Skip to main content
Vraag

Bijna volwassen

• October 14, 2025
  • 8 reacties
  • 121 Bekeken

ja_ppie
Forum|alt.badge.img+5

Hoi, lange tijd dat ik hier geweest ben. Ik zit ergens mee en toen moest ik aan dit forum denken. 

In december word ik 17, dat is dus een jaartje van 18 en dat maakt mij heel zenuwachtig. idk waarom. Ik vind het best eng dat de volwassenheid dichterbij komt en alles wat daarbij komt kijken. 

Hoe gaan anderen die ook bijna 18 zijn hier mee om? Hebben jullie tips om de zenuwachtigheid te verminderen?

8 reacties

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 14, 2025

Eigenlijk is het gewoon een getal, en je hebt best wel veel tijd om te ontdekken wat volwassen zijn voor jou betekent. De meeste mensen zijn ook nog niet helemaal "volwassen" op hun 18e, dus maak je geen zorgen! Daarnaast kan je altijd nog bij In Je Bol terecht nadat je stopt bij KT.

xx liefs Wolf 🐺

ja_ppie
Forum|alt.badge.img+5
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • October 16, 2025

Hoi, bedankt voor je antwoord ​@Wolf  Ja weet het. Het is het idee dat je ‘kindertijd’ dan is afgelopen denk ik en dat je dan veel zelf moet gaan regelen.

Wat is In Je Bol? Ik ben hier meer dan een jaar niet geweest dus weet niet alles meer hh.

ja_ppie
Forum|alt.badge.img+5
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • November 22, 2025

Iemand anders nog meer tips of whatever hierover? 

Yusa
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • November 22, 2025

Haii ik weet hier zelf eigenlijk nauwelijks over. Ik ben gelukkig nog niet bijna 18, ik wil er niet aan denken 😶 Maar ik snap wel dat je zenuwachtig bent hoor. Er veranderd toch veel als je 18 bent. Je mag stemmen, en dat soort dingen. Maar zoals ​@Wolf zei is het gewoon een getal, ieder z'n eigen tempo hè 🙂 doe wat je wilt! 

ps: dit is InJeBol soort van KT maar dan van 18-27 volgens mij. 

Liefs Yusa 😘

• November 22, 2025

Wat is In Je Bol? Ik ben hier meer dan een jaar niet geweest dus weet niet alles meer hh.

In je bol is een organisatie vergelijkbaar met de Kindertelefoon en ook in samenwerking met hun.

Ze hebben een forum (Community)  (vanaf 18 tot 27) en je kunt bellen en chatten (vanaf 16 tot 27).

Misschien is de website rijksoverheid.nl/18jaar ook handig voor je?

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • November 22, 2025

Ik word volgend jaar 18. Ik doe dan eindexamen en ik neem deel aan de selectieprocedure  voor officier-vlieger.  Als ik daar niet voor slaag, ga ik naar de universiteit.  Hoe dan ook, mijn leven wordt volledig anders.  Ik vind dat spannend maar ik denk dat het wel gord komt: waar ik ook terecht kom, het zal steeds een omgeving zijn die voor iedereen nieuw is en waar iedereen behoefte heeft aan contact en vriendschap en zich dus aardig gedraagt.

Ik ben heel gelukkig met mijn leven op dit moment en ik hou van mijn familie en vrienden en zo en ik woon graag in ons dorp en zo maar ik ben ook wel een beetje klaar met kind zijn en ik heb behoefte aan iets heel anders.  Ik zal alles en iedereen missen en zeker ook de onbezorgdheid maar op een bepaald moment moet je over de rand van het nest springen om te leren vliegen (ik hoop in mijn geval letterlijk, hahaha!).  Mijn familie en mijn vrienden zullen er altijd voor mij zijn, dus al dat hele volwassen zijn toch tegenvalt, sta ik niet alleen.  Diep vanbinnen ben ik ervan overtuigd dat alles uiteindelijk wel goedkomt.  Onwards and upwards!

Vriendje is iets minder klaar voor het volwassen leven, ik zal hem af en toe de juiste kant op moeten duwen.  Ik heb mijn paardje van veulen grootgebracht, dat moet met vriendje ook wel lukken.

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • November 22, 2025

Hoi ​@ja_ppie  ik kijk al regelmatig mee met mijn ouders inzake alle administratieve dingen en correspondentie met overheid en verzekeraars en andere bedrijven bijvoorbeeld. En ook hoe het werkt met de zorgverzekering en gemeentelijke lasten, dat soort dingen. Het zorgt dat ik al een beetje weet wat er gaat komen. Over de meeste dingen weet ik dat het vanzelf "in de bus" valt zodra het van toepassing wordt. En bijvoorbeeld doordat ik nu tractor rijbewijs doe zie ik hoe zo'n instantie (CBR) met mij communiceert en hoe zoiets werkt. Lichamelijk ja dat verandert en ik heb een beetje hetzelfde als ​@Cantaloupe  bij Tover zijn topic zegt, het is zoals het is en ik heb gelukkig niet veel beharing maar wat er komt scheer ik. Behalve op mijn koppie 😉 en stem die zwaarder wordt is dan maar zo. Maar ergens vind ik het wel spannend en stoer om volwassener te worden (met vallen en opstaan hihi) maar de kindertijd vond ik toch ook wel heel leuk. Ik hoop er niet té ver vandaan te groeien zeg maar. 

Groetjes liefs Tartan X 

Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • November 22, 2025

Hoi ​@ja_ppie  heb vertrouwen! Jij gaat dat zeker kunnen en je wordt ook een leuke,  aardige en fijne man die wel weet wat hij wil,  twijfel ik niet aan. Je geeft goede adviezen en reacties en helpt kinderen hier graag. Dus dat zit al goed! 

Groetjes Tjempie xxx