depressief zusje

  • 28 October 2023
  • 3 reacties
  • 62 Bekeken

Badge

Hey, mijn zusje van 12 is depressief. Ik ben zelf 15. Ze gaat niet meer naar school (is overlegd met leerplichtambtenaar) en heeft meerdere therapieën en therapeuten. Ook is ze suïcidaal. Ik heb hier heel veel last van en ik ben echt bang dat ze zelfmoord pleegt. Alles bij ons thuis draait nu ook om mijn zusje. Ze kan nooit alleen thuis zijn want dan doet ze zichzelf pijn. Mijn moeder heeft er ook heel veel last van. Ik voel me zelf alleen ook niet zo lekker maar mijn problemen zijn niet zo erg als die van mijn zusje en daarom wil ik er ook niet over praten. Mijn moeder heeft ook al heel veel aan haar hoofd dus ik wil haar niet lastigvallen. Wat doe ik???


3 reacties

Reputatie 7
Badge +8

Je kan misschien met andere familie erover praten zoals tantes of ooms of je mentor op school. Ook zou je met vrienden hierover kunnen praten. Maar als je meer nodig hebt (wat niet erg zou zijn) zou je kunnen vragen aan je moeder of je ook een therapeut zou mogen hebben om mee te praten. Dat zou ook kunnen helpen. Je hoeft niet alleen naar therapie te gaan voor hele erge dingen. Maar ook voor gewoon praten. 

Reputatie 5
Badge +1

Hey! Ik denk wel dat het goed is dat jij erover gaat praten . Want anders raak je ook in een depressie en dat wil je niet . En ik zou het misschien niet met je moeder overleggen maar met een vertrouwens persoon wel een volwassen iemand .

 

 

Ik hoop dat het beter gaat met jou en je zusje .

Liefs anoniempje xx.

Reputatie 6
Badge +3

Hoi @oksokje 

Als je bant met je zusje wel goed is kan je mischien er met haar ook over gaan praten. En je kaan voor je eigen problemen of gewoon algemeen naar een vertrouwenspersoon op je school gaan. Mischien kan je af en toe een stukje lopen je hoofd leeg maken dat helpt mij soms  ook. En kan je proberen om je moeder wat rust te geven door simpele taken te gaan doen zoals stofzuigen afwassen mischien koken.

 

ik hoop dat het snel beter gaat met je zusje en met jouw.

Groetjes @SadLightbulb 

Reageer