Vraag

Depressief of niet?

  • 4 July 2019
  • 2 reacties
  • 72 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Door de vele tegenslagen van de afgelopen tijd (rouw, liefdesverdriet, etc.) raast het leven als een sneltrein voorbij en leef ik niet meer van dag tot dag. In mijn hoofd ben ik maanden, misschien jaren verder. Ik probeer de toekomst uit te stippelen, mezelf te verplichten een passie te hebben en te vertrouwen dat het allemaal wel beter wordt.

Maar als er ook maar iets is wat je niet kunt voorspellen, dan is het het leven wel. En toch vind ik het beangstigend om niet te weten hoe iets zal lopen. Dat is met alles zo. Ik maak me bijvoorbeeld nu al zorgen om de dood. Wat gebeurt er met je ziel? Voel je helemaal niks meer? Is dit echt het einde?

Hoewel ik misschien erg jong ben, voel ik me als een 80 jarige. Al een paar weken loop ik met de gedachte dat het leven geen zin heeft, omdat iedereen uiteindelijk toch zal sterven. Alles wat je hebt opgebouwd zal verloren gaan. Ik weet het, het klinkt bizar en negatief, maar dat is wel wat er door mijn hoofd spookt. Ik ben absoluut niet in de war of wat dan ook, geen zorgen. Maar ik zit wel tegen het depressieve aan. Alle factoren om gelukkig te zijn in het leven, zijn bij mij tijdelijk verstopt. En dat is even heel kut.

Mijn vraag is dan ook, is het verstandig om hiervoor tijdelijk naar een psycholoog te gaan?

2 reacties

Reputatie 1
Badge +1
Als je hier al maanden mee om gaat dan wel. Maar als je je net een weekje zo voelt voor 't eerst, dan zou ik 't af wachten.
Hey,

Over die vraag van na de dood, moet je je geen zorgen maken. Als je dood bent, weet je het. Je hebt er geen invloed op. Het heeft daarom geen zin om er over na te denken. Anders bekeer je je tot een geloof, als je je echt te veel zorgen maakt. Vroeger maakte ik me er ook zorgen over, en toen dacht ik: er is iets magisch. Dat moet wel.

Ik denk dat je een beetje depressief bent, omdat je eenzaam bent. Zou dat kunnen? Zoek de mensen op, door bijvoorbeeld met je vrienden vaak iets te doen of online spellen te spelen met anderen. Door te sporten maakt je lichaam overigens een geluksstofje aan. Misschien kun je af en toe wandelen, het liefst met anderen? Zo zijn de mensen ook om je heen.

Groetjes,

Geen_Naam

Post Scriptum

Het is verstandig om tijdelijk naar een psycholoog te gaan, maar (nog) niet noodzakelijk, denk ik.

Reageer