depressie,snijden en zelfmoord gedachtes

  • 10 December 2020
  • 3 reacties
  • 109 Bekeken

Badge

Hoii allemaal,

ik weet niet zo goed wat ik moet doen,

ik ben nu 14 jaar bijna 15 en heb sinds 5 jaar ongeveer last van depressie dat komt vooral doordat mijn ouders gingen scheiden en daardoor ben ik heel erg gaan denken dat alles met mij te maken heeft en dat alles mijn schuld is enzo.                                                                                                                                                                        Sinds ik denk nu 2 jaar ben ik gaan snijden en tussendoor is dat wel ff gestopt maar daarna is de gedachten dat het moet weer terug gekomen eigenlijk en ik denk dat ik daar op dit moment persoonlijk niet veel aan kan doen maar ik wil wel heel graag dat het stopt en ik ben daarover ook al vaak in gesprek geweest maar het heeft niet echt altijd geholpen enzo, dus wat hebben jullie daartegen gedaan?

en ik zit zeg maar in een vrienden groep en daar is een beetje ruzie in ontstaan en daardoor zit ik niet echt lekker in me vel en vind ik het lastig om met mensen te praten hierover want over het snijden dat is vorige weeK al een keer verteld aan heel mijn klas door iemand die ik echt goed kon vertrouwen.

ook heb ik een beetje heel er de gedachte dat ik een eind aan me leven MOET maken en dit gaat ook niet echt weg ookal heb ik er met sommige mensen al over gepraat, wat kan ik hier allemaal tegen doen want ik weet geen raad meer?

xx


3 reacties

Hi thom hier... 

Ik raad je aan geen einde aan je leven te maken ik zelf zit nu 2 jaar in een depressie en weet hoe moeilijk het soms is maar een einde maken is niet de oplossing dat hebben ze mij ook duidelijk gemaakt er zijn mensen die om geven en je dan gaan missen.

Wat dat snijden betreft ga ik je de tips geven die ze mij ook geven probeer op het moment dat je slecht voelt en van plan ben om te snijden... aan iets positiefs te denken of wat te gaan doen waar jij goed in ben of iets wat je leuk vindt hoe moeilijk het soms ook is... 

Praten heeft niet altijd nut daar heb je gelijk in... ik zelf ben hier heel slecht in en zou je aan raden om je gevoel op papier te zetten om te laten lezen aan een volwassen of gewoon voor jezelf te houden en alles een beetje op een rijtje hier mee te krijgen... of op een andere manier waar jij goed in ben bijvoorbeeld in gedichten, rijmpjes, versjes of tekeningen waar jij je het beste in vindt passen 

Ook is het goed om het te vertellen aan een vertrouwens persoon bij mij is dit me mentor of als je het liever iets meer privé wil houden chat dan met de kindertelefoon dit kan ook erg helpen…

Ik hoop dat der wat adviezen  bij zitten die je kan gebruiken... en der wat meer boven op komt

Met vriendelijke groet, 

Thom x

Ik heb niet echt tips. Ik wil alleen zeggen dat zelfmoord niet de oplossing is. En ik wil je heel veel sterkte wensen <3 

J8j8

Badge

Heyhoii

ik heb zelf ook te maken met een depressie. En ik denk dat je zelf uit ervaring ook al weet dat erover praten meestal helpt. Wel vervelend dat iemand je verlinkt… want dat kan er wel voor zorgen dat je mensen niet meer zo snel vertrouwd. Wat mij heeft geholpen, was vorig jaar naar mijn mentor toe gaan. Ik had wel een goede band met haar, en zij heeft me uiteindelijk naar de huisarts doorverwezen. In het geval dat je je mentor niet vertrouwd, kun je ook zelf naar de huisarts gaan. Je bent 12+ dus je mag gewoon een afspraak maken. Die kunnen je vanaf daar verder helpen. 
Over het snijden: Ik snijd mezelf ook sinds augustus, en nú nogsteeds… en waarom? Ik vervang TIJDELIJK mijn mentale pijn door fysieke pijn. Ik weet dat het HEEL moeilijk is om alternatieven te zoeken… maar onthoud dat je later echt spijt krijgt… dat moet ik zelf ook nog inzien, maar dat komt nog wel. Ik heb de keuze een paar weken geleden gemaakt om het tegen mijn nieuwe mentor te zeggen, en dat luchtte flink op… en ze zei NIKS tegen mijn ouders. Maarja, t is maar net de vraag of jij ook zo’n mentor/leraar/kennis hebt. En over die suïcidale gedachten… je kan altijd anoniem en gratis chatten met 113 zelfmoordpreventie!!
Hopelijk kun je er iets mee. Veel succes!! 

Reageer