Skip to main content

Hoi,

ik stel me even voor. ik ben sjoerd (niet echte naam) en ben 14 jaar. Ik ben de laatste tijd erg sad enzo. ook vind ik het op school niet meer leuk. alle negativiteit wordt op mij afgerekend. niemand houd meer van me. ik zie het leven niet meer zitten. maar ik weet wel dat ik een paar vriendinnen heb die wel om mij geven. soms denk ik dat ik voor mezelf moet kiezen en gewoon mezelf moet laten gaan. kan iemand advies geven hoe ik mijn problemen kan oplossen?

Heyy Sjoerd_2007!

 

Wat naar dat je je zo voelt..

 

Misschien lijkt zelfmoord een oplossing, die is het echt niet! Als je denkt dat je jezelf wat aan gaat doen kan je altijd contact opnemen met 113. Verder kan je ook iedere dag tussen 11:00 en 21:00 bellen of chatten met de kindertelefoon.

 

Link naar 113 > https://www.113.nl

Telefoonnummer 113 > 0800-0113

Telefoonnummer de kindertelefoon > 0800-0432

 

Ondanks dat je aangeeft dat er voor je gevoel niemand meer van je houdt denk ik dat dat echt niet zo is! Er zijn echt mensen die er voor jou zijn en die jou willen helpen en steunen. Ik denk dat het een goed idee is om met iemand te gaan praten in je omgeving. Je kan gaan praten met je ouders of met je mentor, je huisarts, een docent, familielid, je goede vrienden of een vertrouwenspersoon. Praten is misschien een grote stap, maar het lucht echt op! De mensen in je omgeving kunnen je dan helpen om te kijken hoe je je weer wat beter en vrolijker kan gaan voelen. Als je het echt heel eng vind om te praten kan je ook een brief schrijven aan iemand in je omgeving en die geven dat is misschien wat makkelijker voor je.

 

Tegen je negatieve gedachtes kan je proberen om afleidingen te zoeken. Je hebt vast een hobby die je leuk vind om uit te voeren! Je kan bijvoorbeeld een stukje wandelen als je hoofd even vol zit, of een leuk muziekje luisteren, een boek lezen of een tekening maken. Iets wat je leuk vind om te doen!

 

Verder werkt het misschien ook om je gedachtes op te schrijven op papier of om een soort van dagboek bij te houden. Dan schrijf je als het ware al je negatieve gedachtes uit je hoofd op het papier waardoor je (tijdelijk) verlost bent van alle negativiteit in je hoofd! Dat is iets wat mij persoonlijk goed helpt.

 

Groetjes van mij!


Reageer