Skip to main content

dingen niet snappen

• June 30, 2025
  • 1 reactie
  • 14 Bekeken

Kipfillet
Forum|alt.badge.img+2

Hoiii

ik (14) ben er laatst achter gekomen dat ik echt een slecht doorzettingsvermogen heb.
Ik doe eigenlijk nooit iets op school en ik leer alrijd de dag van tevoren, als ik dan aan het leren ben en ik snap iets niet de eerste keer dat ik het lees krijg ik meteen een soort paniek. Ik krijg een kleine mental breakdown van soms een oaar sexonde en soms een paar minuten. Ik wil niet opscheppen ofzo, maar ik ben niet zo gewend aan dingen niet meteen snappen. Ik vind het best lastig als het dan niet lukt. Ik heb niet per se een vraag, maar hebben anderen dit ook of heb je tips, gaat het beter worden later als ik ieys ouder ben?

1 reactie

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 2, 2025

Hoi ​@Kipfillet !

Allereerst: JA! je bent écht niet de enige die zo denkt en voelt. Veel tieners (en ook veel volwassenen) ervaren precies deze twijfels: paniekmomentjes als iets niet in één keer lukt, leren tot de laatste dag, en in het algemeen het gevoel dat je doorzettingsvermogen ontbreekt.

Wanneer je nieuwe dingen leert, is het logisch dat niet alles meteen lukt. dit is zelfs een goed teken — je zit in de groeimodus, waarin fouten en onduidelijkheden juist helpen om te ontwikkelen 

zelfstandige leerlingen herkennen strategisch waar ze goed en minder goed in zijn. Ze plannen, monitoren en passen aan waar nodig, in plaats van te wachten op motivatie of paniekmomenten. dat groeien in deze vaardigheden gebeurt geleidelijk en voor een groot deel ook op oudere leeftijd, zodra je leert keuzes maken over hoe je leert.

xx liefs Wolf 🐺