Skip to main content
Vraag

Depressief, help nodig ajbb

• 12 januari 2025
  • 7 reacties
  • 63 Bekeken

Forum|alt.badge.img

hey allemaal, heel erg bedankt dat je hier kijkt, ajv lees tot het einde, ik zou het heel erg fijn vinden.

ik zit sinds ongeveer een jaar niet lekker in mijn vel en na een halfjaar ben ik erachter gekomen dat ik depressief ben. ik had hier erg veel moeite mee, op dit te verwerken, maar ook gwn het besef dat ik hierdoor dus 'ziek' was verklaard.

ik heb dit heel lang voor mezelf gehouden totdat ik een online therapeut vond, die mij erg goed hielp, maar toch miste ik iets dus ben ik halverwege het traject gestopt. daarna heb ik het aan een vriendin verteld, maar ik heb  het idee dat ze me nu gwn zielig vind ofzo en ze besteed aan het onderwerp geen tijd meer.

het werd steeds erger, dus besloot ik het toch aan mijn moeder vertellen, met de hoop dat dat de problemen minder erg zou maken. maar eigenlijk werd het alleen nog maar erger, ondanks dat ze heel erg chill reageerde en me hielp, maar er was allemaal familie gedoe op dat moment en ik wou haar niet met nog meer problemen op zadelen dus zei ik maar gewoon dat het over was. (het familie gedoe is nog steeds en daar is ze heel druk mee)

ze geloofde me eerst niet, maar na een beetje werk uiteindelijk wel (hoop ik)

maar nu wordt het nog weer erger, vooral omdat ik het dus nu een beetje verbogen moet houden enzo (de rest van mijn gezin weet het niet). en ik heb op de een of andere manier echt heel erg veel moeite met dus dingen vertellen tegen mijn ouders, maar ook echt gwn simpele dingen zoals, ja ik had vandaag een toets, of ik heb dit met mijn vriendinnen na school gedaan. het klinkt echt heel raar maar ik heb daar gwn moeite mee. iemand die dit herkent en weet wat je er mee moet doen?

ook heb ik de laatste tijd dromen gehad over de dood, dat ik zeg maar dood ging in mijn droom en op de een of andere manier voelde dat heel fijn, gwn dat ik nergens meer zorgen over hoefde te maken en niks meer voelde. 

ik raak nu dus eigenlijk alleen maar meer in de put en ik ben echt radeloos en ik weet gwn dat ik snel op een punt kom dat ik geen uitweg meer heb. ik heb echt hulp nodig maar ik weet niet bij wie en hoe en wat.

kan iemand alsjeblieft reageren hoe jij er mee hebt gedeald, of dat je dat nog steeds, of tips gwn. echt alles is welkom. en ook of je dus moeite hebt met dingen tegen je ouders zeggen, zelfs al zijn het de simpelste dingen

dankjewell alv, i really appreciate it

7 reacties

Liz-kt
Forum|alt.badge.img+1
  • De Kindertelefoon
  • 44 reacties
  • 13 januari 2025

Hi ​@just_stella  

Je zit in een nogal lastige situatie zien we. Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Ook kan je voor hulp of ondersteuning contact opnemen met 113 Zelfmoordpreventie via www.113.nl.  Zij zijn 24 uur per dag bereikbaar via telefoon en chat. Heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Liz, (De Kindertelefoon) 

Silence
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • 525 reacties
  • 13 januari 2025

Heyy, 

Ik zit zelf al een aantal jaar in een depressie dus denk dat ik je wel begrijp. 

Allereerst wat ongelooflijk kut dat je je nu zo voelt. Niemand wilt zich zo voelen.. Waarom ben je gestopt met naar die online therapeut te gaan? Was die wel te vertrouwen? 

Wat lastig dat je moeite hebt met dingen aan je familie te vertellen, heb ik ook een tijd gehad en soms nogsteeds, misschien kun je proberen om met het allerkleinste te beginnen en dan steeds groter te worden. Bijvoorbeeld je begint met ik heb wel zin om een spelletje samen te spelen, wie doet er mee? En dan ga je steeds opbouwen naar dingen die je lastiger vindt. Ik snap dat je je familie er niet mee wil opzadelen maar uiteindelijk jij bent je ouders kind en het is de bedoeling dat zij voor jou zorgen. 

Omg ik ben dus niet de enige die droomt over de dood enzo, ik droom echt vaak over zware thema's die me bezighouden (als je een beetje een idee wilt hebben wat moet je even in m'n topics kijken) maarja ik heb meestal ook dat ik daar een soort blij van wordt maar soms ook weer schuldig enzo. 

Liefs 

Anoniem789 

Tartan15
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • 3254 reacties
  • 14 januari 2025

Hoi, ik begrijp je ook heel goed. Ik ben nu (jongen van) 15 en heb hier op en af nu 3 jaar mee te dealen. Belangrijkste is dat je er in ieder geval over aan het praten bent en er mee aan de slag wilt! Heel goed! 🙂

Zelf heb ik ook de ervaring en je kunt mijn topics misschien wel bekijken die ermee te maken hebben.  Maar het is wel natuurlijk voor iedereen weer anders hoe je dit beleeft en wat het met je doet. Dus wat mij hielp hoeft natuurlijk niet voor jou te helpen 😊. Maar in elk geval ken ik de strijd en het gevoel, en hoe machteloos je soms kunt zijn en hoe ontzettend zat je alles soms bent. Toch kun je er mee dealen en het de baas worden! Niet zomaar, maar wel met jouw wilskracht en mensen die je steunen. Ik heb een (gesloten maar wel leesbaar) topic dat is deze: 

En 

En nogmaals niet dat dat nou de oplossing brengt maar misschien heb je iets aan het verhaal op zich en het feit dat je je gevecht deelt met anderen. Dat hielp mij ook echt, net als alle reacties van de lieve forumleden en de geweldige steun, sturing en hulp van mijn huisarts , psycholoog, vriendin, en ouders.  Ik wens je alle kracht en sterkte! 

Groetjes liefs Tartan X 

nieuwschierig_aapje
Forum|alt.badge.img+4

Hey! 

Klinkt niet fijn allemaal. Je zo voelen, denken en doen lijkt me vreselijk. Ik lees dat je moeder wel chill reageerde, dus ik denk ook dat je kan zegge "eigenlijk is het nog niet over, maar ik wilde je niet nog meer stress geven". Misschien begrijpt ze dat? Heel knap dat je het hier durft te delen, hopelijk helpen de reacties.

Veel liefs,

Nieuwsgierig Aapje 

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • 6 reacties
  • 19 januari 2025

@Silence Hey, ik was gestopt met de online therapeut omdat ik er gewoon helemaal klaar mee was, hij was wel heel aardig, maar ik zat toen echt in een dipje en ik wou geen hulp meer aannemen, ik wou het zelf doen. Achteraf zie ik hoe dom dat van mij was. Dankjewel voor je tips, ik ga ze proberen te gebruiken

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • 6 reacties
  • 19 januari 2025

@Tartan15 hey dankjewel voor je reactie,  het doet me goed om te beseffen dat ik er niet alleen voor sta. het bracht toch een beetje positiviteit mee. ik zal naar je topics gaan kijken, thx

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • 6 reacties
  • 19 januari 2025

@nieuwschierig_aapje hey, ik ga proberen met haar te praten, ook al vind ik het wel een beetje spannend ofzo. dankjewel voor je reactie, x

Reageer

Cookiestatement

We gebruiken cookies om je bezoekerservaring te verbeteren en om analyses te kunnen maken van het forum. Ga je akkoord, of ga je door naar het forum, dan ga je akkoord met ons cookiebeleid.

Cookie instellingen