Vraag

Depressie zonder echte reden.

  • 14 November 2018
  • 3 reacties
  • 126 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi, ik ben 14 en ik heb een probleem.
Ik zit hier nu al een tijdje mee. Eigenlijk al een jaar ongeveer. En het gaat er dus om dat ik me elke dag somber, moe en slecht voel. Aan het begin was het niet zo erg maar de laatste maanden wordt het steeds erger. Ik heb zelfs tijdens lessen keihard zitten huilen op het toilet en daarna teruggegaan alsof er niks is gebeurd.
Ik heb ook vaak suïcidale gedachten gehad en ik heb mezelf ook veel pijn gedaan. Ik wil dit niet doen maar ik kan het niet stoppen. Iedereen in mijn omgeving denkt dat ik altijd heel vrolijk ben en dat ik zelfvertrouwen heb maar eigenlijk is dat hele niet zo. Maar 2 vriendinnen weten dit maar die zitten zelf ook een beetje met dit probleem.
Ik wil het dus wel vertellen maar ik weet niet hoe en aan wie.
Ook is mijn thuissituatie niet de beste en ik zat er aan te denken om misschien naar jeugdzorg te gaan maar ik wil mijn ouders niet kwetsen.
Ik zit heel erg met mezelf in de knoop!
Heeft iemand tips?
Alvast bedankt!

3 reacties

Hey Anoxxniem. Maak snel een afspraak met je huisarts. Vraag naar een pohggz medewerkster.

Heel veel succes & sterkte!
Misschien stelt dit je gerust, misschien ook juist niet, maar een depressie heeft altijd een reden. Soms zit de moeilijkheidsgraad in het ontdekken van die reden, soms in het oplossen van die reden en soms is het gewoon allebei kansloos. In ieder geval komt het dus wel ergens door.

Je kan het aan veel mensen vertellen. Je vrienden kun je ondanks hun problemen toch meer vertellen. Ook kun je een docent(e), je mentor, een vertrouwenspersoon of je huisarts in vertrouwen nemen. Je kan ook naar iemand in je familie gaan, maar aangezien je aangeeft niet de beste thuissituatie te hebben, denk ik dat die optie afvalt.

Dan rest het hoe gedeelte. Als je voor iemand op school gaat, begin je waarschijnlijk met een mail. Dan kun je daarin al een beetje uitleggen wat je voelt en waar je over wil praten.
Je kan een gesprek beginnen met: "Ik vind het lastig om hierover te praten, maar ik ga het gewoon proberen. Ik voel me nu al best lang niet goed. Ik voel dit en dat en ik zit hier best wel mee." Etc. Ik weet zeker dat je zelf iets goeds kan bedenken :)
Als je voor je huisarts gaat, moet je meestal een reden geven voor je bezoek. Daar kun je "somberheidsklachten" vermelden.

Mocht je het eng vinden, kun je bv ook oefenen met de Kindertelefoon! :)

Wat is er thuis aan de hand dat je erover denkt om Jeugdzorg in te schakelen? Wat het ook is, als je je niet veilig voelt, is dit altijd de juiste beslissing!

Denk je niet dat je thuissituatie misschien verband houdt met je gevoel?

Ik hoop dat je iemand in vertrouwen neemt en een fijn gesprek krijgt! Je kan ook altijd of het forum terecht :)

Gr. Pin
Hoi,

ik ben een jaar ouder dan jij en zit met hetzelfde probleem, maar dan in een ander "stadium" zeg maar. Ik voel me ook vaak slecht. Ik heb ook vaak op de wc zitten huilen en ben dan inderdaad weer terug naar de les gegaan. Dit is echter echt niet oké en ook zeker niet fijn.

Ik raad je aan, omdat je zegt dat je niet zo'n goede relatie met je ouders hebt, naar je mentor, een vertrouwenspersoon of gewoon een docent waarmee je een goede relatie hebt te gaan. Of is er misschien een ander familielid waarmee je wel een goede band hebt? Bijvoorbeeld een nicht, neef tante of opa? Wees niet bang om het hun te vertellen omdat je denkt dat zij je ouders gaan inlichten. Je kunt ze ook vragen om dit niet te doen. En aan het einde is het wel jouw leven en zijn het jouw gevoelens hè? Vergeet dat niet!

Heel veel succes en ik hoop dat het snel goed komt.

Groetjes,

Reageer