Vraag

Depressie?

  • 24 April 2019
  • 2 reacties
  • 94 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Ik ben een jongen van 15 en ik ben best wel ongelukkig.

ik heb best wel veel vrienden maar er zijn maar een paar mensen waarbij ik me veilig voel. Ik heb altijd het gevoel dat iedereen me aardig moet vinden en dat is echt heel erg vermoeiend. Ik heb de hele dag stress over of ik bijvoorbeeld naast die ga fietsen of naast die andere en of diegene dat wel wil etccccccc. Het is echt super vermoeiend. Ik denk alleen maar aan anderen en hoe ik iedereen behalve mezelf gelukkig moet maken.

dit is echt heel vervelend en echt heel vermoeiend. Wat moet ik doen?

2 reacties

Hey!

Ik denk niet meteen dat je een depressie hebt, maar ik merk wel dat je het echt lastig hebt.

Je probeert enorm te voldoen aan de verwachtingen van anderen en cijfert daarom jezelf soms weg.
Het is in de puberteit vrij normaal om er heel erg bij te willenhoren, maar op het moment dat jij je er echt ongelukkig door gaat voelen is het niet meer oké.
Je hebt wel enkele mensen dieje vertrouwt. Zou je het zien zitten om er met hen eens over te praten?
Weet jij hoe je jezelf gelukkig kunt maken? Word je bijvoorbeeld gelukkig van gamen of buiten zijn of...?
Je kunt proberen eens je planning te bekijken en daar tijd in reserveren voor de dingen die jou écht gelukkig maken.

Het lijkt me ook handig om je zelfvertrouwen wat je vergroten. Je kunt eens een kijkje nemen op noknok. Daar vind je ook informatie en tips rond je goed in je vel voelen.

Je kunt jezelf proberen te verplichten iets te doen zonder het op voorhand te plannen, zoals met wie je gaat fietsen. Probeer ook eens relaxatieoefeningen, op een moment waarop je gaat stressen kan dit je helpen.

Groetjes
Lot
Hey,

Je schrijft dat je jezelf volledig wegcijfert, om maar door andere leuk gevonden te worden. Je vindt dit erg vermoeiend. Dat kan ik me wel voorstellen ja!

Het zou goed voor je zijn om meer aan jezelf te denken, maar dat had jij vast ook al bedacht! Op die manier kun je ontdekken wat jij wil, in plaats van dat je gokt wat anderen willen.

Want het is vaak ook nog maar gokken wat anderen van je willen. Je bent dagelijks bezig om aan verwachtingen te voldoen die je voor jezelf hebt opgelegd. Is het niet veel leuker als je jezelf bent? En dat mensen jou zien, in plaats van een versie van jou die zo stresst?

Misschien kun je een momentje maken (iedere dag of week bijvoorbeeld) waarin je tijd aan jezelf gaat besteden. Even geen verplichtingen, gewoon iets wat jij leuk vindt. Een hobby, een sport, even tv kijken of een boek lezen. Bedenk het maar en doe het maar!

Je titel is Depressie? Net als xLotx denk ik niet dat je een depressie hebt, maar dat je je wel flink naar kan voelen. Is er iemand in je omgeving waarmee je hierover kan praten. Soms kan dat heel fijn zijn en kan iemand anders je een perspectief bieden wat je zelf niet kon zien. Is er iemand in je omgeving die je vertrouwt en waarmee je wel zou willen spreken?

Gr. Pin

Reageer