Vraag

Derealisatie/knoop in buik

  • 23 June 2023
  • 5 reacties
  • 67 Bekeken

Reputatie 2
Badge

Goedenavond lieve mensen,

dit is iets waar ik op het moment zelf niet mee zit, maar waar ik een tijdje geleden (inmiddels 3 maanden geleden) mee zat.

3 maanden geleden voelde ik me erg vervelend. Het begon dus toen er iets gebeurde (privé, niet heel heftig), waar ik erg van was geschrokken. Ik kreeg sinds dat moment een soort constante knoop in mijn buik, ik weet niet hoe ik het anders zou moeten verwoorden. Ik was in mn hoofd helemaal leeg, ik voelde geen bepaalde emotie ofzo, alleen die druk in mn buik. Ook voelde ik me zo ver weg, alles ging supersnel voorbij, maar op hetzelfde moment veelste langzaam. Ik kon niet slapen, vanwege dat gevoel in mijn buik ook. Ik kon ook echt geen voedsel meer door mijn keel krijgen. Ik herkende mensen ook niet meer als ik ze aan keek, ik wist wel wie ze waren, maar ik voelde het niet. Ik had dit opgezocht, en ik dacht dat het overeenkwam met derealisatie.

Op dit moment ben ik ook erg bang dat dit terug komt. Op sommige momenten denk ik dat het gevoel terug keert, en raak ik (lichtelijk) in paniek.

Weet iemand wat dit precies is? En weet iemand hoe ik dit gevoel kan voorkomen?  Of heeft iemand misschien zo'n zelfde ervaring gehad?

Met vriendelijke groetjes,

iemand :)


5 reacties

Reputatie 3
Badge +1

Vgs mij hebben de meeste mensen wel soms zo’n ervaring, maar het kan ook een paniekaanval geweest zijn. Dat kan ook heel fysiek zijn. Je helemaal leeg voelen kan ook te maken hebben met depressie. Maar als het blijft gebeuren dan zou ik echt professionele hulp zoeken. Als je het vroeg verhelpt wordt het veel minder erg. En als je weer een “aanval” (idk hoe ik het moet noemen) kan je zogenaamde grounding techniques gebruiken, zoals:

  • (ZACHTJES) met je nagels over je huid strelen
  • regelmatig ademen
  • 5 dingen die je ziet, 4 dingen die je voelt, 3 dingen die je hoort, 2 dingen die je ruikt en 1 ding dat je proeft noemen

heel veel sterkte!

Reputatie 2
Badge

Vgs mij hebben de meeste mensen wel soms zo’n ervaring, maar het kan ook een paniekaanval geweest zijn. Dat kan ook heel fysiek zijn. Je helemaal leeg voelen kan ook te maken hebben met depressie. Maar als het blijft gebeuren dan zou ik echt professionele hulp zoeken. Als je het vroeg verhelpt wordt het veel minder erg. En als je weer een “aanval” (idk hoe ik het moet noemen) kan je zogenaamde grounding techniques gebruiken, zoals:

  • (ZACHTJES) met je nagels over je huid strelen
  • regelmatig ademen
  • 5 dingen die je ziet, 4 dingen die je voelt, 3 dingen die je hoort, 2 dingen die je ruikt en 1 ding dat je proeft noemen

heel veel sterkte!

Heel erg bedankt!

Reputatie 7
Badge +9

 

  • regelmatig ademen

Regelmatig ademen, bro... iedereen doet dat😂

 

Reputatie 3
Badge +1

@benebird Idk of je ooit een paniekaanval hebt gehad maar oh… je ademt NIET regelmatig. Hyperventileren brengt je hartslag alleen maar omhoog dus je voelt je nog meer in paniek. En ik bedoel van mee tellen 1 2 3 4 in 1 2 3 4 uit

Reputatie 7
Badge +9

@benebird Idk of je ooit een paniekaanval hebt gehad maar oh… je ademt NIET regelmatig. Hyperventileren brengt je hartslag alleen maar omhoog dus je voelt je nog meer in paniek. En ik bedoel van mee tellen 1 2 3 4 in 1 2 3 4 uit

Ooooh, ja. Nu snap ik hem

Reageer