Skip to main content

Hallo,
Ik ben een meisje van 14 jaar en ben super bezorgd om mijn oma.

Mijn oma heeft het afgelopen jaar meerdere hersenbloedingen gehad en ik ken mijn oma als geen ander, dus ik weet het wanneer het te veel voor haar word. Ik probeer heel vaak naar oma toe te gaan, maar dat vindt ze niet fijn. Ze gaat heel vaak het huis uit en dan gaat ze meestal alleen wandelen, maar ik heb het gevoel dat dat snel fout gaat. Ik wil het liefste de hele dag en elke dag weten waar ze is. Dat ik haar vanuit mijn telefoon kan volgen, maar als ik dat aan haar vraag keurd zij dat niet goed. Is het fout om via een site in te loggen en haar volg elke dag? Kan ik dat beter niet doen? heeft iemand tips voor mij hoe ik dit het beste kan aan pakken?

Hey Krokodilleke,

Ik snap dat je je veel zorgen maakt om je oma, en dat je haar dus in de gate wilt houden. Maar dat is voor haarzelf niet zo heel fijn. Probeer je je eens in haar situatie te verplaatsen. Zou jij het fijn vinden om altijd in gate gehouden te worden en nooit alleen te zijn. En voor jou is het denk ik ook niet goed om de hele tijd oma te volgen. Ik zou er proberen over te praten en misschien ook af te spreken met wat jij en zij fijn vinden. 

Groetjes, 

Watermeloentje

 


-onnodige quote verwijderd-

Het is logisch dat je bezorgd bent, maar het is voor haar ook niet fijn als ze overal gevolgd word. Als je vaak bij haar wilt zijn, kan je ook leuke dingen doen, zoals spelletjes en dat soort dingen. Ik hoop dat je hier iets aan hebt!


Hallo Watermeloentje,
Ik snap je reactie heel erg goed, maar ik kan zo niet meer doorgaan ik zit nu in het 3e leerjaar van vwo, dus ik heb het vaak erg druk. Ik merk aan mezelf dat ik dit allemaal teveel vind, maar ik kan geen afstand nemen van mijn oma. Ik ben de enige van de familie die voor haar wil zorgen en dat kan ik niet 24/7 doen. En oma vind dat natuurlijk ook niet fijn als ik elke dag bij haar ben, daar zou ik ook gek van worden. Natuurlijk zou ik het ook niet erg fijn vinden als iemand altijd weet waar ik ben, maar ik kan haar ook niet te lang alleen laten, dan word ik gek

 


-onnodige quote verwijderd-

Praat erover met je ouders of je mentor, het is niet jouw verantwoordelijkheid om voor je oma te zorgen. Pas als je goed voor jezelf zorgt, kan je écht voor iemand anders zorgen.


Reageer