Skip to main content
Vraag

Buitensloten voelen

• December 30, 2024
  • 1 reactie
  • 34 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hoi hoi, 

Ik ben 15 jaar en zit in de vierde. Sinds dit jaar zit ik op een nieuwe school, omdat je op de vorige alleen de onderbouw kon doen. De hele klas moest dus naar de andere school. Vorig jaar hadden we een vriendengroep van 8 meiden. Er zijn er 2 naar een ander niveau gegaan, maar er zijn er dit schooljaar ook weer 2 bij gekomen; we zijn dus met 8. We hebben de afgelopen 3 jaar bij elkaar in de klas gezeten en we zagen elkaar dus elke dag op school. Er waren ook wel een paar duo’s in de groep, zij konden dan net iets beter met elkaar/waren beste vriendinnen. Ik heb dat niet echt gehad. Ook sprak ik niet echt vaak buiten school met ze af, vaak alleen met een groepje. 

Dit jaar hebben we allemaal andere vakkenpakketten gekozen en zitten we allemaal verdeeld over 6 klassen. Sommige vriendinnen zie ik daarom nog bijna elke les, maar anderen zie ik alleen nog maar in de pauzes. Zij hebben ook allemaal wel nieuwe vriendinnen gemaakt in hun klas, ik heb ook wel nieuwe meiden leren kennen maar niet echt vriendinnen. 
Sinds dit school jaar nodigen ze mij ook minder uit voor dingen. Eerst was het alleen voor afspreken, maar nu ook niet meer voor hun verjaardagen, feestjes en kerst. Dit is best wel kut, want daardoor zit ik buiten school eigenlijk altijd thuis (omdat ik ook niet meer op een sport zit). Waarschijnlijk zit ik met oud en nieuw ook gewoon thuis, en als het zo doorgaat ook met carnaval etc. 

Het kutste vind ik nog dat ze de meeste plannen maken op school, waar ik bij ben. Ik hoor dus alles wat ze gaan doen, maar wordt niet meegevraagd. En ik vind het ook een soort van raar om mezelf uit te nodigen/ te vragen of ik mee mag. Ze gaan volgende zomer met z’n allen op vakantie en hebben het daar vaak op school over gehad. De 2 meiden die vorig jaar bij ons in de klas zaten maar nu niet meer gaan ook mee, maar ik ben niet meegevraagd. 

Een vriendin heeft laatst wel gezegd dat ik veel stiller ben dan vroeger, we kennen elkaar al sinds de basisschool. Dit is via onze ouders bij mij gekomen, dus ik heb het er nooit met haar over gehad. Ik heb hierna wel geprobeerd om meer te praten, maar ik heb eigenlijk niet zo veel toe te voegen in hun gesprekken. 

Heeft iemand tips wat ik kan doen, of dat ik gewoon andere vriendinnen moet zoeken ofzo? Want ik weet het niet meer. Alvast bedanktt!

Xx

1 reactie

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 4, 2025

Hey ​@Moniekkkkk, wat je beschrijft is echt heel rot en pijnlijk. Het voelt supernaar om buitengesloten te worden door een vriendengroep waar je al zo lang bij hoort.

Door schoolkeuzes en nieuwe vriendschappen groeien jullie uit elkaar, waardoor jij minder mee mag doen. Het is begrijpelijk dat je het moeilijk vindt om jezelf uit te nodigen, want niemand wil opdringerig overkomen als je het gevoel hebt dat je er eigenlijk al niet bij hoort.

Misschien helpt het om nieuwe vrienden te zoeken via hobby’s of clubs waar je mensen kunt ontmoeten die je echt waarderen. Praat ook met iemand die je vertrouwt, zoals een ouder, mentor of schoolpsycholoog, zodat je je gevoelens kunt delen.

Blijf jezelf, ook al ben je stiller dan vroeger, want je hoeft niet hetzelfde te zijn om erbij te horen. Je kunt ook kleine stapjes zetten, zoals één van je vriendinnen eerlijk vertellen dat je het jammer vindt dat je minder wordt uitgenodigd. Je verdient het om met mensen te zijn die je leuk vinden en respecteren.

xx liefs Wolf 🐺