Skip to main content
Vraag

bovenbouw

• July 20, 2026
  • 4 reacties
  • 103 Bekeken

AnoniemLis
Forum|alt.badge.img

Hoi,

Ik ben een meisje van 15 en ik ga na de zomer vakantie naar 4 vwo. Ik ben een beetje zenuwachtig want ik weet nog noet bij wie ik in de klas kom en ik ben bang dat ik helemaal alleen kom en niemand heb. Want ik heb maar een vriendin die hetzelfde niveau doen maar ze kiest een heel ander vakkenpakket dan ik. Is de bovennouw veel moeilijker dan de onderbouw? Ik heb ook vaak moeite om noeiwe vriendinnen of vrienden te maken en ben best onzeker. 

4 reacties

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+9
  • Topper
  • July 20, 2026

Hey ​@AnoniemLis ,

Dat snap ik 🫂 Ik heb zelf nooit bovenbouw middelbare gedaan, maar ja, denk dat het vooral wel per persoon verschilt hoe moeilijk het is. Een vriendin had er wel moeite mee maar een ander ging het best prima af :) 

Misschien kun je een beetje contact proberen te maken met mensen die ook een beetje alleen zitten nog? Kan ook best zijn dat er iemand van een andere school over komt. Ik vind dat zelf wel makkelijker om dan contact te maken ipv echt een groepje wat elkaar al langer kent 😊 En misschien kun je je vriendin wel in de pauzes zien gewoon.

Veel suc6, komt vast goed 💪

Forum|alt.badge.img

Hallo, 

Ik ben een jongen die ook naar het 4e middelbaar gaat, en ik snap je situatie heel erg goed. Vorig jaar moest ik namelijk van school veranderen 🥺en was ik ook bang dat ik niet veel vrienden ging maken en bijna niemand had, maar dat kwam allemaal goed🤞. Helaas begrijp ik niks van boven/onderbouw want ik ga ik België naar school en woon daar ook en het schoolsysteem werkt daar veel anders dus daar kan ik je niet bij helpen, sorry😥. Als ik jou was zou ik met mensen praten die hetzelfde gevoel hebben en dan komt het vast goed. Andes zou ik het ook wel leuk vinden om contact te houden 😁want ik heb ook bijna nooit iemand op te chatten omdat mijn vrienden bijna nooit online zijn... 😕

Ik wens je nog veel succes 🍀 :)

Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • July 21, 2026

Hee,

Ik snap heel goed dat je zenuwachtig bent. ❤️ Volgens mij zijn er heel veel mensen die dat hebben voordat ze naar de bovenbouw gaan, zeker als je nog niet weet bij wie je in de klas komt.

Misschien valt het uiteindelijk wel mee en kom je toch bij mensen die je kent, of leer je juist nieuwe leuke mensen kennen. Dat je het lastig vindt om nieuwe vrienden te maken betekent niet dat het je niet gaat lukken.

Over de bovenbouw hoor je verschillende verhalen. Sommige mensen vinden het moeilijker, maar veel mensen wennen er ook gewoon aan. En als je iets lastig vindt, kun je altijd om hulp vragen.

Ik hoop echt dat je een fijne klas krijgt. En onthoud: je bent echt niet de enige die hier zenuwachtig over is. ❤️

AnoniemLis
Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • July 29, 2026

Hoi ​@Ik blijfanoniem , 

Heel erg bedank voor je reactie. Gelukkig is het goed gekomen op je nieuwe school! Ik hoop dat ik inderdaad in een leuke klas kom met mensen die zich hetzelfde voelen als ik. Anders wordt het moeilijk😢