algemeen het gevoel dat je doorzettingsvermogen ontbreekt.

Wanneer je nieuwe dingen leert, is het logisch dat niet alles meteen lukt. dit is zelfs een goed teken — je zit in de groeimodus, waarin fouten en onduidelijkheden juist helpen om te ontwikkelen 

zelfstandige leerlingen herkennen strategisch waar ze goed en minder goed in zijn. Ze plannen, monitoren en passen aan waar nodig, in plaats van te wachten op motivatie of paniekmomenten. dat groeien in deze vaardigheden gebeurt geleidelijk en voor een groot deel ook op oudere leeftijd, zodra je leert keuzes maken over hoe je leert.

xx liefs Wolf 🐺

• Net nieuw
  • July 12, 2026

Heyy,

(we hebben trouwens matching namen zie ik net haha)

Ik heb hetzelfde, ik werd recentelijk gediagnostiseerd met ADHD maar eigenlijk heb ik helemaal niks aan dat labeltje. telkens als er een toets week aankomt kan ik gewoon NIET leren totdat het te laat is. iedereen in mijn klas plaagt me er een beetje mee, maar het is helemaal niet zo grappig. niemand snapt hoe moeilijk het is om ECHT te beginnen. ik heb vaak om advies gevraagd maar bij de verkeerde mensen. een vriendin van me zei altijd dat ze gewoon is opgegroeid in een familie waar dingen moesten en dan moest je gewoon maar een beetje doorzetten. trust me, ik heb echt alles al geprobeerd om doortezetten. 

de eerste tip die je hoort is altijd: maak een planning! leuk hoor, maar erop kijken en ook echt je afspraken nakomen is niet zo makkelijk als het klinkt.

de tweede tip die ik vaak te horen krijg is: verdeel je leerwerk in stukjes en neem kleine pauzes tussendoor. ook dit is lief bedoeld natuurlijk, maar als ik begin aan de eerste pauze kan ik niet meer verder met mijn leerwerk.

Het enigste wat bij mij hielp was een hele strenge docent, die ervoor zorgde dat je moest nablijven als je je huiswerk niet af had. toen realiseerde ik dat mijn acties consequenties hadden. hellaas is er maar 1 docent die goed genoeg is om op die manier les te geven. en of je hebt het in je of je hebt het niet. mijn cijfers dalen de laatste tijd steeds meer en ik ben net op het nippertje over naar 4 havo (yeeey NOG meer stress met de pta's enzo). ik heb er zelfs over nagedacht om misschien naar een mbo te gaan als het echt niet meer lukt, dat is nogsteeds een optie vind ik.

ik wil je niet teleurstellen met mijn ervaringen maar bij mij gaat het eigenlijk alleen maar slechter naarmate ik ouder word. Aan de andere (leukere) kant heb ik wel de vakken die ik leuk en intressant vind daarvoor haal ik altijd wel goede cijfers neem bijvoorbeeld geschiedenis daar heb ik maar 1 keer een onvoldoende voor gehaald.

als ik je 1 tip mag geven is het, zet een laag doel voor jezelf. ik zeg laag omdat je je niet te hoog moet inschatten dan val je alleen maar dieper in het diepe zwarte gat. 

stel, je haalt (zoals ik op het moment) alleen maar 1en voor duits, dan maak je een afspraak met jezelf dat je volgende toetsweek een 4 gaat halen en als je dat is gelukt geef je jezelf een beloning, bijvoorbeeld een snack die je heel lekker vind. niet iets te groot, dat bewaar je pas tot het einde. als je uiteindelijk zo hard hebt gestreden om over te gaan heb je recht op iets groots zoals een nieuwe game die je heel graag wil of nieuwe kleren etc. 

ik zou ook zeker met je ouders overleggen of ze willen mee helpen met zo'n belonings systeem. als je namelijk weet dat als je je toets goed maakt je een beloning krijgt dan krijg je net iets meer motivatie dan normaal.

dat heb ik ook gedaan en het is een van de weinige dingen die redelijk goed werken, natuurlijk ben je geen wonder kind en zul je altijd problemen hebben maar wat betreft de motivatie voor het leren was dit voor mij echt een life changer.

oh nog iets, ik weet dat je hier niet op zit te wachten maaar… een ander ding dat mij echt heeft geholpen is huiswerk beglijding. dat was verplicht en ik MOEST er heen maar daardoor had ik wel aan het einde van het jaar beter geleerd dan ik dacht dat ik kon. soms heb je gewoon een beetje hulp nodig en dat is helemaal prima.

groetjes,

kip