Depressie, social anxiety en zelfmoordgedachten

  • 19 March 2019
  • 4 reacties
  • 268 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi,

Ik ben nu 13 jaar ik zit in de 2de klas. Al groep 8 heb ik zelfmoordgedachten. Op de basisschool werd ik vaak buitengesloten. Nu op de middelbare school kijkt iedereen me altijd aan en zijn er soms ook roddels over mij die vaak helemaal niet waar zijn. Ook heeft mijn vader sinds kort reuma en mijn tante heeft een alchol verslaving. Mijn tante had een paar jaar geleden ook al kanker, maar dat is nu gelukkig weg. De grootste oorzaak van mijn depressie is misschien wel social anxiety. Elke dag dat ik naar school moet, ben ik hartstikke bang. Als ik dan ook nog een presentatie heb, kijk ik heel erg op tegen school. Ik wil er heel graag vanaf, maar ik ben te zenuwachtig om er met mensen om mij heen over te gaan praten. Hebben jullie misschien tips?
-Zoë

4 reacties

Hey,

Je vader en tante bepalen niet hoe jij je voelt, dus ik zou ze 'negeren'. Het is natuurlijk heel erg, maar niet de bedoeling dat jij er last van krijgt. Probeer het daarom een beetje te negeren.

Op school gaat het ook niet zo goed, zeg je. Je bent bang om met mensen om je heen erover te praten. Durf je niet met je mentor te praten? Je mentor heeft wel vaak zulke dingen meegemaakt, dus die heeft ervaring.

Verder kan ik je zeggen dat je wat meer vrienden moet maken op school, hoe dat moet, weet ik niet zo goed. Je kan bijvoorbeeld in de klas af en toe iets zeggen tegen personen om je heen en je bemoeien met gesprekken.

Nog wat tips voor je presentatie:voorbereiden en goed oefenen, dan krijg je een goed cijfer en een goed imago. Probeer ook op een normale manier te staan.

Groetjes,
Een Persoon Zonder Naam
Hi, ik ben Roos. Ik heb niet veel ervaring met familie problemen dus ik vind niet dat dat aan mij is om daar iets over te zeggen. Ik heb wel een vriendin die veel moeite heeft op sociale vlak. Ze is er ziek en kapot van als ze een presentatie moet doen en durft dan ook niet naar mensen toe te gaan als ik daar niet bij ben. Na een lange tijd vond ik het tijd om er iets aan te doen. Zoals persoon zonder naam hierboven mij al zegt is het belangrijk om goed je presentaties voor te bereiden en zeker te zijn van jezelf dat je in de tekst kennen geen fouten kan maken. Nu klinkt het misschien raar maar om van je presentatie angst af te komen moet je helaas juist gaan presenteren. Hoe vaker je het doet zie je dat het helemaal niet zo erg is en dat jij het gewoon super goed kan. Natuurlijk is het super eng en daarom heb ik misschien nog een tip die je kunt gebruiken. Ik heb mijn vriendin aangeraden om op theater klas te gaan om van haar angst af te komen. In theatherklas leer je er goed mee omgaan en misschien leer je er ook nog leuke mensen kennen. Daarnaast heb ik haar en mij opgegeven voor bijlessen aan de onderbouw wat haar ook erg hielp. Natuurlijk staat ze nogsteeds met trillende benen voor de klas maar ze is al veel zekerder. Ik hoop dat je dit gewoon gaat winnen en dat je jezelf en de rest van de wereld gewoon gaat bewijzen dat je het kan. Ik denk oprecht dat het gaat lukken... Succes en laat die sukkel een poepie ruiken XD. 💕
Als je denk psychische ziektes te hebben, ga naar een psycholoog.
hoi ik ben Lieselotte. Ik weet niet precies hoe je je voelt , maar ik ben op de basisschool zelf sinds groep 2 gepest en dat had heel veel invloed op mij. Ik heb het nog steeds moeilijk op school ( ben inmiddels 15) maar door er met mijn vertrouwings persoon en beste vriendinnen over te praten voel ik me al stukken beter. Ik ben nog steeds wel onzeker en zie nog wel eens tegen school op maar dat zal nooit echt helemaal weggaan. Probeer als je iets spannend vind je gedachten en gevoelens op te schrijven en dan een oplossing te vinden dat helpt mij heel erg en praten met andere mensen die ik vertrouw helpt heel erg voor mij. Ik weet niet of je dit aan jouw school hebt verteld maar ik wel, niet aan mijn klas maar wel aan de docenten die houden daar nu ook rekening mee dat zou ook kunne helpen. Wat je famillie problemen betreft heb ik niet veel ideeën. Ik weet niet of je een beste vriendin hebt of andere famillie waar je bij terecht kunt, of gewoon een plek waar je je fijn voelt, als dat wel zo is probeer daar dan naar toe te gaan en alles van je af te zetten. Of probeer je met je hobby’s bezig te houden. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. En laat je niet gewonnen geven! Succes!

Reageer