Vraag

Depressie

  • 30 December 2018
  • 6 reacties
  • 143 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Waarom is depressie een trend?

voor sommigen is het een grap.. maar het is een ziekte..

6 reacties

Hoi Kipnoedels,

Waarom depressie een trend is? Dit is mijn theorie: de psychiatrie en farmacie hebben er voordeel bij wanneer er veel mensen zijn met een depressie, zodat ze er medicijnen in kunnen pompen. Ook past het labelen van mensen echt bij deze eeuw, want dat doen we ook maar al te graag. Een depressie wordt enorm breed genomen. Zo breed dat suïcidale mensen die alleen nog maar in hun bed liggen dezelfde sticker krijgen als iemand met een 3 weken lang durend dipje. De verschillen binnen de groep zijn te groot. Iedereen kan zowat die depressie krijgen en daarom wordt het minder serieus genomen. Mensen die écht een depressie hebben, worden nu geassocieerd met die kleine gevalletjes. Op die manier ontstaat er een groot beeld dat depressie helemaal niet zo ernstig is.

Dat is dus een theorie. De andere is simpeler: we wonen in Nederland. Hier vinden we het super tof om met ziektes en aandoeningen te schelden. Mensen schelden met autist in situaties waarbij mensen gedrag vertonen wat niet eens in de buurt komt van autistisch gedrag. Mensen gebruiken de ziektes en aandoeningen verkeerd, waardoor het beeld van zo'n ziekte verdraaid wordt en minder serieus wordt. Men ziet de ziekte niet meer, alleen de grap, meme of het scheldwoord.

Tot slot: Je depressief voelen kan natuurlijk iedereen hebben. Dat is een momentopname. Iedereen kan zich depressief voelen, zonder daadwerkelijk depressief te zijn. En dan maakt men wel eens een grapje ter overdrijving. "Ik voel me depressief." Wordt dan "Ik heb een depressie." En dat valt op zich wel zwarte humor te noemen en daar houd je van of niet. (Ik persoonlijk wel, maar ik heb dan ook een depressie, dus bij mij is het gerechtvaardigd 😉)

Gr. Pin
Ik denk dat depressie een trend is omdat er de laatste jaren veel aandacht aan wordt besteed. Mensen horen graag bij de groep die aandacht krijgt en daarom benoemen ze zichzelf al snel depressief op het moment dat zij zich verdrietig voelen of door de pubertijd gaan (veel emoties).
Zoals Pin al noemde 'Ik voel me depressief' wordt al snel 'Ik bén depressief'.

Verder zijn er ook veel meer mensen daadwerkelijk depressief. Zelfmoordcijfers stijgen al jaren en zijn de afgelopen jaren behoorlijk toegenomen.

Wat betreft de grappen en memes denk ik niet dat deze per se slecht zijn. Ik denk dat er sowieso vier verschillende personages zijn die deze grappen maken en memes plaatsen. Het verschil is van buitenaf vaak lastig te weten te komen.

1. Mensen die daadwerkelijk depressief en suïcidaal zijn en door grapjes en memes met deze gevoelens omgaan. Het zou ook bij deze mensen een roep om hulp kunnen zijn.
2. De mensen op zoek naar aandacht die ik eerder al heb genoemd.
3. Mensen die over zelfmoord grappen maken om aan te geven hoe erg of slecht ze iets vind.
Voorbeeld: 'Ik ga liever dood dan dat ik naar een les van meneer Verschrikkelijkedocent ga'
Ik heb het idee dat dit ook wel bij nummer vier past. Maar niet iedereen van nummer drie wil door zijn uitspraken depressie ook daadwerkelijk belachelijk maken.
4. Mensen die depressieve/suïcidale mensen belachelijk maken. Ik denk door de mensen die zich al snel depressief benoemen voor aandacht en het feit dat je overal over depressie hoort wordt het niet meer serieus genomen. Want als het vaker voorkomt zou het ook wel minder ernstig zijn toch?
Dit zijn geen keiharde feiten, maarja..:

Het kan zijn dat er meer mensen worden gediagnostiseerd met een vorm van depressie dan voorheen, maar het kan ook meer media-aandacht hebben gekregen. Hierdoor kan er van een muis een olifant worden gemaakt.

Sowieso zijn de problemen veranderd en om mijn beeld uit te leggen zal ik de piramide van Maslow gebruiken. Dat is , zoals je kunt zien, een visualisatie van de menselijke behoeften. Je begint onderaan en probeert zo de top te bereiken.


Wij, hier in Nederland, zijn de tijden voorbij waarin voedsel en onderdak niet gegarandeerd waren.
De laatste keer dat daar echt sprake van was moet wel de Tweede Wereldoorlog zijn.

De volgende stap is veiligheid, orde en algemene gezondheid. Je zou kunnen zeggen dat vele mensen in ontwikkelingslanden daar nog mee worstelen.

De volgende twee trappen zijn wat relevanter voor ons:
Sociaal contact, vrienden, relaties, liefde en meer van dat soort dingen vormen de derde trap.
Op het forum zie je hier al wat dingen van terug: mensen hebben geen of weinig vrienden, voelen zich buitengesloten of zelfs eenzaam en ze kunnen geen relatie aangaan met diegene waar zij op vallen.

De trap erboven gaat met name over iemands plaats in een groep, dus respect, waardering en dat soort dingen.
Wederom zul je topics vinden die daarover gaan: mensen die worden gepest en mensen die zichzelf waardeloos vinden.
Daarbij speelt sociale media ook een rol:
Mensen worden daar niet altijd even goed behandeld, maar het is ook niet al te motiverend als je telkens jezelf vergelijkt met die "perfecte" mensen.

Mensen zitten dus rond die fases met behoeftes die zij willen voldoen, zonder dat zij daar zelf een oplossing voor hebben.
Na een tijd zal dat natuurlijk een tol hebben op die mensen.
En als je dat koppeld met alle bronnen van stress die men heeft gefrabriceerd, alles moet sneller, beter op het werk en andere plaatsen etc. , dan krijg je natuurlijk niet de meest blije mensen.

Maarja, dat is slechts een ideetje van mij.
@MensPersoon
Dus omdat het moeilijker is om te voorzien in onze volgende behoeftes, wordt men eerder ongelukkig? Onder aan de piramide is men eerder tevreden, omdat het minder heeft. Bovenaan worden we veeleisender. Is dat wat je eigenlijk zegt? Klinkt wel logisch.
Iedereen streeft ernaar om die laatste stap te voltooien, maar ik zou zeggen dat elke trap in complexiteit toe neemt.
Jezelf van voedsel voorzijn is vrij rechtdoorzee, maar relaties.....
Dus jouw interpretatie klopt ook grotendeels met de mijne.
hi,

of het een trend is? idk ga ik niet over oordelen.
echter zijn er in de afgelopen jaren wel veel meer depressies.
ik zelf denk dat dit door de wereld komt, social media word je heel snel gediscrimineerd. racisme is bijna overal. en we denken alleen nog maar aan ons zelf(de meeste), hierdoor verwaarlozen we andere mensen die hierdoor dus depressief kunnen worden.

dat mensen er een grap over maken heeft veel redenen zoals hierboven, ik zelf maak er ook "grappen" over maar dan wel betrekkelijk op mij.
mensen die bijv een depressief iemand uitlachen of dergelijke, tja die hebben er nooit mee te maken gehad en aangezien een depressie onderschat word en er heel snel gedacht word; dat is morgen wel weer weg.
worden er veel grappen over gemaakt.

daarnaast ben ik het Menspersoon eens, iedereen stelt de hele tijd nieuwe doelen(logisch, dat zit in de mens.), echter word het na een aantal doelen ook moeilijker om het volgende doel te halen, wanneer je dit niet haalt kan je het gevoel van falen krijgen.(zo denk ik tenminste over wat Menspersoon zei)

Reageer