Vraag

Burn-out vlak voor schoolexamens

  • 16 October 2018
  • 3 reacties
  • 541 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hi!

Ik zit in 6VWO. Ik heb een burn-out. Overal pijn in mijn lijf. Over anderhalve week heb ik SE(schoolexamens)-week. Ik heb de drag van mezelf om hier toch hard voor te leren, want ik wil ze zo graag goed maken. Iedereen moest mij overtuigen echt minder te gaan doen. Maar dat lukte echt nauwelijks, want de drang om het allemaal perfect te doen, zit zo diep in mij. Uiteindelijk moest ik me er toch aan overgeven en ben ik dus maar heel weinig op een dag gaan doen. Helaas bleek dit ook al teveel te zijn. Bijv. Gister: Na 6 uur films kijken, voelde ik me weer goed, dus ik begon weet met mijn huiswerk, maar na 5 minuten stortte ik weer compleet in. Ik kan gewoon niet accepteren dat ik een burn-out heb. Ik moet leren van mezelf. Mijn hoofd wil zo graag, maar mijn lichaam kan niet meer. Weet iemand wat ik kan doen?

Het probleem is: Als ik deze SE-week mis worden er 1) of enen ingevoerd 2) of ik moet een tussenjaar nemen.

Optie 1 is geen goed idee en optie 2 wil ik al helemaal niet, want de stof van 5vwo zit nu zo goed in mijn hoofd voor het centraal eindexamen en ik ben al een keerg gedoubleerd (wel op de basisschool) en doe gespreid examen (6vwo in twee jaar. Nu zit ik in mijn eerste jaar), dus dan ben ik relatief zo oud als ik mn diploma heb en ik wil zo zo graag gewoon goed leren en naar school, zo graag, maar mijn lichaam heeft echt rust nodig.

Weet iemand wat ik kan doen? Op school bespreken heeft geen zin, want de school doet niet veel en als ze wat doen, dan duurt het heel lang. Verder zeggen mensen van doe wat je kan voor de se’s dat helpt mij ook niet, want ik kan namelijk niks.

laatste vraagje: ik maak me beetje zorgen over dat ik al 2 maanden niet ongesteld geworden ben (en de allerlaatste keer dat ik was, deed heet heel veel pijn, wat ik eerder niet zo gehad heb)😬 Dat geeft dus echt aan dat mijn lichaam teveel gehad heeft. Maar dat komt toch weer gewoon terug? Dat kan toch niet voor eeuwig gestopt zijn?

3 reacties

Hoi Loes,

Mijn voorstel: Je maakt gewoon je SE en doet wat je kan. Als je resultaten tegenvallen, dan neem je alsnog een tussenjaar. Dan kun je volgend jaar gewoon weer opnieuw beginnen. Dan heb je het in ieder geval geprobeerd en als het mislukt heb je een mooi bewijs voor jezelf dat het echt beter is om rust te nemen.

Verder heb ik er eigenlijk niet zo veel over te zeggen. Rust nemen (dus dat tussenjaar) lijkt mij sowieso beter, maar jouw situatie lijkt op die van mij, dus ik weet dat ik kan zeggen wat ik wil, maar dat gaat je niet helpen. Jij stopt pas met school als iemand je het hele jaar vastbindt aan je stoel.

En nee, jouw doorzettingsvermogen is in deze situatie geen goede eigenschap. Het zit je eigenlijk een beetje in de weg. Daarom denk ik dat je er goed aan zou doen, om dat doorzettingsvermogen te gebruiken voor je herstel.

Ik hoop dat het je lukt de juiste beslissing te maken,
Gr. Pin
Je kan eens bij de huisarts langs gaan om over je burn-out te praten, hij zal je wel tips kunnen geven. Ook m.b.t je menstruatie kun je bij hem terecht.
Ik zit momenteel ook in 6VWO en ik probeer een goede balans te vinden tussen ontspannen en aan schoolwerken. Zo begin ik na school met een half uur ontspanning (vaak tv kijken) Daarna ga ik mijn huiswerk maken en als ik het maakwerk af heb ga ik weer een half uurtje ontspannen en dan begin ik te leren. Ook probeer ik genoeg te slapen, omdat ik echt merk dat je beter kan leren/concentreren als je goed geslapen hebt.
Hee,

Ik zou de komende weken helemaal niks meer doen. Niet bewegen, niet je best doen, niet denken. Alleen dingen die je echt wil doen of vanzelf gaan, zoals eten en slapen. Geen enkel plan maken (alleen met een psycholoog als je die hebt). Niet weten hoe laat het is of welke dag het is. Over een paar weken zie je wel verder.

Bij gespreid examen mag je zelf kiezen wat voor vakken je doet, toch? Als je er nou minder doet? Alleen je profielwerkstuk (als je die niet al af hebt), je lievelingsvak en een hele makkelijke?

De rest van de tijd echt alleen maar bezig zijn met beter worden. Genoeg slapen, overdag rechtop zitten, na een tijdje ook af en toe naar buiten en een slaapritme aanhouden, en dat in stapjes steeds meer tot je je enigzins prima voelt. Dat gaat heel lang duren, maar je gaat je echt weer goed voelen. Zolang je je protectionisme opgeeft.

Ik doe ook gespreid examen om die reden. Ik weet hoe lastig het is. Maar je hebt niet zoveel keus.

D

Reageer