Vraag

ben ik fout of mijn ouders?

  • 26 March 2023
  • 4 reacties
  • 162 Bekeken

Reputatie 1
Badge

hoi! ik ben een meisje, 13 en ik heb eigenlijk een probleem… een best wel grote.

Gisteren had ik ruzie met mijn moeder, omdat ik iets had gebakken (ik mag dat niet meer doen omdat ik een keer boter liet ontploffen in de magnetron ;) ) en nooit haar de waarheid vertel, maar altijd lieg, maar ik verzwijg gewoon de waarheid omdat ze toch wel boos wordt, ik wil niet weer de pijn voelen, mentaal en psychisch. Maar natuurlijk, ze werd boos, ze schreeuwde en schreeuwde, ik kreeg een paniek-aanval en kon niet meer normaal ademen, ze was nog steeds boos en zei met een boze stem dat ik rustig moest doen, paar minuten later was ze rustiger, en deden we wat ademhalingsoefeningen samen. En ik beloofde haar dat ik nooit meer zou liegen tegen haar.

 

Vanochtend schreeuwde mijn moeder mijn naam van beneden, en vroeg of ik de airfryer had gebruikt, omdat er vlekken in zaten, ik zei nee, omdat ik dacht dat ze bedoelde of ik het gisteren had gebruikt, niet eergisteren of vorige week. Toen ging ik weer naar boven, en riep ze me weer, ik kwam aan beneden en mijn ouders keken woest naar me. Ze vroeg nog een keer of ik het had gebruikt, en toen zei ik dat ik het alleen eergisteren had gebruikt. Mijn moeder werd boos en zei dat ik weer aan het liegen was, ze zei dat ik heel erg goed wist dat ze niet gisteren bedoelde, maar eergisteren of vorige week. Maar ik wist het echt niet!

mijn vader zei: verdwijn uit mijn ogen en ik liep naar de trap, maar onderweg pakte hij mijn bovenarm en kneep in het, heel erg hard, er zit nog steeds een rode vlek op die plaats. Hij vroeg waarom ik WEER loog, ik was niet eens aan het liegen! ik gaf geen antwoord want zijn harde greep deed teveel pijn, mijn moeder antwoordde voor mij en zei; ‘Ze geeft geen antwoord omdat ze weet dat ze niet zonder liegen kan’, dat maakte me woest, maar ik had de kans niet om het uit te leggen, ik probeerde me los te wurgen maar mijn vader was sterker, hij pakte mijn arm steeds harder beet als beweeg. Mijn moeder pakte het dichtstbijzijnde object bij haar (dat waren heel veel sleutels) en smeet ze allemaal naar mij toe, 1 sleutel kwam tegen mijn aan, maar het deed niet zoveel pijn. Ik werd naar boven gestuurd zonder ontbijt.

een paar minuten later riepen ze mijn zusje naar beneden om te ontbijten, ik zat met veel honger boven op mijn kamer, uiteindelijk mocht ik eten, om 12.00, hun hadden alle afbakbroodjes opgegeten, en ik had alleen oud brood, ik had zoveel honger, maar toch pakte ik 1 boterham, ik wilde niet meer bij hun zijn, ik wilde weer weg, naar boven, op mijn kamer, veilig.

 

mijn telefoon werd afgepakt, ik krijg geen zakgeld meer, geen feestjes of logeren.

  1. hoe moet ik bijvoorbeeld eten kopen als ik mijn lunch ben vergeten, maar ik heb geen geld? ik kan nog niet werken.
  2. ligt het aan mij?..

hier is nog een lijst met dingen die ze ooit hebben gedaan:

  • mijn moeder heeft mij een keer een rotkind genoemd
  • geslagen
  • mentaal mishandelen
  • guilt trippen
  • stress geven
  • ‘je doet nooit genoeg je best, wil je echt naar de havo? of wil je op vwo blijven.’

 

en natuurlijk, we kunnen wel leuke dingen doen, naar een pretpark, dierentuin of bioscoop etc. Maar toch.. is dit mijn schuld? ik ben maar een kind!


4 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Hey, je ouders zijn wel heel streng. Het geeft niet wat je hebt gedaan, iedereen heeft ooit wel eens gelogen. Het is ook niet jouw fout, want je hebt gewoon de waarheid gesproken (nou eigenlijk niet, maar het was een misverstand dus vindt ik niet mee tellen).

Ik heb wat gevonden op: https://www.ikvermoedhuiselijkgeweld.nl/?utm_source=vooreenveiligthuis.nl&utm_medium=redirect&utm_campaign=redirect

Van psychische of emotionele kindermishandeling is sprake wanneer ouders of andere opvoeders het kind regelmatig uitschelden, vernederen, treiteren of angst aanjagen.

Wat ik ook gevonden hebt op die site:

Iedereen die een vermoeden heeft van kindermishandeling heeft daarom de plicht om hier iets mee te doen. Bijvoorbeeld door er met de ouders of met het kind over te praten. Of – als praten niet kan of niet veilig is – door advies te vragen aan Veilig Thuis. Deze instantie is 24 uur per dag bereikbaar voor gratis advies.

Ik hoop dat ik je kon helpen en dat het beter gaat met je.

Sterkte en steun en groetjes, sinasappelbroodje

Reputatie 3
Badge +1

Ik ben het eens met sinasappelbroodje. Dit is echt niet goed. Op een of andere manier moet je er echt voor zorgen dat dit stopt. Contact opnemen met Veilig Thuis is echt een goed idee. Want zo is het niet goed om door te gaan! 

Ik hoop dat het word opgelost! 

Heel veel sterkte toegewenst! 

Groetjes van mij 💜

Reputatie 1
Badge

Hey, je ouders zijn wel heel streng. Het geeft niet wat je hebt gedaan, iedereen heeft ooit wel eens gelogen. Het is ook niet jouw fout, want je hebt gewoon de waarheid gesproken (nou eigenlijk niet, maar het was een misverstand dus vindt ik niet mee tellen).

Ik heb wat gevonden op: https://www.ikvermoedhuiselijkgeweld.nl/?utm_source=vooreenveiligthuis.nl&utm_medium=redirect&utm_campaign=redirect

Van psychische of emotionele kindermishandeling is sprake wanneer ouders of andere opvoeders het kind regelmatig uitschelden, vernederen, treiteren of angst aanjagen.

Wat ik ook gevonden hebt op die site:

Iedereen die een vermoeden heeft van kindermishandeling heeft daarom de plicht om hier iets mee te doen. Bijvoorbeeld door er met de ouders of met het kind over te praten. Of – als praten niet kan of niet veilig is – door advies te vragen aan Veilig Thuis. Deze instantie is 24 uur per dag bereikbaar voor gratis advies.

Ik hoop dat ik je kon helpen en dat het beter gaat met je.

Sterkte en steun en groetjes, sinasappelbroodje

 

dankje! het artikel heeft wel geholpen, alleen ik durf het niet echt met mijn ouders erover te hebben, of met een andere volwassene, maar ik zal wel advies vragen aan 'Veilig Thuis'! 

-  Kiki

Reputatie 6
Badge +3

kikkiii schreef:

dankje! het artikel heeft wel geholpen, alleen ik durf het niet echt met mijn ouders erover te hebben, of met een andere volwassene, maar ik zal wel advies vragen aan 'Veilig Thuis'! 

Ur welcome!! ik hoop dat het weer beter👌 met je gaat👍👍👍👍👍

Reageer