Skip to main content

Brief die je niet zal sturen

• September 29, 2025
  • 74 reacties
  • 1021 Bekeken

Forum|alt.badge.img+8

(korte brief)

Beste jongens

In de eerste jaren van mijn leventje waren jullie nog een raadsel, rare wezens van een  soort andere planeet. Het viel me vaak op dat veel van jullie in je eentje heel aardig en zelfs wel zacht konden zijn, maar in de groep er andere wetten golden. Tussen mijn soortgenoten de meisjes was alles in ieder geval duidelijk en vertrouwd. Jongens waren maf, soms grappig soms stomvervelend en er moest wel iets raars aan zijn want gemiddeld deden-doen jullie gekker en kregen en krijgen jullie veel vaker straf.  Ook in het gedrag merkte ik dat. Veel wilder en onstuimiger.  En toen kwam jij,  een jongen in mijn klas die eigenlijk precies ook dezelfde eigenschappen had. Grappig, soms stom, af en toe onbenullig en één van zijn eerste prestaties in de klas was voor straf naast het bord staan vanwege een totaal on slimme actie waarbij een tafeltje bijna in stukken viel. En toch was er iets. Je was, vond ik, raar en stom en onbenullig, maar ook kon je mensen zonder commentaar helpen, je hield de deur open voor mij, hielp kinderen spontaan bij van alles, kleed je heerlijk zomers en sportief, en je kunt echt geweldig zingen.  En ik wist al iets, want toen je die keer naar voren liep om gestraft te worden naast dat bord keken jouw ogen kort in de mijne en ik zag je slikken en blozen. Elke keer dat jouw ogen mij raakten terwijl je daar stond kwam de blos terug op je wangen. En toen je een keer voor zong voor de klas voelde ik een brok. Als je bij gym de touwen in klimt springt mijn hartje. Dan kijk ik zo graag naar je.  Je haar dat achterover gaat, je sterke armen, je stoere kuiten. Pas scoorde je met een handbal wedstrijd op school de winnende en je vierde het juichend. Vlak voor mij en mijn vriendinnen zat je met gebalde vuisten geknield terwijl iedereen je wou omhelzen. In de kluwen zag ik dat je naar me keek. En ik was warm. We worden samen misschien eens warm. 

Ook warm, op een iets andere manier natuurlijk, wordt ik van de jongens hier, op dit forum. Zo hartelijk, open en lief. Ik zou jullie allemaal als vrienden willen. Zo open en kwetsbaar ook. En tegelijkertijd super stoer qua verhalen en hobbies.  ​@Lupus  die zo gevoelig en open verteld over zijn worsteling. Die ik zo graag zou willen helpen, knuffelen. Die prachtig kan beschouwen. Ook open is over wat je meemaakt en voelt. Thuis, op school. Ik zou ook je maatje willen zijn!  En ​@Tartan15  die ik zo stoer vind en zo eerlijk. Je leermomenten. Maar vooral de mooie avonturen en je onvoorwaardelijke liefde voor je meisje. Hoe je altijd in detail zo openlijk en beschrijvend over jouw belevenissen vertelt. Van leidinggeven op een stoer kamp tot  voor straf op je knieën voor een maar heel iets ouder meisje. Je bent een  veelzijdig en lerend persoon. Vast super knap. Rokjes en kilt en korte broek dragen. Nooit een lange, bijzonder en stoer. ​@Konijntje8  die zo goed is in inleven, de juiste reacties geven, die ik zacht en geweldig vind. Een volop eerlijke jongen. Altijd oog voor anderen, altijd de goede vraag stellen. Kanjer! Ik zou heel graag een goed gesprek met jou willen. En natuurlijk ​@Tover01  de jongen van wie ik het topic las over zijn verandering. De lieverd. Ik volgde het forum al op mijn 11e, en las toen jouw heftige verhaal. Ik zag je gewoon staan daar op de gang, in de hoek. Van iedereen afgekeerd, omgedraaid, je gezicht naar de muur. Kwetsbaar, hulpeloos, schuldig, handen op je rug in een diep beschaamd gevoel. Koppie naar beneden. Zoals Maiskolfje jou daar beschreef maakte dat ik, zo gauw ik 12 werd, op het forum wou. Je bent een topper geworden! Geweldig hoe lief je bent voor je meisje en je aan haar geeft en haar leiding aanneemt, volgzaam bent. Ze mag blij zijn met zo'n mooie en lieve vriend.

Jullie zijn bijzonder en mogen alle 4 super trots zijn! 

Kortom mijn beeld werd anders, breder, ik zag de mens achter dat 'rare wezen ' dat jongen heet. En ik zou jullie nu voor geen goud meer willen missen, gekke stoere rare grappige jochies 😉

Met veel  liefs, blijf jullie mooie zelf. 

Tjempie xxx

74 reacties

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • September 30, 2025

Hey lieve ​@Tjempie .  Zoals ik al eerder reageerde, wat een mooie brief! Ik vind hem helemaal raak! Achter de maskers die wij jongens soms blijkbaar (moeten) dragen zit gewoon een mensje met allerlei plussen en minnen en foutjes en toppers. En hoe je mij beschrijft dat klopt wel , wat kun jij al in leven! Geen wonder dat je psychologie of onderwijs wilt 😉. En ook bedankt voor je mooie complimenten. Vet hoe je de andere jongens ook omschreven hebt. Ik zou je graag in het echt kennen 😘 maarja het is zoals het is. 

Liefs, Tover xxx

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • September 30, 2025

Wat een leuke brief.  Mooi getypeerd, die verwarring die jongens soms zaaien met hun onvoorspelbaarheid en hoe ze zo anders zijn in groep dan apart.  Lief, wat je zegt over die speciale jongen; ik hoop dat het iets moois wordt tussen jullie.

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • September 30, 2025

Hoi hoi, mooi hoor, zo raak getypeerd. Dankjewel ook voor je lieve woorden 😘. Tsja er zit vaak een stoerigheids schilletje om ons heen maar zodra dat eraf gaat, via de dingen die jij noemt, blijft er vaak gewoon een zoekend, ontdekkend,  ook soms onzeker en emotioneel wezentje over 😉 weet ik alles van en ik heb ooit in groep 7 ofzo besloten daar totaal open over te gaan zijn. Voor iedereen ook veel leuker en voor de meisjes op school bleek ik daarna ook een leuke vriend en net zo sterk of kwetsbaar als zij. Dat is veel waardevoller dan dat masker dat ​@Tover01  terecht noemt. Vandaar ook mijn eigen laatste brief 😊. Complimenten hoor ​@Tjempie  van mij mag je brief op elke school op het  publicatie bord! 👍

Groetjes liefs Tartan X 

Dobymeis13
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • September 30, 2025

Hi. Zo home run deze brief! Je vat het samen meid! Echt sterk. De jongen en zijn grootste bulls eye. Het is de verwachting , het image en de druk van andere kids. Ik snap dat straf krijgen voor jongens soms extra hard aankomt. Alsof je niet alleen gestraft wordt voor wat je deed, maar ook voor wie je totaal bent  en je ‘stoerheid’ even wegvalt. Dat voelt alsof je naakt staat, vooral als er meisjes bij zijn, vooral één waar ze wat voor voelen zoals jij . Want dan denkt hij misschien: ‘Zij ziet me nu zwak’, terwijl hij juist wilt laten zien dat hij sterk is, een goede jongen voor jou. En jij ziet hem juist zo, tegenovergesteld. In overgave, openbaar. Handen op de rug,  in het zicht van iedereen. Hij moet zich tonen vol schaamte en kan niks,  behalve gehoorzamen en staan.  Vooral die houding erbij maakt het voor een jongen extra pijnlijk lijkt me. Dat iedereen, dus vooral de meisjes, hem zien,  omdat hij dat moet en ook doet. Dat is dubbel pijnlijk, want het gaat niet alleen om de straf, maar ook om het gevoel dat je even niet voldoet aan wat ‘een jongen hoort te zijn en doen '. That s the difference met ons ( generaliseren i know).Bij meisjes is schaamte ook hevig, maar misschien anders. Wij hoeven niet per se ‘stoer’ te zijn ook al willen we dat soms wel!  Maar het is geen pressure. Voor ons gaat het vaker om ‘aardig gevonden worden’ of ‘erbij horen’. Maar bij jongens lijkt het alsof er een ongeschreven regel is: ‘Blijf sterk, laat je niet kennen, je moet stoer zijn als men je ziet’. Daardoor voelt straf soms als een aanval op je hele identiteit, niet alleen op je gedrag.  Bij ​@Tover01  en die jongen in je klas zie je dat goed: ze blozen, kijken weg, gebogen hoofd, knieën  knikken, in overgave,  handjes friemelen, voelen zich klein.  De kleding doet er nog een schepje bovenop: shirt en korte broek, dus je lichaam is zó zichtbaar. En ook de innerlijke en uiterlijke vernedering dus. Dat is niet omdat ze  echt zwak zijn denk ik ! Zeker deze jongens niet. Maar wel tijdelijk. Hij moet wel en kan niet op tegen de autoriteit van de juf. Het is omdat ze zo graag willen dat meisjes hun zien zoals ze zelf willen zijn: dapper, grappig, sterk. Maar straf haalt dat even weg. Vandaar ook het blozen, slikken en ogen neerslaan. En dat is juist het moeilijkste: dat het gevoel geeft alsof je loser bent, geen stoere jongen terwijl je alleen maar een fout maakte.  En daar overheen springen, het zelf aanvaarden en je straf en publieke vernedering kunnen omzetten in een positieve curve zoals Tover en ​@Tartan15  dat konden, is toch wel knap.  Als slot nog wel een heel eerlijke mening. Ik heb de verhalen nog eens weer gelezen en zowel Tover als Tartan kregen (sorry) wel terecht en verdient straf. Weliswaar heftig dat zeker maar als je deed wat jullie deden ben ik eerlijk dan is even een half uurtje schamen in de hoek (Tartan) en een tijdje in de hal naar de muur staan (Tover) met jullie handjes op je rug wel een beetje een terechte les. Best k** i know, in je korte broekjes, met de blikken van jullie crush girls in je rug gevoeld, maar het was een lesson for live toch? Jullie werden er betere, echte jongens van en gelukkig vinden jullie dat zelf ook. En ik vind het extraordinary dat jij ​@Tjempie  als jong meisje dit zo fantastisch kon beschrijven!  Hulde to you! Kiss, Doby xxx

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 1, 2025

Hey ​@Dobymeis13 ! Jeetje wat ga je mooi de diepte in zeg. Ik geef toe dat je helemaal goed zit. Zo voelde het , wat mij betreft iig.  Klopt helemaal wat je zegt. Sterk hoe je het vertelt, je hebt een goed oog voor gevoelens zie ik. Leuk ook dat je weer reageert! 😘 En dankjewel voor je mooie complimenten! 🫣

Liefs, Tover xxx

Dobymeis13
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • October 1, 2025

Deze reactie stond bij de verkeerde topic. 🫣 Daarom nu ook hier:

Ohwja p.s. @Tjempie Bij de laatste zin had ik ook moeten zeggen " de jongen uit jouw klas ook". Het was denkelijk ook voor hem wel even goed, de straf.  Hoe cute ook zijn slikken en blozen girl! 😍 En aan @Tartan15 ik vergiste mij misschien iets want je deed dat met de bal in het gezicht van de lerares niet met opzet, het was ongecontroleerd gedrag denk ik, sorry. Dan was een half uur wel te veel. Had ze kunnen volstaan met je wegsturen of dan desnoods 5 minuutjes in je hoekje staan ;) Doby xxx

Forum|alt.badge.img+8
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • October 1, 2025

Hoi ​@Dobymeis13  dank je! Wat een goeie beschouwing, als meisje denk ik inderdaad ook dat zoiets bij jongens zo werkt. Terwijl je zelf veel meer zit op "hij verdient het maar hopelijk leert hij ervan" of " ahw wat zielig ik zal hem straks extra steunen", zitten jongens heel erg met hun schaamte en exposure, hun indruk bij ons meisjes. Meestal dan. Idd vooral ook in de situatie van Tover en Tartan. Zeggen ze zelf ook eerlijk. En dan sta je daar als jongen al zo volop in beeld voor iedereen, moet je ook je handen nog braaf showen. Je bent totaal onder controle van een hoger iemand, in hun geval ook nog een vrouw. Voelt al die ogen.  Je verliest en gaat af. Is het gevoel. Ik snap de pijnlijkheid.   En het gevoel van niet stoer, falen als jongen/man.    Ik vind het super cute om de straf te zien, bij mijn crush ook nog verdient maar wel zielig dat het bij hun zo binnen komt. Zou het bij mezelf ook hoor. Maar het is wel een stuk minder voor de hand liggend dat een meisje dit overkomt denk ik.   Hebben wij niet of minder. Ook de volwassenen/docenten (zeker ook vrouwen) behandelen jongens in een bepaalde verwachting. Hun twee (Tover, Tartan) kregen ook allebei deze strenge straf van een vrouw. En ik ben het wel met je eens,  het kwam ze wel toe 😊.  En ze zijn top jongens, denk idd wel ook door hun straf ervaring. Dat is wat ik o.a. ook bedoelde. Mooie post! 👍🫂

Groetjes Tjempie xx

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • October 1, 2025

Hoi ​@Dobymeis13 

Wow! Dat is een rake! Inderdaad bulls eye 😉
Dankje voor deze  reactie. Ik denk er niet vaak meer aan, pas geleden nog even in een topic hier, maar het heeft zeker een rol in wie ik nu ben. Even terug in de tijd dus, zal je mijn kant wat uitgebreider geven.   Je hebt het echt helemaal goed. Dat gevoel van “naakt staan” terwijl iedereen kijkt, dat was precies hoe het voelde. Alsof ik niet alleen straf kreeg, maar ook m’n hele “stoere imago” in één klap kwijt was. En inderdaad dan ook nog in die sport kleertjes, hemd, korte broek, dus ik kon letterlijk niets verbergen. Dat is inderdaad een extra perspectief.  Zeker 65 paar ogen op me. Vooral op het moment dat ik er net stond en het nog doodstil was in die grote sporthal, van de woede van de juf en mijn loopje richting hoek. Ik het beschamende middelpunt. Het ergste gevoel was nog wel dat ik, terwijl ik daar stond met m’n handen op m’n rug, telkens dacht: " ohhw nee , M (crush ) ziet me nu zo! Het meisje waar ik hevig verliefd op ben, wat zal ze wel denken” en ik zag alleen maar bakstenen,  mocht me niet omdraaien. Onzekerheid. De schande compleet. Buitengesloten. Alsof ik niet alleen een domme fout maakte, maar ook niet meer de "coole" jongen was die ik wilde zijn. En als extra vernedering nog 2 "poche"(vonden ze zelf) meisjes die allerlei opmerkingen maakten en mij hardop beschouwden. Inderdaad, knikkende knieën. 

Ik wist wel dat ik die straf verdiende, hoor. Maar dat maakte het niet minder zuur. Het was alsof ik niet alleen straf kreeg voor wat ik deed, maar ook voor wie ik dacht te moeten zijn. En dat jij dat zo snapt en ook nog eens zo goed kunt verwoorden, dat is best bijzonder. Want ja, achteraf maakte het me wel sterker. Maar op dat moment voelde het alsof de hele wereld me zag stranden, een totale faal. Alsof ik niks kon en niks waard was. Nu zie ik dat het ook nut had. Ik heb de lerares daar later ook nog over gesproken. Positief. Nu ga ik trouwens heel anders om met "falen".  Want uiteraard ben ik niet perfect en krijg soms nog wel  een correctie. Staat in mijn brief in de brief topic. Nog steeds wel met schaamte natuurlijk maar wel straf accepteren en leren. Beter ervan worden. Goed onderwerp eigenlijk. Ook dit is het leven. 
Dus dankje. Dat je het ziet, en ook nog zo onder woorden kunt brengen. Dat helpt echt. Zeg ik als jongen eerlijk. Nogmaals complimenten. Aan jou en ​@Tjempie 
Lieve groetjes,  Tartan X 

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 1, 2025

Hey lieve ​@Tjempie wat je allemaal zegt is precies wat mn vriendin mij ook terug gaf toen. Net als dat van jou ​@Dobymeis13 . En dankjewel ook weer 😊 

Liefs, Tover xxx

Forum|alt.badge.img+8
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • October 1, 2025

Graag gedaan hoor! ♥️ En ik ben zo benieuwd wat andere meisjes hier van denken/vinden 🤭🥰. Bijvoorbeeld ​@Boterbloempjee  en ​@Wolf  en ​@Diana  ​@Anoniempiee  of ​@Badeendje  etcetera 🥰🥰. Zijn jullie het eens met me of zie je het weer anders dat lijkt me echt leuk om te weten! Kus, Groetjes Tjempie xxx

P.S. ik zou ook heel benieuwd zijn naar volwassen vrouwen hun inzicht 😊maar de moderator zal dat niet doen helaas😉

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • October 1, 2025

@Tjempie over die vernedering van gestrafte jongens? Als ik dat zo lees lijkt het me best sel rottig om zo te kijk te staan maar ik heb dat nog nooit in het echt gezien: op de scholen waar ik zat en zit, wordt er eigenlijk niet gestraft - of toch niet op zo’n publieke en vernederende manier. 
Ik heb mijn vriendje ook nooit in een beschamende situatie gezien dus ik weet niet of ik medelijden met hem zou hebben of geïrriteerd zou zijn om zijn dwaasheid die hem in de problemen had gebracht.  Een beetje van beide, denk ik.

Nog even terug naar je mooie brief. De eerste zinnen kloppen niet echt, want het is net omgekeerd: als ze klein zijn, zijn jongens net zoals normale kinderen en pas als ze puberen worden ze raar en vaak vervelend in groep. Maar zonder al hun stoerdoenerij zijn de meeste jongens best ok. Mijn broertje is 13 en onder al zijn branie is hij gewoonweg een lief schatje en zijn vriendjes zijn dat ook (maar dat mag ik niet zeggen want lief vinden ze blijkbaar stom).

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • October 1, 2025

@Diana  eens. Gelukkig was het in mijn geval ook een eenmalig unicum. Ik had pech😉. Andere docenten deden zoiets idd nooit. 

Groetjes liefs Tartan X 

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 1, 2025

@Tartan15  ​@Diana  same here. Mijn juf had dat ook nog nooit gedaan. Ik was toen ook echt wel heel vervelend. Liefs, Tover xxx

• October 2, 2025

Hoi.  Ach ik vind het wel leuk. Die verschillen. Kon er ook wel om lachen. En inderdaad als beginnend puber is de groep veel te belangrijk voor jongens. Gaat er wel af, en dan krijg je nog heel leuke mensen.  Ben ik wel met je eens. En over de straffen waar je over schrijft en de jongens en ​@Dobymeis13  en ​@Diana  ook over posten:   ​@Tartan15  en ​@Tover01jeetje heftig.  Maar het is natuurlijk vervelend dat je straf moest krijgen , en het lijkt mij ook niet per se leuk om te zien dat iemand zo in de hoek wordt gezet. Hoewel ergens ook best grappig. Dubbel. Maar eerlijk gezegd vind ik  ook dat een jongen zich niet zo hoeft neer te zetten, hij niet zulke gedragingen hoeft te laten zien. Dat gebeurde bij jullie wel 😊. Terwijl je weet dat anderen het niet leuk vinden het toch doen. En dan helemaal in contrast in de picture staan in een pijnlijke pose. Het is alsof je je waardigheid of image een beetje verliest als je daar zo staat, en dat wil je niet. Ik zou mijn vriendje echt wel een flink stukje zijn stoerheid vinden verliezen als hij zo'n straf zou  opvolgen. Meisjes willen liever dat een jongen lekker stoer en zelfverzekerd is. De straf, hoe dat eruit ziet is precies tegenover dat. Je nederigheid, handjes op je rug, gezicht naar de muur. In je korte broek ook nog. Zo tentoon lijkt mij. Erg en ook wel zielig . Dat past niet bij het beeld dat een meisje graag ziet,  van een knul die sterk in zijn schoenen staat.

Niet dat je per se ruzie met de juf moet maken, oke zij is je baas, maar als je dan toch iets vervelends doet, kun je misschien beter laten zien dat je er over nadenkt. Of er ook echt achter staan. Dat uitleggen aan haar, je iets verzetten in plaats van je gewoon te laten straffen alsof je geen eigen wil meer mag hebben.  Een jongen die sterk wil staan hoeft zich niet zonder tegenspraak te laten vernederen, zeker niet als het zo openbaar is. 

Begrijp mij niet verkeerd. Ik bedoel niet dat je een super macho hoeft te zijn of zo. Maar ik vind wel dat je moet laten zien dat je eigen keuzes maakt, ook als je straf opgelegd krijgt. Als je je zo laat behandelen, in de hoek staan voor al die kids, voelt het alsof je je eigenwaarde een beetje weggeeft. In mijn ogen als meisje dan. En dat is jammer, want ik weet dat je sterker kunt zijn dan dat. En ik vind in de hoek staan voor jongens van 13 en 15 echt ontzettend degraderend. Het haalt je naar beneden voor de ogen van  je (vrouwelijke*) leeftijdsgenoten en als je eraan gehoorzaamt begrijp ik wel een beetje dat zij je als jongen wel een tijdje met een iets andere blik zouden bekijken. En nogmaals ik gun jullie dat niet maar het is mijn kijk.  Hopelijk overkomt het je niet weer en hoeven jullie meisjes jullie niet meer in een vernederende setting te zien. Want dat verdienen zij niet en jullie ook niet.  Be strong and happy ♥️💪

Groetjes K. 

* Omdat dit over vernedering van  jongens t.o.v. meisjes gaat. 

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 2, 2025

Hey ​@nononsensgirl  dat is een interessante inbreng. Ik begrijp zeker dat sommige meisjes dat zo zien. Lieten diegenen toen ook duidelijk merken. Dat mag en is niet fijn voor "ons" maar wel eerlijk. Ik ben dat laatste iig met je eens. Hoewel je het niet altijd kunt voorspellen doe ik zeker mn best.  Dankjewel voor je 'les'....

Liefs, Tover xxx

Forum|alt.badge.img+8
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • October 2, 2025

Hoi ​@nononsensgirl bedankt voor je berichtje. Zoals jij kijkt dat is wel ietsje anders dan ik er naar kijk. Maar ik snap je ook wel een beetje. Eens en niet eens.  Maar als je best streng bent voor de jongens, draai het eens om 🙂. Je vind dat jongens dan niet stoer zijn. Stel jij krijgt die straf. Bedenk eens hoe jij je zou voelen en of je zo zou reageren als dat je vind zoals de jongens moeten reageren. Maar ik sluit verder aan bij de eerlijke reactie van ​@Tover01 . 

Groetjes Tjempie xxx

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • October 3, 2025

@nononsensgirl  het vernederen was natuurlijk net de bedoeling van de straf.  En in het geval van ​@Tover01 en ​@Tartan15 heeft het duidelijk gewerkt.  In the long run was die straf aanvaarden dus beter dan in conflict gaan en wie weet waar alles dan was geëindigd.

Als ik zoiets had gezien, denk ik niet dat ik die jongens minder sterk of zelfbeswust zou vinden.  Ik zou zeker niet meedoen aan het uitlachen en jennen maar waarschijnlijk toch wel wat medelijden hebben.  Nogmaals: het zou niets veranderen aan mijn beeld van hen.  Ik denk dat ik het veel kinderachtiger had gevonden als ze boos waren geworden en stampij hadden gemaakt, dan pas ga je af in mijn ogen.  Ze hadden zich allebei onnozel gedragen en dan waren ze sterk genoeg om de straf daarvoor te aanvaarden - hoe vernederend en pijnlijk die ook was.  Dat vind ik moedig.  Een jongen hoeft zich niet altijd sterk te houden, er zit ook kracht in aanvaarding.  Het leven is niet altijd een wedstrijd. 

Dobymeis13
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • October 3, 2025

@Tartan15  jouw antwoord op mij vind ik wel indrukwekkend en eerlijk. Hoe je jezelf kwetsbaar maakt en vertelt hoe het voelde. Knap man!  Als ik jouw relaas mag samenvatten, vanuit het perspectief van de meisjes vs jongens van dit topic : 

1 het lijkt of je lichaam niet van jou is op het straf moment. Stel je voor: je moet zo staan als jij, je handen op je rug, gezicht naar de hoek, alsof iemand anders de knoppen van je lichaam heeft. Je voelt je net een soort etalage pop, die niet mag bewegen. Net als wanneer je in de klas je vinger moet opsteken om naar de wc te gaan, maar je mag niet. Alleen is dit nog erger, omdat iedereen naar je kijkt. Vooral ook je crush, het meisje waar jij juist een coole indruk op wilt maken. 

2  Bekeken worden, jij/je lichaam wordt gescand door de meisjes. Als je zo voor straf staat, voelt het alsof er een grote lamp op je schijnt. Dan denk je: ‘Zien ze mij blozen? Mijn rare houding? Mijn lichaam, blote benen? ’ Net als wanneer je in de kantine struikelt en iedereen lacht. Maar dan 100 keer erger en  kun je niet eens weglopen, je staat gewoon vast, en iedereen kijkt. Jij kunt niets en mag niets. Meisjes zien je en oordelen over je. Hebben ook alle tijd om jouw lijf te bestuderen en beoordelen, zonder dat jij iets kunt. En dat je crush meisje daar bij is maakt de vernedering totaal en nog ingrijpender. 

3 je lichaam bevestigd jouw vernedering. Soms doet je lichaam rare dingen als je zenuwachtig bent: je bloost, je handen trillen, je knieën knikken. Alsof je lichaam roept: ‘Kijk, ik ben een loser!’ Terwijl jij juist wilt laten zien dat je sterk bent.  En sterk ben je bepaald niet in de hoek. Je bent in overgave, straf, onder controle van de juf. Zij beslist wat jouw lichaam mag. De meisjes constateren dat jij geen kracht hebt om sterk te zijn, ze zien jouw optimale lichamelijke overgave en vernedering, die jij niet weerstaat. De meisjes zien dat jij je (aan een vrouw) onderwerpt. Niet terug "vecht". Beetje ook wat ​@nononsensgirl  zegt/ verwacht van een "echte jongen".  Ook hier maken de ogen van je crush het af. 

Ik begrijp steeds beter hoe heftig dit voor jou en ook ​@Tover01  is geweest. Heb nog meer respect voor hoe jullie het hebben omgezet in een (harde en zware) les! Tegelijk ben ik zo eerlijk om te zeggen dat ik ook zou kijken,een mening over je zou hebben, je "scannen" en wss ook wel mee lachen, wat ook groepsbeleving is denk ik.  Dat hoef niet alleen maar negatief te zijn. Bij het verhaal van ​@Tover01  las ik dat je meisje jou bekeek, helemaal scande ( hij heeft mooie bruine benen, slanke handen, zijn mooie haren) in de hoek en nog verliefder werd dan daar voor. Dat dan weer wel 😉🥰 Qua " meisjes beleving" over straf aan jongens: Ik zit tussen ​@Tjempie  en ​@nononsensgirl  in.  Beetje zoals ​@Diana . Maar wel met respect voor jullie naderhand. 

Doby xxx

• October 3, 2025

@Tjempie  bedankt voor je bericht.  Ik snap wat je zegt, maar de vergelijking als ik dat zou moeten gaat niet helemaal op.  Ik ben een meisje, dat is al een andere zaak. En ik zou (ondanks dat ik ​@Diana ook wel voel) zelf absoluut weigeren om in de hoek te staan. Je wordt daar maximaal vernederd en ik zou dat niet doen. Diana je hebt wel een puntje met dat accepteren. In de hoek is zeer beschamend voor een jongen maar herrie maken ook. Met meer gevolgen. Beter gewoon geen domme dingen doen. Dan is dit niet nodig. 

Groetjes K.

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 3, 2025

Hey, mooi dit. Zoveel mensen zoveel meningen xd. Je ziet iig dat je niet kunt zeggen dat "de meisjes" of "de jongens" altijd hetzelfde reageren op awkward situaties. Ik herinner mij nog die lieve @sjardy die in een van haar eigen topics toegaf dat ze zelfs opgewonden werd van jongens in zo'n straf situatie. Net als een @ellen in een gedicht hier. Dat vond ik dan weer bijzonder. Hoewel mijn eigen vriendin (toen crush) ook prikkels had zei ze🫣dat was echt een apart gevoel. Het is gewoon zo verschillend. Ik vind ​@Diana  haar post heel volwassen en terecht. Zo was het.  Andere ook hoor! En ​@Dobymeis13  dankjewel weer, wat kun jij dit knap beschouwen! 

Liefs, Tover xxx

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • October 3, 2025

Wat een boeiend topic is dit eigenlijk. Dit soort gesprekken zouden we hier vaker moeten hebben - het hoeft niet altijd over piemellengte te gaan.

Forum|alt.badge.img+8
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • October 3, 2025

Helemaal mee eens ​@Diana ! Dankjewel voor dat. Ik vind dit ook boeiend, vind psychologie ook heel interessant 😊.  Van mij mogen nog meer mensen reageren. Zo leuk om inzicht te krijgen in hoe iedereen dingen ziet.  Ik zei in een ander topic al een keer dat ik het meisje wel had willen zijn dat langs Tover liep bij zijn straf toen, kijken wat het betekent en hem helpen. Menselijke emoties en gevoelens vind ik heel interessant. 

Groetjes Tjempie xxx

Dobymeis13
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • October 3, 2025

@Diana  zeker boeiend en beter dan de zoveelste seks lijst. ​@nononsensgirl  ik ben dat wel met je eens, de vergelijking is niet helemaal te maken, als meisje is dat anders. En ik zou zeker ook weigeren, dan zou ik zwijgen en weglopen uit de les denk ik. Mooi wat je noemt de maximale vernedering, zeker voor jongens. Nog in dit thema een vraag voor ​@Tover01  je hebt een topic " positief denken". Je beschrijft daarin je straf, dat je bij een les voor de klas moest staan en strafwerk kreeg, for no reason what so ever. Vind ik btw ook stom hoor! Maar had je toen niet hetzelfde schaamte gevoel als in de hoek? Nu je 2 jaar ouder bent helemaal? Zo voor de klas? Mag ik vragen of je ook heel nederig stond? Onbewust handen op je rug bij voorbeeld? Hoe ervoer je dat? Of was je toen alleen boos om het onrecht? Just curious in dit verband hoor 😘. Doby xx

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • October 4, 2025

@Tover01  en ​@Tjempie  dat is ook een aspect en niet heel raar ofzo hoor. Sommigen zullen een jongen in zo'n kwetsbare positie een loser en misschien zelfs verachtelijk vinden, anderen hebben een lekker puh  karma gevoel en weer anderen een mix daarvan. En ik kan mij best voorstellen, dat er ook een aantrekkelijke kant is. Want je ziet iemand op zijn aller kwetsbaarst, in overgave zoals zo mooi gezegd. Ook nog in "ontblote" lichamelijke toestand.  Zoals bij mij dan de sportkleding  en bij ​@Tover01 zoals ​@Dobymeis13  het zo mooi citeert ook korte kledij . Het maakte ons extra kwetsbaar. En daarmee wrs ook wel extra schattig in ogen van het meisje. Zeker als je iemand al aantrekkelijk vond, en bijvoorbeeld al stoer, leuk, mooi en noem maar op. Dan komt er voor haar nog bij dat ze ziet dat haar crush- jongen ook extreem lief, gehoorzaam (in dit geval aan een vrouwelijke autoriteit) en schuldbewust kan zijn . Beheersbaar ook. En lichamelijk ook reageert ( blozen , knieën, friemelen etc). Dat maakt haar plaatje van hem compleet. Geeft het veilige beeld dat hij geen onderscheid maakt in wie hem de baas is, terecht overigens. En dat hij in zijn karakter ook normbesef en gezag onderwerping heeft.  Plus het feit dat ze gedurende de straf alle tijd heeft om hem te bekijken en voor zichzelf te bevestigen dat hij voldoet aan haar beeld van knap, 'lekker'  en goed gebouwd, naast dus zijn karakter enzovoort.  Persoonlijk, ja ik had dit liever niet meegemaakt maar achteraf was het zoals ​@Diana  zegt, wel goed voor mij. Uiteindelijk hield ik mede aan deze 'afgang' een heel fijne relatie over en een interessante forum tijd hier😉. En een stukje zelfreflectie. Beter luisteren, opletten. Denk voor mijzelf trouwens dat ik ook beter pas bij een meisje dat geen totaal oordeel over mij ophangt aan 1 beschamende vernedering maar aan mijn gehele ik. Maar, iedereen is anders en dat is prima. 

Deze post is mede met dank aan mijn door mij geraadpleegde vriendin 😊.  

Groetjes liefs Tartan X 

• October 4, 2025

@Diana  ik ook.  Goed om over te denken en exchange thought.  Ik leer ook. Over jongens. Even over all, ik vind het helemaal niet raar of erg dat jongens wat harder worden gestraft. Zoals in de brief al staat zijn ze ook gewoon wat wilder en soms onstuimiger. Dan krijg je vergelijkbaar ook flinker straf. Ik verwacht wel dat een jongen weerwoord geeft maar niet dom doet. Ingewikkeld om uit te leggen. Ik blijf wel vinden dat accepteren van straf prima is maar jezelf zo tentoon laten stellen als ​@Tartan15    is me toch echt iets té veel overgave en acceptatie vanuit een jongen. Ik bedoel je kunt ook zeggen " ja juf maar ik ga nu weg, ik was fout maar ik laat me niet in de hoek zetten. Geeft u me maar een taak ofzo".  En dan na komen. Alles liever dan te kijk staan als vent zou ik denken, met je crush er bij omg.  Bij ​@Tover01  oh het was in groep 8! Ja dan ben je nog wel een pre puber. Maar toch,  tot in de pauze in de straf houding blijven zo lang,  in de hal waar echt iedereen komt, ik zou ook dat niet hebben gedaan. Dan beter ergens zitten of in een afkoel ruimte. Had je ook naartoe kunnen gaan. Maar ok, ik heb natuurlijk makkelijk praten dat snap ik. 

Groetjes K.