Skip to main content
Vraag

depressie, en nu?

• September 8, 2025
  • 2 reacties
  • 29 Bekeken

myla0318
Forum|alt.badge.img+2

Heyy ik ben myla 16 jaar en trans en zoals j3 al aan de titel zag depri

Zit al een poos met me zelf in de knoop en zie het niet meer zitten en doe veel aan sh maar zou er graag mee stoppen maar wat vervangt het goed of hoe stop ik

Ik schommel al heel lang met depressie door meerdere redenen: pesten, sh, gender, fake friends, ouders die ruziën en weinig vrienden

Kunnen jullie me helpen?

2 reacties

Robin59
Forum|alt.badge.img+2
  • De Kindertelefoon
  • September 8, 2025

Hoi ​@myla,

Dat klinkt als een nare situatie om te ervaren. Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten, dit is beide anoniem. Je kan en mag jouw verhaal bij ons delen en/of een van onze vrijwilligers kan met je meedenken over hoe jij  je situatie wellicht iets kunt veranderen.

Mocht het nodig zijn, dan kan je ook voor hulp of ondersteuning contact opnemen met 113 Zelfmoordpreventie via www.113.nl.  Zij zijn 24 uur per dag bereikbaar via telefoon en chat. In Vlaanderen is er ook een hulplijn, waar je kunt bellen, chatten en e-mailen. Hun website vind je via https://www.vlaanderen.be/organisaties/zelfmoordlijn. Ook zij zijn dag en nacht bereikbaar.

We willen je bedanken dat je dit zo open deelt op het forum en ook andere om hulp vraagt. Dat laat zien dat je voor jezelf probeert te zorgen en daar kun je trots op zijn.

Veel sterkte!

Robin59 (De Kindertelefoon) 

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • September 13, 2025

Hey ​@myla, het is heel begrijpelijk dat je het moeilijk hebt en dat SH een manier is om met pijn om te gaan. Je kunt proberen het te vervangen door veilige dingen zoals ijsblokjes tegen je huid, een elastiekje zacht tikken, sporten, of creatief bezig zijn met tekenen, schrijven of muziek.

Ademhalingsoefeningen en mindfulness kunnen ook helpen om spanning te verminderen. Het is belangrijk om hierover te praten met een vertrouwenspersoon of een hulpverlener die je kan steunen en samen een plan kan maken. Kleine stappen zijn oké en je hoeft dit niet alleen te doen.

xx liefs Wolf 🐺