Depressie

  • 27 December 2020
  • 3 reacties
  • 91 Bekeken

Badge

Hey, ik ben Nina 13 jaar en denk dat ik een depressie heb. Thuis doe ik met altijd voor als het vrolijke meisje ,maar als ik even naar boven ga barst ik in tranen uit, soms word ik zo boos op mezelf dat ik mezelf ga slaan of met mijn hand tegen de muur aan ga slaan. Maar ik kan me voor doen als een vrolijk persoon, dus kan ik dan wel een depressie hebben? ik kan hier niks over vinden op internet. Mijn vader en moeder hebben vroeger ook een depressie gehad, zou het kunnen dat er iets erfelijk is? Geef me alsjeblieft tips want ik heb het nodig….


3 reacties

Reputatie 5
Badge +6

Hoihoi, 

 

Depressie is niet erfelijk hoor, dat is iets mentaals, niet lichamelijk. Je kan natuurlijk altijd met de kindertelefoon bellen, lucht altijd wat op! Verder zou een sport kunnen helpen met depressie, en je wordt er gelijk ook lichamelijk sterk van. Verder is praten met je familie of vrienden altijd handig, je mentor kan ook…. maar het je depressie. Veel geluk nog.

 

flopflop13🔴⚪️🔴

Hoi ninaatje,

Je vroeg je onder andere af of je wel depressie zou kunnen hebben als je je altijd voor kan doen als ‘dat vrolijke meisje'. Natuurlijk kan je dan ook depressie hebben, want vaak verbergen mensen die depressie hebben juist hun gevoelens. Daarom doen ze net alsof ze vrolijk zijn en er niks aan de hand is om het niet aan de buitenwereld te verraden. 
Als je denkt dat je depressie hebt zou ik hulp proberen te zoeken. Ik weet niet precies hoe dat gaat, of je dan naar een psycholoog wordt gestuurd of naar iets anders, ik weet het niet. Maar daar kan vast de Kindertelefoon antwoord op geven. Ook zou ik er is proberen met je ouders over te hebben. Ik snap dat dat misschien heel moeilijk of spannend is, maar misschien kan het je wel helpen. En dat is het gene wat nu telt. Als je bang bent dat ze je misschien niet gaan geloven of je niet serieus gaan nemen, kan je dat aangeven aan het begin van het gesprek. Dus dan begin je gewoon met “ik wil eigenlijk iets vertellen, maar ben bang dat jullie het misschien niet serieus gaan nemen of me niet geloven”. Dan zal er een belletje in hun hoofd gaan rinkelen met dat ze open moeten staan voor datgene wat ze dan te horen gaan krijgen.

Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen en dat het snel beter met je zal gaan. 

- Anoniempje_2005

Badge +1

Depressie is niet erfelijk hoor, dat is iets mentaals, niet lichamelijk. 

 

Wat goed dat je meedenkt! De informatie die je geeft, klopt alleen niet helemaal. Voor correcte informatie verwijzen we je naar Grip op je Dip - Oorzaken. Hier wordt onder andere de invloed van aanleg bij depressie uitgelegd. 

Reageer