Vraag

Depressie wordt erger

  • 16 May 2022
  • 4 reacties
  • 75 Bekeken

Badge

Hi

Ik heb dus hoogstwaarschijnlijk een depressie, en dit is heel vaag ik weet t, maar ik kan me er gewoon niet toe zetten om hulp te vragen omdat het gevoel me op een rare manier toch troost geeft en ik niet beter wil worden maar eigenlijk wel. Alleen get wordt steeds erger en ik ben net 16 geworden en dit helpt niet mee zegmaar. Tot een maand geleden denk ik had ik maar 2 coping meganismes als je het zo kan noemen namelijk zelf beschadiging en stoppen met eten (ja ik weet het echt kut dingen) maar blijkbaar vond mijn brein het leuk om nog extra dingen toe te voegen namelijk alcohol en roken en dit is nog erger heb ik het idee. Ik heb hulp nodig maar ik kan het gewoon niet vragen, plus ik zou niet weten waar ik moet beginnen dusja

Sorry voor het lange verhaal

X, N.

 

Tekst aangepast door De Kindertelefoon in verband met anonimiteit 


4 reacties

Wat ontzettend vervelend. Als je er steeds dieper in verstrengeld raakt, zou ik echt op zoek gaan naar hulp omdat het steeds lastiger wordt om dit zelf op te lossen. Je huisarts is misschien een goed punt om te beginnen als je professionele hulp wilt. Misschien kan je huisarts al wat voor je betekenen en anders kan je via hem/haar een verwijzing krijgen naar een psycholoog of iets dergelijks. Je bent nu ook 16 dus je huisarts heeft nu officieel beroepsgeheim, hij/zij mag niet meer delen met je ouders als jij dat liever niet wilt.

Maar als je (nog) niet naar de huisarts en eventueel een psycholoog wilt, kan je natuurlijk ook altijd anoniem bellen en chatten met de Kindertelefoon. Zij hebben ervaring met kinderen in vergelijkbare situaties. Zij kunnen jouw echt helpen en advies geven. Ook kan je aan de bel trekken bij bijvoorbeeld je mentor of een ander contactpersoon op school.

En natuurlijk zijn je ouders ook een goede optie om dit mee te delen. Zij staan het dichtst bij je en hebben ongetwijfeld het beste met je voor. Als je het lastig vindt om het te vertellen, helpt het misschien om het allemaal in een brief te schrijven. Zo kan jij je gevoelens, problemen en struggles waarschijnlijk beter verwoorden en hebben je ouders even de tijd om het goed door te lezen, het even op zich in laten werken en het goed in zich op te nemen.

Ook kan het helpen om het er eventueel met vrienden over te hebben. Ook kan je natuurlijk hier op het forum, altijd je verhaal doen.

De coping mechanism die je noemt; Self harm, niet eten, alcohol en roken. Zijn stuk voor stuk heel schadelijk, zeker op deze leeftijd, maar dat hoef ik jou denk ik niet meer te vertellen. Kijk eens of je misschien wat aan het volgende topic hebt. Dit zijn heeel veel alternatieven voor deze coping mechanisms:

 

Heb 3-4 uur geleden een reactie verstuurd, nog steeds in afwachting van de mod check… 

‘Heel toevallig’, heb ik twee best lange reacties achter elkaar geschreven ook op een ander topic, beetje vreemd dat deze beide gecheckt moeten worden, terwijl de korte reacties er juist makkelijk doorheen lijken te komen. Ik zou juist denken dat hoe langer de berichten zijn (en hoe meer moeite er dus inzit), hoe kleiner de kans dat de reactie tegen de forumregels ingaat…

Hoop dat ie snel wordt geplaatst.

Reputatie 4
Badge +2

@Nope 

Hee,

Wat een vervelende situatie :(.. Heel knap dat je je verhaal hier op het forum deelt!

Je geeft aan dat je hulp nodig hebt en dat je niet weet waar je moet beginnen. Je kunt De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren.

 

Groetjes, 

Laura
De Kindertelefoon

Badge

@xLisa en @Laura _ 

ontzettend bedankt voor de reacties en de tips 🙂 Ik ga waarschijnlijk nog bellen en zeker de topic met alternatieven gebruiken. Dus ja heel erg fijn dat jullie een reactie hebben achtergelaten, ik denk dat ik nu wel iets meer kan gaan doen <3

X N. (naam aangepast door De Kindertelefoon in verband met anonimiteit)

 

Reageer