Vraag

Burn-out of depressie

  • 5 August 2023
  • 3 reacties
  • 75 Bekeken

Badge

Hoi allemaal, ik ben nieuw hier op het forum dit is mijn 2de topic. De laaste tijd gaat het niet zo goed met mij. Ik begin mijzelf ook irritant te vinden. En heb mij best wel eenzaam gevoeld door dat ik ruzie gekregen met mijn beste vrienden. Ook zijn mijn ouders gescheiden, dus daar heb ik nog veel last van. Ik heb een periode gehad dat het slecht met mij ging en dat ik iedere dag huilde. Toen kwamen er 2 personen in mijn leven waardoor ik mij minder alleen voelde maar helaas is dat begin van het jaar helemaal in de soep gelopen. Het gaat nu beter. Maar het is nog lang niet helemaal goed. Ik ben best wel een denker dus ik vroeg mij daarom af. Hoe merk je of je een depressie of Burn-out hebt? En wat is het verschil?


3 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Het verschil tussen een burn-out en depressie:

Mensen met een burn-out hebben veel klachten die ook voorkomen bij een depressie. Zo ben je vaak somber en lusteloos. Je kunt ook last hebben van schuldgevoelens, net als mensen met een depressie. Daardoor zijn een depressie en een burn-out soms moeilijk van elkaar te onderscheiden. 

 

Het verschil is dat een burn-out het gevolg is van langdurige overbelasting, terwijl een depressie ook kan ontstaan zonder dat er sprake is van overbelasting. Verder speelt aanleg bij het ontstaan van een depressie een grotere rol dan bij burn-out.

Bron: wijzijnmind.nl 

 

Vervelend dat je je zo naar voelt, kun je het er met iemand overhebben? Anders kun je misschien muziek luisteren als je je slecht voelt! Dat heeft mij heel erg geholpen❤️

Badge

Hey! Bedankt voor je antwoord. Ja muziek luisteren heeft me zeker geholpen  bedankt voor de tip! Dus als ik nu in een depressie zit. Voel ik me somber en lusteloos? Ik voel me dat wel ja, ook voel ik me gewoon niet gelukkig, en verdrietig. Maar is het dan raar dat ik wel de meeste tijd van de dag een lach op m'n gezicht heb. Ookal heb ik dat wel steeds minder en iedere dag heb ik zo'n moment waarop ik dan heel chagrijnig, verdrietig, boos of somber word? Herkent iemand dit?

Reputatie 6
Badge +3

Depressie is een toestand waarbij je brein bewust of onbewust zo ontevreden is over het gevoerde leven dat het in een toestand van hopeloosheid terecht komt. Kortom je bent zo ontevreden dat je brein de zin van het leven verliest. 

Een burn out heeft soortgelijke symptomen maar is iets compleet anders. Een burn out is een staat van het brein waarbij het brein zo overwerkt is dat het niets meer kan (of bijna niets meer of moeilijker). De gevoelens die hierbij vrijkomen zijn waarschuwingen van je brein dat je overbelast bent, ze remmen je.  Net als de pijn die je voelt aan het eind van een zware sportsessie in de sportschool die je waarschuwt dat je spierstelsel aan haar grenzen is. 

 

Reageer