Beste vriend snijd zichzelf

  • 6 January 2019
  • 3 reacties
  • 82 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Het mensen dit is mijn eerste bericht dus ik weet niet precies hoe ik dit moet aanpakken maar hier gaat bet

mijn beste vriend heeft nu wel veel shit in zn leven en hij vertelde me laats dat hij zichzelf had gesneden (ik wist dat hij t al is had gedaan) de laatste keer dat hij had gedaan was bijna een jaar geleden en nu maak ik me beetje zorgen ofzo (ik heb zelf ook weleens gedaan maar nu niet meer)
ik weet gwn niet echt wat ik mket doen want ik kan er wel
met hem erover hebben enzo mar ik wil graag weten wrm
hij
het doet en dat verteld
huj niet en miss hoe
hij kan stoppen met snijden

3 reacties

Hoi,
Je kan aan hem vragen waarom hij zich zelf snijdt maar er is een kans dat hij het niet wilt vertellen maar misschien kunnen julie er samen een oplossing voor zoeken en zo niet moet je je niet schuldig er over gaan voelen.

onnodige quote verwijderd door De Kindertelefoon
Hoi!

Je beste vriend vertelde onlangs dat hij (na een lange periode het niet te doen) zichzelf terug snijdt.
Het is al een goede stap dat jouw vriend je in vertrouwen heeft genomen hierover, dit toont al aan dat hij zelf weet dat dit niet oké is.
Het is heel belangrijk dat jouw vriend hier met iemand over kan praten. Hij doet dat reeds met jou, en dat is super, maar het is misschien ook goed als hij eens zou gaan praten met iemand die hiervoor opgeleid is en weet hoe hij/zij hiermee het beste kan omgaan.
Hij kan dan ook met deze persoon praten over waarom hij zichzelf beschadigt en hoe hij hiermee kan leren stoppen. Ook kan deze persoon eventueel de achterliggende problemen helpen oplossen.
Personen waar ik dan aan denk zijn bv. een leerlingenbegeleid(st)er van op school, een mentor, de school/huisarts, een psycholoog,...
Dit zal misschien geen gemakkelijke stap voor hem zijn, maar het zal hem ontzettend vooruit helpen.
Je kan je vriend ook de tip geven om eens (anoniem) te praten met bv. de kindertelefoon (telefoon, mail, chat of forum), de Belgische equivalent awel.be andere gelijkaardige instanties.
Ook kan hij proberen de eerdergenoemde vertrouwenspersonen een anonieme mail te versturen als de eerste stap zetten nog wat te moeilijk is.

Je vriend heeft geluk met een vriend die zo voor hem probeert te zorgen! Let er wel op dat jij niet zijn 'hulpverlener' wordt, jij kan deze problemen van hem niet alleen helpen dragen, daar zijn er mensen speciaal voor opgeleid, en deze zullen dit voor zich nemen, zodat jullie naast je zorgen met elkaar delen ook gewoon vrienden kunnen zijn.

P.s. misschien kan je ook jouw bericht en de antwoorden hierop aan hem tonen, misschien helpt dat om ene gesprek te starten.

Groetjes
Lot
je reactie helpt echt best wel erg thnx Lot

Reageer