De waarheid vertellen of niet?

  • 5 February 2018
  • 3 reacties
  • 139 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoii,

Ik heb mezelf weer eens in een situatie gebracht waarvan ik niet weet wat ik er mee aan moet.
Drie weken geleden kwam ik erachter dat een hele goede vriendin van me zichzelf gesneden had. Ik heb er toen naar gevraagd, en ze heeft me het verhaal verteld, waar ik best wel van schrok. Ik wilde toen eigenlijk al meteen mijn mentor (hij is ook vertrouwenspersoon, en omdat ik de mentor van mijn vriendin alleen van gezich ken vind/vond ik het fijner om naar mijn mentor als vertrouwenspersoon zijnde te gaan), maar ze heeft me toen overgehaald dat niet te doen, ze wilde dat echt niet omdat ze bang was dat ze het dan aan haar ouders moest vertellen, en zij zijn juist "het probleem" (ik ga de hele situatie niet uitleggen uit principe en uit respect naar haar, maar het ze heeft in ieder geval hulp nodig) en omdat ze niet beseft dat ze hulp nodig heeft. Ik heb besloten om het even aan te kijken, maar nadat ik merkte dat het veel slechter met haar ging en ik dinsdag zag dat ze zichzelf weer gesneden had (ze had haar mouwen opgestroopt toen, wat ik ook interpreteerde als een soort "noodkreet"), heb ik het toch aan mijn mentor verteld. Hij heeft het aan haar mentor verteld, die haar uit de les heeft gehaald om met haar te praten. Ze kwam helemaal overstuur terug, het uur erna hadden wij als enige 2 een tussenuur en heeft ze met me gepraat over de consequenties hiervan en hoe extreem kt ze het vond en hoe erg ze zich zorgen maakte over het 2e gesprek en dat ze wel snapte dat degene die het verteld had het goed bedoelde maar dat het alleen maar averechts werkte enzovoort ivm haar ouders. Ze weet en denkt niet dat ik het ben. Ik voel me intens schuldig, ik weet wel dat ik het goede gedaan heb, maar ze snapt zelf niet dat ze hulp nodig heeft en daarom gaat het alleen maar veel slechter met haar nu. Ik ben niet eerlijk tegen haar, maar ik weet niet of ze het aankan als ik haar nu vertel dat ik het was, aangezien dat betekent dat de enige die ze vertrouwt haar "verraden" heeft.
Ik wil haar heel erg graag helpen en daarom praat ik met haar, maar op dit moment kan ik het zelf niet aan (ik zit op het randje van overspannenheid en verder zit ik ongeveer in dezelfde situatie als zij, ander verhaal)... ik weet niet of ik haar de waarheid moet vertellen of niet?
Sorry voor het onsamenhangende verhaal, het is op het moment nogal chaos in mijn hoofd?

3 reacties

is heb het ook mee gemaakt dat ik me zelf heb gesneeden en toe had iemand het ook tegen me mentoor gezecht en toen tegen me moeder en toen waarn alle scherpen voorwerpen weg
- aangepast door de Kindertelefoon ivm forumregel 6+7

Hoii! Ik snap dat je in een vervelende situatie terecht bent gekomen, maar jij deed wat jij dacht dat goed was en het is ook goed dat je het hebt vertelt. Misschien moet je eens aan haar vragen of jullie er samen niet mee naar haar ouders kunnen gaan. Het zou zeker fijn zijn voor haar ouders als ze weten wat er aan de hand is. Het komt wel goed x
Allereerst, heel goed dat je het hebt verteld aan joun mentor! Ze heeft hoe dan ook hulp nodig. Ik weet niet precies hoe haar thuis situatie is, maar ouders hebben altijd het beste met hun kinderen voort. Dus misschien willen de ouders van joun vriendin haar ook alleen maar helpen? Ook hebben de meeste scholen een soort van psycholoog of vertrouwingspersonen op school, misschien kan dat helpen? Het is belangrijk dat jou vriendin erover blijft praten. Het maakt niet uit met wie, maar praten is echt heel erg belangrijk.
Ik snap dat je je schuldig voelt, maar je hebt echt het goede gedaan. Misschien kan je haar eens vertellen dat je je heel veel zorgen over haar maakte en dat je niet zo goed wist wat je ermee moest en toen naar je mentor bent gegaan. Ook kan je haar vertellen dat het belangrijk is dat ze hulp nodig heeft, ongeacht haar ouders.
Ik hoop dat het je een beetje geholpen heeft, komt goed!

Reageer