Vraag

Ben ik introvert?

  • 10 September 2016
  • 10 reacties
  • 231 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Ik vraag me af of ik introvert ben en zo ja of ik hier iets aan kan veranderen.
Ik vind het heel eng/awkward om nieuwe dingen te doen en nieuwe mensen te leren kennen. Ik ben super stil bij nieuwe mensen in een groep maar bij 1 persoon gaat het nog wel een beetje. Ik word snel zenuwachtig voor dingen en kijk tegen dingen op. Ik weet niet goed hoe ik me moet gedragen en probeer helemaal op me houding te letten en wat ik zeg/doe. Met vriendinnen, kennissen of familie ben ik juist me zelf lekker praten, gek zijn en leuke dingen doen. Het is best vervelend want ik wil graag iets in de welzijn doen en dan kom je juist in contact met mensen.

Dit is ook helemaal niet hoe ik wil zijn en als ik zo voor altijd blijf dan blijf ik altijd onzeker. Ik wil me juist niet druk maken om een belletje en lekker met iedereen kunnen praten, mezelf zijn en open en zelfverzekerd zijn.

Ik ben onzeker over mezelf in heel veel dingen: mijn uiterlijk, mijn innerlijk, mijn 'slimheid'. Ben ik aardig genoeg? Ben ik té aardig? Ben ik te rustig, te druk, te saai, te raar etc.
Ik vind het meer op gewoon onzekerheid lijken maar misschien dat het onzekerheid én introvert is? Ik vind psychologie wel interessant dus zou graag over mezelf ook willen leren... Heeft iemand ideeën / tips?

Ps. Ik hoef geen tips als naar een psycholoog gaan oid. Ik heb toen ik jong was al een soort training gehad om minder verlegen te zijn en ik heb er ook al over gepraat met m'n mentor: zij zei gewoon dat ik een leuke spontane meid was maar gewoon niet met iedereen om ga. ( ik had ook maar 5 vriendinnen op de middelbaar en met de rest praatte ik gewoon helemaal niet. ) Ik vind het ook moeilijk omdat ik niet weet hoe ik me na m'n leeftijd moet gedragen.. Serieus? Dan ben je saai. Druk en yolo houding? Dan ben je kinderachtig. ben trouwens net 17 jaar.

10 reacties

Hoi Idunnoo,

Ik heb even opgezocht wat 'introvert' betekent. Mensen die introvert zijn, denken meer na voordat ze wat zeggen. Er zijn nog een twee andere punten, die zet ik hieronder. Als je twee of drie puntjes met 'ja' hebt geantwoord, zou je misschien wel introvert zijn. Anders hoef je je geen zorgen te maken!

- Je denkt heel goed na voordat je wat zegt.
- Het zou kunnen dat je wat langzamer of met wat meer pauze's spreekt. Je stopt dus af en toe om te bedenken of je wel iets goeds gaat zeggen.
- Je bent liever alleen dan in een groep.

Je hebt wel vragen die introverte mensen ook hebben. Maar ik weet echt niet of je introvert bent, want ik ben geen dokter. Niet dat ik je wil verwijzen naar een dokter;). Want dat is net iets wat je niet wilde:).

Ik ben ook wel heel onzeker met andere mensen erbij. Ik let ook op m'n houding en weet niet hoe ik me moet gedragen. Maar bij mij is het gewoon onzekerheid.

Bronnen:
- http://.
- http://.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt,

Suzan (14) xx
Thanks voor je reactie! Ja ik weet wel wat introvert zijn en dat die punten daar bij behoren maar ik vind het zo lijken op onzeker zijn.. Ik zal je punten beantwoorden
- ja ik denk na voor ik iets zeg (bij vriendinnen en familie niet). Omdat ik niet dom of raar wil overkomen.
- dit weet ik niet eigenlijk
- in een groep waar ik niks mee heb of niet ken, nee, dan ben ik liever alleen. Met mijn vriendinnen ben ik wel het liefst met z'n allen! En kennissen (vrienden van mijn moeder) die ik goed ken vind k ook juist gezellig.

Bij de een ben ik gewoon veel onzekerder dan bij de ander. En soms vind ik groepen vervelend omdat ik dan het gevoel krijg dat ik er niet tussen kom / dat k buitengesloten word of zo.

Ik weet dat het raar kan overkomen dat ik perse wil weten of ik nou last heb van enkel onzekerheid of dat ik introvert ben.. Maar dat komt omdat ik heb gelezen dat introvert zijn niet te veranderen is, en onzekerheid wel. 😂 beetje raar maar goed.

Hoe weet jij dat het enkel onzekerheid is bij jou? Misschien omdat het bij jou minder erg is, minder er mee bezig ofzo? X
Hoi,

Ik denk dat onzekerheid en introvert zijn dicht bij elkaar ligt. Ik denk zelfs dat dit hetzelfde is. Volgens mij ben je of introvert of extravert. Dat is hoe ik het heb opgevat.

Ik snap dat het fijn is om jezelf in hokjes te kunnen plaatsen, zo heb je zekerheid en dat is wat jij graag hebt. Je hoeft alleen niet iets te hebben. Je kunt ook gewoon 'normaal' zijn.

Als je weet wie jij bent, wat je kunt en wat je lastig vind, dan is het toch niet nodig om een label te hebben? Het is de kunst om dat te accepteren. Hoe? Sorry, daar kan ik je niet bij helpen.

Gr. Pin
@idunnoo,

Ik herken jouw antwoorden op de punten die ik heb neergezet. Ik snap je echt heel goed, en ik vind het helemaal niet raar. Ook begrijp ik dat je denkt dat introvert heel erg lijkt op onzekerheid. Maar introverte mensen zullen heel goed nadenken over wat ze zeggen. Onzekere mensen misschien ook wel, maar minder.

Ik herken de vragen die jij stelt niet bij mezelf. Ik had gelezen dat introverte mensen dit wél hebben. Ook vind ik mezelf in het algemeen niet lelijk ofzo. Niet dat ik wil opscheppen en dat ik wil zeggen dat ik heel knap ben, want dat is echt niet zo:).

Heb jij heel erg dat je ergens over nadenkt voordat je wat zegt?

Het zou wel kunnen dat je introvert bent, je stelt ook allemaal vragen en hebt op meerder punten 'Ja' geantwoord. Reken er alleen niet op dat dit ook zo is, want ik had eerder dan vandaag nog nóóit van introvert gehoord. Dus ik weet het ook niet zeker, maar het zou misschien wel kunnen.

Suzan (14) xx
Ik weet eigenlijk niet of ik heeel erg na denk over iets als ik dat zeg.. Bij bekende mensen niet iig. En onzeker over mijn uiterlijk omdat ik ondergewicht heb. Dus ik ben te dun terwijl het nu juist 'in' is als je curves hebt 😂. Grote kont, grote borsten. en dat zie ik dan ook alleen maar lopen, dus ik voel me sowieso al anders.
Thanks voor het meedenken iig!
@ pin: Ja klopt wat je zegt. Maar ik kan het juist niet accepteren, en ik wil het ook niet accepteren. Ja ik wil mezelf wel accepteren maar ik wil ook graag zelfverzekerd zijn en spontaan! dat mensen mijn aardig, leuk en gezellig vinden..

Want je onzekerheid moet niet in de weg zitten bij dingen toch? .. Ik wil gewoon een betere versie zijn van mezelf ofzo.
Je bent wie je bent, je kunt natuurlijk wel veranderen, maar dat gaat niet zomaar.

Jij wilt het té graag. Heb geduld, als het lukt, dan lukt het. Lukt het niet, dan lukt het niet. Verlang niet te veel van jezelf.

Natuurlijk is het handig om spontaan te zijn en om zeker van jezelf te zijn, maar is dat altijd reëel? Je kunt niet perfect zijn, dat is niemand. Iedereen is uniek, jij bent jij en ik ben ik.

Gr. Pin
Ik heb precies hetzelfde.
Ik denk dat je gewoon heel erg onzeker bent. (:
Wow, dit klinkt als een tweede ik. Ik heb niet echt tips, maar je bent goed zoals je bent! Wees gewoon lekker jezelf.

Reageer