depressie?

  • 20 July 2021
  • 3 reacties
  • 63 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi allemaal, ik dacht dat ik nooit meer terug hoefte te komen voor problemen. Toch is dat wel zo.  Ik ben een meisje van 14 en ik voel me de afgelopen weken, of zelfs maanden, heel depri en ik weet niet of ik depressief ben of niet. Ook heb ik geen idee hoe ik dit moet oplossen. 
Sinds twee weken beschadig ik mezelf al, ik heb het tot nu toe 2 keer gedaan omdat ik mezelf in kon houden. Ik doe dit omdat ik me soms rot of een soort van verdoofd voel en dan wil ik graag weer wat voelen, ook de pijn ervan. 

Ik heb zowat geen eetlust meer, mijn ouders bemoeien zich daar heel erg mee maar ze begrijpen het ook wel een soort van?? Het punt is dat ik soms gewoon niks wil eten en het vaak ook niet doe. De andere keer heb ik weer heel verl eetlust en eet ik teveel totdat ik misselijk word. Ik weet niet of het daar door komt maar ik lig elke avond met buikkrampen/maagproblemen in bed. Met mijn “slaapritme” gaat het ook niet goed. Ik blijf elke avond heel laat op, meestal tot 4 uur ‘s nachts. Gelukkig kan ik wel gewoon uitslapen, maar dit is toch niet gezond??

Ik ervaar gewoon geen vrolijkheid meer, alles lijkt saai/niet leuk te zijn en er is niks wat ik eraan kan doen. Ik voel me gewoon zo rot over mezelf, ik weet niet eens waarom. Het leven begint gewoon zinloos te lijken. Elke dag sta ik op met het gevoel alsof ik er geen zin in heb, na een paar uur afspreken met iemand of wat dan ook zit ik er al helemaal doorheen, ik houd het nauwelijks twee uur vol.

Elke keer als mijn ouders (vooral mijn moeder) iets zeggen of een opmerking maken reageer ik heel fel of agressief, terwijl ik helemaal niet zo ben. Ik ben normaal gesproken heel rustig en niet zo gemeen, maar toch reageer ik zo zonder het te willen. Ik voel me er altijd heel schuldig over want mijn ouders doen niks fout. Ze zijn heel aardig en doen niks fout, alleen bemoeien maar dat hoort erbij. 

Ik heb de afgelopen tijd veel stress gehad, voornamelijk door school en het piekeren over mijn sexualiteit. Ik dacht dat dit minder zou zijn in de zomervakantie, maar dat is niet zo. Ik voel me gewoon zo moe, verdoofd en rot zonder er een reden voor te hebben.

Ik weet niet hoe dit opgelost moet worden en ben te bang om er met iemand over te praten, wat is het handigste om te doen?? En zijn dit de symptomen van een depressie? Bedankt voor het antwoorden alvast!!


3 reacties

Reputatie 2
Badge +1

Hey @Anoniemmeisje4 ,

praten is toch verstandig om te doen.

maar, Ik voel me gewoon zo moe, verdoofd en rot zonder er een reden voor te hebben. (dit heb ik zelf ook, en ik weet hoe het voelt...:disappointed:)

dat je opstaat met dat je je niet fijn voelt, kan ook te maken hebben met de puberteit.

snijd jezelf alsjeblieft niet…..

blijf veilig. 

~:heart: ~

-Me

Reputatie 6
Badge +3

Hey Anoniemmeisje4,

Wat naar dat je je zo voelt!

Of je depressief bent of niet, jij voelt je niet fijn en daar gaat het om! Ik weet dat het heel moeilijk is om er met iemand over te praten, maar het helpt waarschijnlijk het beste. Het lucht op, en je kan ook hulp krijgen. Je zou het beste met iemand die je compleet vertrouwd kunnen praten. Iemand zoals je mentor, vertrouwenspersoon of vriend(in).

Probeer jezelf niet te beschadigen! Hoe fijn het ook voelt, goed is het niet.

Om je iets vrolijker te voelen of minder verveeld kan je proberen leuke of rustgevende dingen te doen. Ze hoeven niet iets groots te zijn, als jij het maar leuk vindt. Ook kan je een verhaal over je gevoelens schrijven. Dat kan ook erg helpen.

Ik kan helaas niet met alles helpen maar ik hoop dat dit in ieder geval een beetje helpt.

Groetjes iemand.

Reputatie 2
Badge +1

Hoi @Anoniemmeisje4 ,


We lezen dat je in een lastige situatie zit. Je kunt De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wilt delen of samen met de Kindertelefoon wilt kijken hoe je je situatie kunt verbeteren.

Groetjes,

Marloes
De Kindertelefoon

Reageer