Vraag

Boek

  • 4 April 2020
  • 3 reacties
  • 77 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Hallo,

Ik zit met een vraag, ik ben 13, zoals sommigen misschien wel weten van mijn vorige topics. 2 weken geleden kregen wij een opdracht van aardrijkskunde die we door de quarantaine thuis moeten doen: we moesten een verhaal schrijven waarin we een reis maakten door de verschillende klimaatzones op aarde. Op zich geen probleem, maar mijn mama wil nu dat verhaal laten lezen aan een dichter die zij kent en zij heeft het voortdurend over uitgeven en zo.

Het probleem is dat ik graag laat zien wat ik kan, maar tegelijk wil ik niet anders doen dan de rest omdat ik me toch al heel alleen voel. En daarbij ben ik bang dat, omdat de meesten mij niet begrijpen, ze het verhaal ook niet gaan begrijpen en als ze daar dan slecht op reageren dat het verhaal misschien ook voor mij z’n waarde verliest.

Ik weet niet of het belangrijk is, maar het verhaal gaat over een raaf die het verhaal vertelt van hoe hij een albino-meisje uit Mongolië tegenkomt en samen met haar de wereld rond reist. Het meisje zegt nooit iets en ze volgt steeds de wind. Uiteindelijk komen ze in Malawi, een land in het zuiden van Afrika, en wanneer de mensen zien dat ze een albino is willen ze haar vangen en doden (in Malawi hakken ze albino’s in stukken om zogezegde toverdrankjes te maken). Dan komt de raaf erachter dat het meisje de wind volgt omdat haar moeder is gestorven en haar lijk verbrand. Ze had gezien dat haar as wegwaaide en dacht dat als ze de wind zou volgen ze bij haar mama zou komen. Ze weet dat als de mensen haar zouden doden ze nooit meer bij haar mama kan komen en vraagt de raaf om met een glasscherf de strooien hut waarin ze zich verstopt heeft in brand te steken. Vervolgens steekt ze zichzelf neer zodat ze niet zal lijden.

Ik weet dat de rest van de klas gewoon schrijft van: ‘Ik ga een reis rond de wereld maken, eerst ga ik naar daar...’ Maar ik weet ook niet of mijn verhalen wel kunnen tippen aan die van echte schrijvers.

Wat vinden jullie hiervan?

Amey


3 reacties

Klinkt als een heel creatief goed verhaal! Ik denk dat mensen het juist een interessant verhaal zouden vinden. Als ik jou was zal ik het laten uitgeven. Ik bedoel, zo'n kans krijg je niet snel en deze kans laten gaan zou zonde zijn. 

Ik denk dat met zo'n uitgave weinig slechte dingen kunnen gebeuren. Als mensen het niet begrijpen en er negatief op reageren, dan zou dat mij niet zoveel doen om dat zij het toch niet begrepen. terwijl, je vooral heel veel positieve reacties kan krijgen, wat dan heel veel waarde geeft. 

Ik denk dat het verhaal van jou alleen maar meer waarde kan krijgen als je het uitgeeft.

Ik zeg doen!

 

Titaan

Hoi,

Het klinkt echt als een mooi verhaal.

 "Ik weet dat de rest van de klas gewoon schrijft van: ‘Ik ga een reis rond de wereld maken, eerst ga ik naar daar...'"

Je zegt al eigenlijk zelf dat de rest van de klas gewoon een standaard verhaaltje schrijft en dat jij er iets speciaals van hebt gemaakt, daar zou ik juist trots op zijn. 

Je moet zelf beslissen wat je gaat doen, maar als ik jou was zou ik het gewoon laten uitgeven. Dat is kans die je niet altijd krijgt. 

Misschien zul je wel negatieve reacties krijgen, maar die krijgt bijna iedereen wel. Je moet geen waarde hechten aan die negativiteit en gewoon je eigen ding blijven doen. De eerste positieve reacties heb je in ieder geval al gekregen van mij en @ItzzJustme

En ik denk dat je jezelf niet moet vergelijken met echte goede schrijvers, je bent nog maar 13! 

Groeten,

TheColorGreen

Hey,

Bedenk voor jezelf of je het wil uitgeven, of dit meerwaarde voor jou heeft. Soms heeft een verhaal alleen waarde voor jezelf en verliest het zijn waarde als anderen het ook lezen. Als je juist denkt dat het verhaal anderen misschien wel kan bereiken en als je je verhaal zou willen delen, dan kun je uitgeven overwegen. 

Als je klas je niet begrijpt, begrijpen ze je misschien juist wel beter als ze je verhaal lezen. Daarbij zou ik me niet laten tegenhouden door je klasgenoten in het doen wat jij wil. Je leeft niet voor hen, je leeft voor jezelf. Kies daarom waar jij gelukkig van wordt. 

Nu word je misschien niet omringd door de leukste mensen, maar door in je leven de keuzes te blijven maken die uit je hart komen, zullen de juiste mensen vanzelf op je pad komen. Als je de dingen blijft doen waarvan je denkt dat anderen ze leuk zullen vinden, zullen mensen nooit zien wie jij echt bent. Dan kunnen de mensen die daadwerkelijk in de echte jou geïnteresseerd zijn je moeilijker vinden.

Moraal van het verhaal: Kies waar jij gelukkig van wordt en luister naar die stem.

Gr. Pin

Reageer