Skip to main content

Hi

Wil jullie helemaal niet storen of zo. 

Maar ik heb een vraag, Is het zo dat een depressie bij vrouwen erger is bij mannen?

Ik had ergens gelezen dat mannen het eerder laten merken, En dat de symptomen eigenlijk minder ergzijn als bij een vrouw.

Klopt dit?

Gr.

Hey An_oniem,

Voor zover ik weet is er geen verschil. Wel per persoon natuurlijk. Ik laat het zelf helemaal niet merken en heb vaak de neiging om mezelf iets aan te doen (ben een jongen btw). Ik denk dat het voor iedereen heel erg op zijn eigen manier is en dat je het niet in niveaus kan indelen. Maar hé, ik ben geen psycholoog😜.

Groetjes iemand.

-onnodige quotes verwijderd-

Hi, 

Ik had wel even opgezocht, Dat mannen vaak heel boos en geïriteerd zijn. 

En bij vrouwen is het wat minder, Maar wat je al zei het verschilt per persoon. 

Bij mij is het vooral dat ik geïriteerd, Boos, En somber ben.

Ik heb zelf ook de neiging enz.

Maar ik vroeg het mij toch even af. 

Gr. Anoniem

Hi @An_oniem en @Lost in Life , 

We lezen dat jullie in een lastige situatie zitten. Jullie kunnen De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wilt delen. Ook kan je voor hulp of ondersteuning contact opnemen met 113 Zelfmoordpreventie via www.113.nl.

Groetjes, 

Hanne van De Kindertelefoon

Hallo, Ik heb al een paar keer gesproken met jullie via de chat. 

Maar meestal werkte het niet. Maar soms kon ik mijn hart wel even luchten.

Ik ga binnenkort naar een ambulante medewerker of zo, Geen idee wat dat is. Maar mijn moeder heeft dat en volgens mij mijn vader ook. 

Dus daar kunnen ze denk ik verder kijken wat er in godsnaam met mij aan de hand is.

Gr. Anoniem

Ik ga binnenkort naar een ambulante medewerker of zo, Geen idee wat dat is.

Ambulant houdt in dat de medewerker (in dit geval waarschijnlijk een maatschappelijk werker of psycholoog die met je gaat praten) geen vaste werkplek heeft. De medewerker komt bijvoorbeeld naar scholen, een werkplek of thuis.

Oh dankje, Ik has in de tussentijd al een beetje opgezocht. 

Maar als het goed is komt diegene naar mij, Maar dat weet ik niet. Iniedergeval niet naar school, Want dat is al geregeld. 

Kan zo'n iemand ook een diagnose stellen, Of is het echt iemand die alleen helpt?

Gr. Anoniem

Maar als het goed is komt diegene naar mij, Maar dat weet ik niet. Iniedergeval niet naar school, Want dat is al geregeld. 

Ja dat zou best kunnen ja, dat is ook een vorm van een ambulante zorg.

Kan zo'n iemand ook een diagnose stellen, Of is het echt iemand die alleen helpt?

Dat ligt er een beetje aan wat voor medewerker het is. Als het een ambulante psycholoog is wel, maar een maatschappelijk werker volgens mij niet.

Oh , ok

Hoii,

Het is een interessante vraag over het verschil in depressie tussen mannen en vrouwen. Waar heb je die stellingen gelezen? Ik ben dan wel benieuwd naar dat onderzoek of de bron.

Alleen een gekwalificeerd en bevoegd behandelaar mag een diagnose stellen, zoals een BIG-geregistreerd gz-psycholoog, psychiater of psychotherapeut.

Groetjes,
Simply Me

Ik weet niet waar ik het had gelezen, Maar iniedergeval op google.

Er stond dat mannen die hebben er minder last van, En die laten het ook sneller merken. Ik geloof dat wel.

Maar ik heb al heel mijn leven last van zulke klachten, Ik ben de enige in het gezin die het meest van mijn moeder heeft, En mijn moeder heeft ook wat, Maar ik weet niet precies. Maar zij huilt best snel, Snel verbaasd, En snel boos enz.

Zelf huil ik niet zo snel, Maar als ik dan een coach gesprek heb van de mentor wordt het wel moeilijk..

-

En dus dan kan een ambulante hulpverlener geen diagnose stellen, Alleen helpen?

Gr.

Mannen en vrouwen hebben andere klachten

Vrouwen met een depressie voelen zich somber en hebben minder plezier in hun bezigheden. Precies wat we ons voorstellen bij het begrip ‘depressie’. Daarnaast kampen ze met lichamelijke klachten. Bijvoorbeeld meer of juist minder trek hebben in eten, afvallen of juist aankomen, problemen met slapen, vermoeidheid, minder energie, weinig zin in seks hebben.

Mannen passen wat minder goed in dit plaatje. “Vrouwen zeggen ‘ik voel me somber’, mannen gebruiken dat woord meestal niet. Mannen geven eerder aan dat ze zich gewoon niet goed voelen. En dat anderen merken dat ze snel kwaad of geïrriteerd zijn. Het is meer prikkelbaar, ongedurig zijn. Mannen vallen minder snel uit, ze blijven langer doorwerken omdat ze kennelijk een enorme drive hebben om hun werk vol te houden. Dus daar merk je ook niet aan dat ze eigenlijk depressief zijn”, zegt Sonnenberg. Bovendien grijpen mannen eerder naar drank of drugs, waardoor de huisarts een verslaving vermoedt en niet aan een depressie denkt.

Welke (stress)factoren een depressie uitlokken, verschilt tussen mannen en vrouwen. “We weten dat het verlies van een partner een hele grote risicofactor is voor iedereen, maar mannen hebben er over het algemeen meer last van dan vrouwen. Daarnaast is financiële status voor veel mannen belangrijk. Werkloos raken of met pensioen gaan is bij mannen dan ook een belangrijke risicofactor. Bij vrouwen zit het hem meer in sociale dingen, bijvoorbeeld problemen met hun kinderen of in hun vriendenkring. Vrouwen maken zich bovendien eerder zorgen over allerlei andere mensen in hun netwerk”, vertelt Sonnenberg.  Daarnaast spelen psychologische factoren een rol bij het ontstaan van depressie. Sonnenberg: “Mannen hebben een andere manier van coping – oftewel een andere manier van omgaan met dingen die op je pad komen. Ze zoeken eerder afleiding of concluderen ‘ach ja, zo is het nu eenmaal’ of ‘vervelend voor die ander’ en stappen eroverheen. Vrouwen blijven eindeloos piekeren. Ze liggen nachten te malen. Ook kunnen ze denken dat ze zelf iets niet goed hebben gedaan waardoor hun zelfbeeld keldert en dat kan leiden tot depressie.”  En dan zijn er bij vrouwen nog de hormonale oorzaken. Bijvoorbeeld een zwangerschap, pilgebruik, de menstruatie en vruchtbaarheidsbehandelingen. “Met name veranderingen in de hormoonspiegels in het bloed doen iets met hoeveel stressje ervaart. Hierdoor is bijvoorbeeld na de bevalling de kans op een depressie groter: in een klap veranderen er allerlei hormonen die tijdens de zwangerschap zijn opgebouwd.”

**

bron

Of een depressie erger is bij vrouwen dan bij mannen, kan ik niet duidelijk vinden. Ik denk dat iedereen depressie anders ervaart en het lastig is om daarover een uitspraak te doen.

groetjes,
Simply Me

-Onnodige quotes verwijderd-

Bij iedereen is het anders, Bij mij is het ineens dat ik bang ben. Maar niet het bange gevoel heb. Ik ben bijv. Bang dat een opa van mij, Die leeft in een ander land dood gaat, Ineens. Hij is ook al best oud. Dus daar ben ik bang voor. Maar ik heb niet het gevoel of zo, Ik kan me het gevoel ook niet voorstellen. Heel raar. 

Iniedergeval komt na de vakantie die ambulante hulpverlener. Dus die kan vast verder kijken wat er allemaal is. 

Gr.

Hoii,

Je kunt inderdaad met die ambulante hulpverlener kijken. Alleen ga je dan voor een diagnose of voor hulp?

Het gaat erom dat jij geholpen wordt, wat je dan ook hebt. Ik denk dat het wel belangrijk is om dat te bedenken.

Groetjes,
Simply Me

Ik denk hulp, Maar mijn vader weet echt niet wat er aan de hand is met mij. Dus ik denk dat ik daar dus ook voor een diagnose ga. 

Zogenaamd blij doen bij mijn vader gaat niet meer, Hij had het al gelijk in de gaten dat er iets was. 

Bij mijn moeder, Oma, Vrienden kan ik nog wel gewoon doen aslof ik blij ben. Maar ik weet niet hoelang ik dat nog ga volhouden. 

Gr, anoniem

-onnodige quote verwijderd-

Ja dat s zeker zo. Mannen laten ook minder hun gevoel zien dan wij vrouwen. 

Reageer