Skip to main content

Hoi dit is mijn (M13) 2e topic. Dit is een hele andere dan mijn vorige maar is ook super best wel dringend. Het gaat over een vriendin van mij. Heel vaak zegt ze dat ze depressie heeft, maar ze maakt er ook heel veel grapjes over. Ze heeft zichzelf ook vaker gesneden. Maar het probleem is wat jullie waarschijnlijk heel raar en gemeen van mij gaan vinden maar, ik denk dat ze het express doet en helemaal niet depressief is maar dat ze het faked en dat ze snijd zodat het echt lijkt. Nu zal je misschien denken dat het super stom van mij is maar ik vraag aan jullie of jullie tips voor mij hebben hoe ik erachter kan komen of ze echt of neo depressief is. Ik vraag dit omdat ik zelf ook depressief ben geweest ik heb toen ook gesneden. Ik had eigenlijk best wel geluk want mijn klasgenootje had krassen op mijn arm gezien en is toen naar de mentor gegaan. Die heeft dat gemeld bij mijn ouders, en toen op die avond kwam mijn moeder naar me toe en vroeg of we konden praten. Die avond had ik alles verteld aan me ouders en me broer. Het was echt een opluchting. Snijden had ik sinds die avond niet meer gedaan, maar ik voel mezelf wel soms nog best depressief of heel erg down. Die gevoelens en dat van mijn vriendin erbij word heel erg veel. Daarom vraag ik voor tips en hulp.

 

Alvast bedankt

Groetjes Disney

 

Hey Disney

 

Een vriendin van je vertelt over haar depressie en snijdt zichzelf, maar jij hebt bij momenten twijfels bij de ernst van haar depressie. Zelf heb je je in het verleden en nu ook nog best naar gevoeld, waar je de nodige hulp voor hebt gekregen. 

 

Of je vriendin haar depressie nu faket of niet; dat ze snijdt is zorgwekkend. Denk je hiermee ook naar een mentor toe te kunnen, net zoals in het verleden een klasgenoot voor jou naar een mentor toe ging? Als je vriendin zich al zou snijden voor ‘aandacht’, is het misschien wel goed dat ze die aandacht krijgt. Dan stopt ze misschien wel met dit zelf-destructieve gedrag. 

 

‘t Is niet de bedoeling dat jij je naarder gaat voelen door het gedrag van deze vriendin. Bekommer je gerust om haar, dat siert je, maar maak ook tijd voor jezelf, waarin je tot rust kan komen. Bespreek de situatie eventueel met je ouders, zodat je er niet meer alleen voor staat. 

 

Gr. Kenshin


Hey,

Voor veel mensen is hun depressie en hoe zich dit uit heel verschillend. Ik ben bv al jaren depressief. Ik ga gewoon naar school en sport, maar voel me vreselijk. Ik heb me gesneden en dit zo goed mogelijk verborgen gehouden. Depressie is nooit een geheim voor mij geweest en ik ben hier heel open over naar vrienden en op school naar docenten bv. Ik maak er ook veel grappen over, dat maakt het voor mij makkelijker om ermee om te gaan. Dat betekent niet dat mijn depressie minder erg is. Nu ik ben gestopt met snijden verberg ik mijn littekens niet meer. Ze zijn geen groot geheim zegmaar en als ik zwem met vrienden bv dan zien zij ze ook. 

Een vriendin van mij is depressief geweest. Zij kon alleen nog maar in bed liggen en is een jaar gestopt met school. Nu ze weer helemaal ok is kan ze er ook open over praten. Ze maakt er geen grapjes oid over.

Dit zijn al 2 hele andere dingen. Echter zijn we allebei zwaar depressief (geweest). 

Sommige mensen zijn open, omdat zij hier geen problemen mee hebben. Sommige mensen zijn zo open omdat ze inderdaad aandacht willen, maar meestal niet om een "slechte reden". Zoals Kenshin al zei is het sws zorgwekkend dat ze zich snijdt. Je vraagt niet op zo'n manier aandacht als er niet echt iets aan de hand is. Misschien is het niet per se een depressie, maar waarschijnlijk speelt er wel iets.

Zou je hier met haar over in gesprek kunnen gaan? Of anders na de vakantie met jouw of haar mentor? 

Probeer haar in ieder geval wel serieus te nemen tot je concreet bewijs hebt dat ze het faket. Het is namelijk schadelijk als ze niet serieus genomen wordt, terwijl er wel iets aan de hand is.

Verder is het voor jou ook oké om afstand te nemen van die vriendin. Leg haar uit dat je het heel lastig vindt om haar te helpen terwijl het niet goed met je gaat. Je kan aangeven dat je tijdelijk wat afstand zou willen nemen om aan jezelf te denken.

Gr. Pin


Zelf denk ik dat je het het beste kan zien als dat meisje er veel over verteld, of dat ze gelijk aandacht zoekt. Mensen die depressief zijn laten het heel vaak niet merken. Aan hoe je het omschrijft denk ik dat ze het faked. Wat niet goed is want ze doet zichzelf pijn om aandacht.


@Kenshin  hey heel erg bedankt voor je reactie!❤️ Ik zou heel graag naar har mentor toe willen maar dat kan niet omdat ik op een andere school zit. Ik had het zeker gedaan als ik bij haar op school zat. Haar moeder en zus weten er ook van maar willen geen hulp inlichten.


@Pin heel erg bedankt voor je reactie en tips!❤️ Ik kan der zeker wat mee


@anoniemegast43  ja daarom, ik weet echt niet zo heel goed wat ik ermee moet. Maar ik blijf der zeker steunen tot dat ik het zeker weet!❤️


Zou je, als jullie op een andere school zitten, soms met deze vriendin zelf kunnen praten, zoals Pin voorstelde? Misschien dat ze zelf wel naar haar mentor of een andere vertrouwenspersoon toe durft.

 

Gr. Kenshin


@anoniemegast43  ja daarom, ik weet echt niet zo heel goed wat ik ermee moet. Maar ik blijf der zeker steunen tot dat ik het zeker weet!❤️

Ja het is idd het beste om te steuenen totdat je het zeker weet. Zometeen faked ze niet en is het wel echt. Dan sta je ook een beetje voor paal.


Reageer