Vraag

Buiten zijn niet fijn

  • 3 October 2021
  • 2 reacties
  • 62 Bekeken

Badge

Beste lezer, 

Ik heb een probleem. Ik zal deze zo goed mogelijk uitleggen! Maar eerst over mezelf. 
 

Ik ben een jongen van 16 die hoogsensitief is. Ik ben wel iemand die positief is ingesteld en er wat van wilt maken. 
Ik heb een hele goede thuissituatie en niks mankeert. 
 

Alhoewel ik een probleem heb met buiten zijn. Ik ben als ik buiten ben altijd heel erg op mijn hoede. Dit wordt erger en erger naar mate het donkerder wordt. Ik zou dus nooit mijn ogen lang dicht kunnen doen buiten omdat ik het gevoel heb alsof ik elk moment iets kan gebeuren. Dat heb ik ook als ik met mijn rug naar de openheid toe sta. Ik kijk heel erg veel om me heen altijd. Ik ben simpelweg nooit “chill” buiten. Dit speelt zich af waneer ik alleen ben of met 1 persoon. Waneer ik met meer personen ben heb ik dit, maar niet zo extreem. (Wel heb ik het nog steeds erg als het drukke plekken zijn ongeacht met hoeveel mensen ik ben) Ik ben nagegaan wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn en het enigste wat ik me kan bedenken is de omgeving waar ik woon. Want hier niet zo ver vandaan wonen heel veel probleem jongeren waarmee ik zelf ook te maken hebt gekregen o.a hele erge intimidatie etc. Alleen is dit toch wel een “ik” probleem want niemand anders die ik ken hier in de buurt heeft dit. En zit ik hier dus erg mee. Want ik ben eigenlijk de enigste die dit heeft. En dus wat gebeurd er? “He man, kom je mee naar de kermis?” En ik verzin dan een smoesje om niet mee te gaan terwijl de echte reden eigenlijk is dat ik ronduit “bang” ben. Een plek als de kermis wat veel bezocht wordt zijn veel mensen & dat is dus extra op mijn hoede zijn. Ook is de kermis hier waar ik woon een plek voor dat soort jongeren. Er is eigenlijk altijd wel problemen. Ik vind dit gewoon heel vervelend. En weet ik niet wat me staat te wachten als we een keer naar Amsterdam naar een kroeg etc bijv willen.

De waarheid vertellen tegen me vrienden gaat gebeuren. Niet zo zeer dat ik dit heb, maar als ze me gewoon meevragen naar bijv een kermis zeg ik: nee man ik voel me niet zo prettig bij de kermis. Dat zullen ze dan wel of niet accepteren. Dan zien we ook gelijk of het goede vrienden zijn of niet.

Maar ik vind het vervelend dat ik dingen mis met mijn vrienden of andere omdat ik niet mee wil gaan omdat ik weet dat ik me totaal niet fijn voel op veel bezochte plekken met veel mensen of buiten zijn met 1 a 2 personen.
 

Conclusie:

Ik ben erg op mijn hoede buiten en vooral in de avond en op plekken waar er veel mensen zijn. Dit vind ik vervelend want niemand van mijn vrienden heeft dit en hun gaan allemaal en ik ga niet waardoor ik dingen mis.

 

Nu is dus het ding. Wat in hemelsnaam kan ik hieraan doen. Mensen die eventueel advies kunnen geven? Bedankt.

 


2 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Je zou miss één oortje in kunnen doen met muziek dat je rustig maakt zodat je je miss minder druk maakt over je omgeving.

Ik weet eigenlijk niet echt wat voor advies ik je moet geven, heb er zelf ook last van maar minder erg.

Liefs Lucky

Haai ForumBezoeker,

Even een moment voor dat je al ontzettend knap bezig bent! Dat je zelf goed nagaat waar het vandaan kan komen, en dat je een oplossing zoekt.

Wat altijd helpt is om te praten. Ik weet niet of je vaak met de zelfde vrienden weggaat, of dat je een beste vriend hebt. Wat misschien kan helpen is om een van je vrienden in vertrouwen te nemen, een soort buddy te maken als je op straat gaat. Je kunt aan hem uitleggen wat er aan de hand is, en dan kan hij er rekening mee houden als je je niet goed voelt. Jullie kunnen misschien wat afspreken, een “code-woord” of een gebaar wanneer het niet goed gaat, en dan kunnen jullie hier misschien samen wat mee doen. 

In ieder geval, praten is echt de key, en met je vriend kan het misschien wel helpen, maar alles oplossen weet ik niet. Je kunt hiervoor terecht bij de huisarts, hij kan je doorsturen naar de mensen die je kunnen helpen. Als je hier moeite mee hebt of het eng vindt, is mijn tip om van te voren een brief/stuk tekst te maken waar je alles in uit hebt gelegd, en deze voor te lezen of te laten zien. Zo kom je er altijd uit! :)

Het kan zijn dat het een periode is, maar als je nare ervaringen op straat hebt meegemaakt is het een aanrader om iemand te vragen die er wat meer verstand van heeft en je weer een duwtje kan geven. 

Ik hoop dat je hier wat mee kunt! Het is je enorm gegund. 

X Loes

Reageer