Vraag

Centraal examens te verplaatsen?

  • 1 May 2019
  • 9 reacties
  • 255 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hey ik zit met een voor mij groot probleem,

ik zit met een zware burn-out vlak voor het eindexamen (wel gespreid, dus helft vakken). Ik heb nog van alles geprobeerd om toch te kunnen leren. Maar nu kan ik echt niets meer. Het werd er alleen maar erger door. Ik zou het verschrikkelijk vinden om de centraal examens te missen. Ik sta er namelijk nu met mijn schoolexamens voor deze vakken erg goed voor (zevens en achten). Ik heb daar keihard voor moeten werken ( veel te hard ook trouwens, omdat ik alsmaar bang was dat ik t anders niet zou halen... stom van me) in een vreselijk moeilijke tijd met allemaal drama, dus met vallen en opstaan. Dus t zou me pijn doen als ik t dan op t laatste moment zou moeten opgeven. Als je je centraal examen niet haalt, dan moet je weer helemaal overnieuw beginnen ook me de schoolexamens en het centraal heeft ook weer een hele andere cijfernorm enzo. Ik zie over een week pas de mensen van mn school. Wat zouden ze zeggen? Is er een tweeede kans? Centraal examen valt niet te verplaatsen he? En ik schaam me zo, omdat er al zoveel schoolexamens voor mij verplaatst waren, ik schaam me zo dat het dan nu bij het centraal examen weer mis gaat. Als je zo veel problemen hebt dat je examens steeds moet worden uitgesteld hoor je toch niet op een normale school. Zoveel schaamte. Maar ook zoveel paniek, omdat ik bang ben dat ik mn centraal examen niet kan doen.

9 reacties

Wil iemand me alsjeblieft helpen. Ik weet niet wat ik doen moet.
Reputatie 3
Badge +8
Hey,

Wat ongelooflijk vervelend dat je zo vlak voor je eindexamens met een burn-out te kampen hebt.
Het lijkt mij verstandig om zo snel mogelijk je school (mentor of decaan bv) in te lichten over dit probleem. Zover ik weet mag je namelijk als je een geldige reden hebt een eindexamentoets alsnog maken in de periode dat de herexamens worden afgenomen (tweede tijdvak). Ook al mis je alle examens in het eerste tijdvak. De vraag is of de directeur van je school de problemen die jij ervaart als een geldige reden bestempeld, maar daar kom je alleen maar achter door het hem voor te leggen. Je geeft aan dat er al eerder examens voor je verplaatst zijn dus je school is in ieder geval al op de hoogte van de moeilijkheden die jij ervaart.

Ik vertrouw erop dat er tenminste iets voor je geregeld kan worden en dat óók jij ergens midden juni te horen zal krijgen dat je geslaagd bent. Je hebt al zulke mooie cijfers gehaald dus aan je vaardigheden zal het niet liggen. Veel succes in ieder geval.

P.S. Het officiële reglement rondom het eindexamen kun je hier vinden.
Ah heel erg bedankt voor je reactie! Dat is erg fijn. Nu is het vakantie dus kan ik helaas geen contact opnemen met de school, maar over een week wel. Ik doe het dan meteen en hopelijk is het dan nog in zo’n korte tijd te regelen. Alleen dan heb je dus geen herexamen meer? Dus je mag niet herkansen dan? Weet jij dat?
Reputatie 3
Badge +8
Ondanks dat het vakantie is kun je denk ik het beste alvast een e-mail sturen naar bijvoorbeeld de decaan, mentor of de persoon die toestemming heeft gegeven je schoolexamens te verplaatsen. Desnoods CC je ze allemaal. Een van de ontvangers checkt ongetwijfeld de mailbox weleens. Bovendien heb je het dan ook direct aangegeven toen het probleem ontstond en geef je hen ook meer tijd om eventuele maatregelen te treffen.
Het lijkt erop dat je het allemaal zelf wil doen, maar misschien is het verstandig om je ouders erbij te betrekken. Alles wat ik zeg moet je namelijk niet zomaar als waarheid aannemen, want voor hetzelfde geldt is het allemaal onjuist. Het wel of niet verplaatsen van de examens kan zomaar het verschil zijn tussen wel slagen en het jaar overdoen. Niet echt onbelangrijk dus.

Ik neem aan dat de herkansing, mocht je deze nodig hebben, dan in het derde tijdvak zal plaatsvinden.
Hey dankjewel. Ik kan helaas geen hulp vragen aan mijn ouders dit keer. Zij zitten in een scheiding en zijn helemaal in de war. Verder heb ik erg onder hun boosheid te lijden. Ze reageren t af op mij. Is erg heftig allemaal.

Oke, ik hoorde dat het derde tijdvak augustus is. Dus de zomervakantie. Dus dat zou wel betekenen dat ik mn vakantie af moet zeggen bijvoorbeeld. Heb ik er wel voor over dan.
wie mij toestemming gaf om schoolexamens te verplaatsen, was de eindexamencommissie (ik denk onafhankelijk van mijn school). Ik heb daar helaas geen mailadres van. Ik zal mijn mentor enzo iig mailen!
Hey,

Ik heb weinig aan te vullen op de reactie van Cujiua. Ik denk inderdaad dat het wel mogelijk moet zijn om examens af te nemen in het tweede tijdvak. Er moeten vast wel speciale regelingen zijn voor situaties als deze. Het zou ook zuur zijn als je zakt omdat je bv een auto-ongeluk krijgt op de dag van je examens. Daar moet vast een oplossing voor zijn!

Neem inderdaad zo snel mogelijk contact op met je mentor, zodat deze dingen geregeld kunnen worden!

Gr. Pin
Reputatie 3
Badge +8
Hey dankjewel. Ik kan helaas geen hulp vragen aan mijn ouders dit keer. Zij zitten in een scheiding en zijn helemaal in de war. Verder heb ik erg onder hun boosheid te lijden. Ze reageren t af op mij. Is erg heftig allemaal. Excuus voor de suggestie. Had eerst even je eerder geplaatste topics moeten bekijken..
Ahh, dat maakt echt helemaal niks uit hoor!!

Reageer